Vill dock bara än en gång poängtera det extremt viktiga faktum - att många helt och hållet har hakat upp sig på den explicita kostnaden - relaterad till trängselskatten och helt och hållet nonchalerat den problematiska infallsvinkeln som rör integriteten och den statliga övervakningen av medborgare. Politikerna och media (GP et al) som drivit igenom trängselskatten hänvisade initialt till
miljön™ och trängsel. Dessa två chimärargument debunkades dock självfallet då de faller på egen bevisbörda, vilket också sades av
Göran Johansson i den tidigare länken. Så när politikerna ljög om den första och den andra huvudanledningen till att man gick över folkets huvuden och införde skatten, varför skulle det då endast vara kostnadsbiten som vore det viktiga, speciellt inräknat diverse förluster i konsumtion innanför zonerna och tullarna som det garanterat räknats på, alltså finns det ett suspekt motiv som existerar bortom det rent ekonomiska. Och just det incitamentet till införandet av skatten skulle jag direkt säga har att göra med övervakningen och det statliga, ständigt successivt ökande kontrollsamhället som vill veta var alla medborgare är dygnet runt.
Regeringen har redan beslutat och infört (i Stockholm) att andra myndigheter än Transportstyrelsen ska få ta del utav information från den gigantiska databas där all information från trängselskattkamerorna finns. Man ser vilka bilar som kör genom en tull, när de gör det och i vilken riktning de kör. På bilderna kan man i vissa fall också se vilka som åker i bilen och vad de gör. Man kan inte längre röra sig med bil utan att ens förflyttningar registreras, vare sig man vill eller inte.
Den elektroniska (permanenta) lagringen av din absoluta fordonsposition är majoriteten av folket väldigt dåligt pålästa om, och jag tror bestämt fortfarande på att grundidén och syftet med trängselskatten inte primärt är att dra in mer pengar utan att använda den upprörande skatten för att göra så att folk stirrar sig blinda på x-antal kronor för ett genom-åk, istället för x-antal registreringar av var jag valde att köra min bil. Att desinformationsartade tidskrifter så som GP också lett in debatten på det enkelriktade spåret gällande kostnader kontra minskad trafik gör det hela också mycket mer suspekt, då ingen medial aktör någonsin tagit upp kontrollsamhällets utvidgning i samband med dessa "kontrollzoner".
Bara en annan sammanhängande aspekt också när jag ändå skriver, det är intressant att Västtrafik simultant råkar införa hårdare registreringskrav i samband med SMS-biljetter i kollektivtrafiken samtidigt som trängselskatten genomförs. Idag den första februari så genomför man åtgärden att alla resenärer måste registrera sig för att nyttja SMS-betalningen. På deras egna hemsida skriver de att man måste bifoga personuppgifter (personnummer) samt bankkorts information, alternativt kreditkort eller faktura som betalning. Västtrafik har redan fått stor kritik, men det är ändå anmärkningsvärt och en tveksam tillfällighet att man inte längre kan åka anonym vare sig i sitt privata fordon eller i kollektivtrafiken utan att elektroniskt (per automatik) lämna över uppgifterna om var man befinner sig samt exakt vart man har åkt.