2013-01-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Punktskatter fungerar så att det alltid finns någon som inte längre har något val utan måste åka kollektivtrafik mot sin vilja. Sällan är det ju samma människa som kan sitta och producera på bussen.
Jag blir faktiskt lite nyfiken på vem som kan sitta och jobba på bussen? Vilken typ av arbete är det som går att utföra via laptop och som inte omfattas av någon form av sekretess?

Rätt mycket utav arbetet går att utföra via laptop, mailen, olika former av beräkningsprogramvaror så som CapCAL, Vissim etc. Har svårt att se någon utomstående kunna få ut något av att kika över axeln. Mailen är trots allt offentliga ändå...
Citera
2013-01-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Rätt mycket utav arbetet går att utföra via laptop, mailen, olika former av beräkningsprogramvaror så som CapCAL, Vissim etc. Har svårt att se någon utomstående kunna få ut något av att kika över axeln. Mailen är trots allt offentliga ändå...

Ok. Så du sitter och gör beräkningar på bussen...
Citera
2013-01-30, 19:54
Medlem
Rektangels avatar
Gick in och kollade min preliminära debitering...797 kr hitills i januari och vi har en dag kvar...
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-30 kl. 20:24.
Citera
2013-01-31, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Ok. Så du sitter och gör beräkningar på bussen...

Kan ju lika gärna sitta där och göra det som på kontoret. Sen har jag svårt att se hur sekretess kan påverka när alla indata är offentliga

Dessutom, majoriteten utav mailen både diarieförs och är allmänna handlingar så återigen, ser inte hur sekretessen kan vara tillämpbar här.
Citera
2013-01-31, 21:05
Medlem
Gothenburgers avatar
Vi gör en konkret jämförelse

Före införandet av trängselskatt
http://www.youtube.com/watch?v=hBOiCLH0KkY

Efter införandet av trängselskatt
http://youtu.be/LXH-diYK_aI?t=1m40s
Citera
2013-01-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Vi gör en konkret jämförelse

Före införandet av trängselskatt
http://www.youtube.com/watch?v=hBOiCLH0KkY

Efter införandet av trängselskatt
http://youtu.be/LXH-diYK_aI?t=1m40s

Det är väl ingen som har sagt att det inte har minskat trafiken hittills?

Frågan är ju om man tycker det är värt kostnaden.
Citera
2013-01-31, 22:04
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Det är väl ingen som har sagt att det inte har minskat trafiken hittills?

Frågan är ju om man tycker det är värt kostnaden.

Mitt inlägg var inte för att överbevisa någon. Ville bara visa skillnaden.

Om man tycker att det är värt kostnaden? Det är ju såklart högst individuellt. Jag vet inte själv ännu?

Jag har möjligheten att komma undan med 360 spänn i månaden (förutsätter att jag är morgonpigg alla dagar jag jobbar i månaden) och samtidigt spara dryga 2,5h i restid varje månad. Om detta är prisvärt får jag be att återkomma om. Just nu känns det jävligt soft i alla fall.

Däremot tycker jag inte om upplägget med "trängselskatten.
Citera
2013-02-01, 18:37
Medlem
Rektangels avatar
Jag har noterat att det nu börjar bli trängsel på Slottskogsgatan och Kungsladugårdsgatan och att många kör igenom detta område. Där har det aldrig förr varit bilköer och trängsel vad jag vet.

Lustigt att befolkningen där de flesta miljö& cykelmuppar bor får genomfarttrafik söderut samtidigt som trafiken österut på trafikleden mot Götatunneln glesnar alltmer.

Överger bilisterna Nordstan för köpcentra runt Sisjön/Högsbo eller varför nu trängsel där?

Varför byggde vi en Götatunnel om nu ingen av ren snålhet inte vill köra igenom där utan hellre spar en bomavgift och kör direkt söderut genom Kungsladugård & Högsbo för att spara nån krona?

Trafiklederna är nästan en dröm att bruka nu som bilist när alla "söndagsbilister" tar kollektiva färdmedel istället.

Trafikpolisen kan snart ha fartkontroller genom Tingstadstunneln och söderut under rusningstrafik.
Citera
2013-02-01, 19:37
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nu var det ett tag sedan jag läste EU-rätt men det verkar stämma som ovanstående skriver.

Länk som fungerar: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:291:0022:01:SV:HTML

Det är en EU-förordning 32010R1003 (rättsakt som gäller omedelbart) som avhandlar bl.a. bakre registreringsskyltars placering etc.

Såvitt jag kan utläsa det hela så är kravet för dom vanligaste bilmodellerna (där skylten inte måste vara placerad ovanligt högt upp) att skylten skall vara synlig i 15 graders vinkel uppåt mätt från skyltens övre kant. För högt placerade skyltar skall dessa även vara synliga 15 grader neråt.

Hittar dock ingen förordning avseende främre skyltens placering; DOCK... skall dom rimligen bevisa att man passerat kontrollstationen så måste det väl ändå krävas bild både framifrån och bakifrån. Borde således vara fullt tillräckligt att bara skydda bakre skylten från smuts med en "plastfilm"...
Man kan inte bli beskattad för att man står 10m framför kameran. Bara bevisad passage kan beskattas.

Summa summarum, köp prisma. Om bylingen stoppar dig; vägra ta boten utan låt dom väcka åtal. Smäll sedan domaren i huvudet med ovanstående förordning. Se dom klia sig i huvudet medan du vinner målet. Rätt skall vara rätt.

Det måste finnas nån mer detalj om regskylten?
Eller är det kanske jag som inte kan läsa lagtexten?

Det jag tänker på är ett krav som säger från vilket avstånd man skall kunna läsa skylten.
(Dvs att skylten är synlig är inte lika med att den är läsbar)
Citera
2013-02-01, 19:42
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag har noterat att det nu börjar bli trängsel på Slottskogsgatan och Kungsladugårdsgatan och att många kör igenom detta område. Där har det aldrig förr varit bilköer och trängsel vad jag vet.

Lustigt att befolkningen där de flesta miljö& cykelmuppar bor får genomfarttrafik söderut samtidigt som trafiken österut på trafikleden mot Götatunneln glesnar alltmer.

Överger bilisterna Nordstan för köpcentra runt Sisjön/Högsbo eller varför nu trängsel där?

Varför byggde vi en Götatunnel om nu ingen av ren snålhet inte vill köra igenom där utan hellre spar en bomavgift och kör direkt söderut genom Kungsladugård & Högsbo för att spara nån krona?

Trafiklederna är nästan en dröm att bruka nu som bilist när alla "söndagsbilister" tar kollektiva färdmedel istället.

Trafikpolisen kan snart ha fartkontroller genom Tingstadstunneln och söderut under rusningstrafik.

Om du bara kunde ana vilket brett leende jag fick när jag läste att biltrafiken ökat där MP har mest väljare. Det sitter ju som en keps.

Götatunneln byggdes för att snygga upp området, och ev kunna använda marken till annat. Det hade inget med att minska trafiken. Men jag tror inte trängselskatt ens var påtänkt vid byggstarten.

Nån som vet hur det går med handeln i Nordstan? Har den minskat?
Har sett reklam på TV4 där Nordstan vill att man kommer och handlar på helgerna, för då slipper man trängselskatten som de säger i inslaget.
Citera
2013-02-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Kan ju lika gärna sitta där och göra det som på kontoret.

Kan du lika gärna sitta på bussen och jobba som på kontoret får du ju se över standarden på ditt kontor.
Citera
2013-02-01, 20:33
Medlem
paleolibertarians avatar
Vill dock bara än en gång poängtera det extremt viktiga faktum - att många helt och hållet har hakat upp sig på den explicita kostnaden - relaterad till trängselskatten och helt och hållet nonchalerat den problematiska infallsvinkeln som rör integriteten och den statliga övervakningen av medborgare. Politikerna och media (GP et al) som drivit igenom trängselskatten hänvisade initialt till miljön™ och trängsel. Dessa två chimärargument debunkades dock självfallet då de faller på egen bevisbörda, vilket också sades av Göran Johansson i den tidigare länken. Så när politikerna ljög om den första och den andra huvudanledningen till att man gick över folkets huvuden och införde skatten, varför skulle det då endast vara kostnadsbiten som vore det viktiga, speciellt inräknat diverse förluster i konsumtion innanför zonerna och tullarna som det garanterat räknats på, alltså finns det ett suspekt motiv som existerar bortom det rent ekonomiska. Och just det incitamentet till införandet av skatten skulle jag direkt säga har att göra med övervakningen och det statliga, ständigt successivt ökande kontrollsamhället som vill veta var alla medborgare är dygnet runt.

Regeringen har redan beslutat och infört (i Stockholm) att andra myndigheter än Transportstyrelsen ska få ta del utav information från den gigantiska databas där all information från trängselskattkamerorna finns. Man ser vilka bilar som kör genom en tull, när de gör det och i vilken riktning de kör. På bilderna kan man i vissa fall också se vilka som åker i bilen och vad de gör. Man kan inte längre röra sig med bil utan att ens förflyttningar registreras, vare sig man vill eller inte.

Den elektroniska (permanenta) lagringen av din absoluta fordonsposition är majoriteten av folket väldigt dåligt pålästa om, och jag tror bestämt fortfarande på att grundidén och syftet med trängselskatten inte primärt är att dra in mer pengar utan att använda den upprörande skatten för att göra så att folk stirrar sig blinda på x-antal kronor för ett genom-åk, istället för x-antal registreringar av var jag valde att köra min bil. Att desinformationsartade tidskrifter så som GP också lett in debatten på det enkelriktade spåret gällande kostnader kontra minskad trafik gör det hela också mycket mer suspekt, då ingen medial aktör någonsin tagit upp kontrollsamhällets utvidgning i samband med dessa "kontrollzoner".

Bara en annan sammanhängande aspekt också när jag ändå skriver, det är intressant att Västtrafik simultant råkar införa hårdare registreringskrav i samband med SMS-biljetter i kollektivtrafiken samtidigt som trängselskatten genomförs. Idag den första februari så genomför man åtgärden att alla resenärer måste registrera sig för att nyttja SMS-betalningen. På deras egna hemsida skriver de att man måste bifoga personuppgifter (personnummer) samt bankkorts information, alternativt kreditkort eller faktura som betalning. Västtrafik har redan fått stor kritik, men det är ändå anmärkningsvärt och en tveksam tillfällighet att man inte längre kan åka anonym vare sig i sitt privata fordon eller i kollektivtrafiken utan att elektroniskt (per automatik) lämna över uppgifterna om var man befinner sig samt exakt vart man har åkt.
Senast redigerad av paleolibertarian 2013-02-01 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in