Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Ett jäkla tjat om inducerad trafik! Vet du vad det innebär egentligen eller är du bara förmögen att hänvisa till rapporter och liknande?
Man kan se på det på flera sätt, du väljer att se på det som att man inte kan bygga bort tät trafik men man kan också se på det som att man ger möjlighet för fler människor att resa och komma fram fortare, dvs tillfredställa ett uppdämt behov som kommer med att städer växer och ekonomisk tillväxt.
Jag antar att du bor på ett sådant sätt att du själv inte påverkas av trängselskatt så man kan fundera på vem som är mest egoistisk.
Varför ska inte låginkomstagare också ha möjlighet att åka bil till jobbet, handla eller träffa sina vänner?
Vad tycker du är själv är en acceptabel restid till jobbet, en timma? två?
Det som är skillnaden mellan oss är ju källhänvisningar, du visar inget (nej, partsinlagorna från GP/GT om "stackars" handlare som skyller personliga misstag på yttre faktorer. Det är ju det vanligaste man får höra.
Fast att städer växer och vi får fler resor är en sak, att stödja en samhällsplanering som förutsätter bil är inte rätt väg att gå. Det har inte hänt något alls med politiken sedan 60-talet, bilen sågs (och ses fortfarande som en frälsare). Detta trots att dess ytbehov sett till nyttan den levererar är enormt. Att bygga tätare stad ger också en helt annan diversitet samt robusthet. Vilka delar av städerna är det som klarar sig bäst i recession?
Inte påverkas av trängselskatten, visst gör jag det. Allt handlar ju om _hur_ och _när_ jag gör mina resor. I normfallet så sker dessa med tåg/buss med stora möjligheter att jobba/fakturera under restiden.
Låginkomsttagare precis som alla andra har ju möjligheten, och ligger man på den marginal som 1200 kronor/månad i extra utgifter medför så bör man nog snarare fundera på att minska utgifter. Det är ingen _rättighet_ med bil.
"Acceptabel" restid till jobbet, det beror ju helt på: Tidigare har jag haft 2 timmar enkel väg, andra situationer i livet 2 minuters promenad. Det som accepteras av de flesta i Sverige är 45-60 minuter. Min restid med bil är ju längre än den med tåg/buss, varför ska _jag_ då välja ett alternativ som blir dyrare? (Tidskostnad samt reskostnad).
Varför inte då lägga hela paketet på skatten? Kan det hänga ihop med det enkla faktum att den som nyttjar något ska till största delen finansiera det?
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Det självklara svaret blir väl som vanligt att vi ska jobba mindre för att sluta tära på moder jord. Sedan skall vi helst ta livet av oss också för att sluta producera CO2. Miljöfacisterna har lyckats introducera arvsynden igen.
Men jag låter mr indoktrinerad svara istället

.
Tyvärr så är det ju omöjligt att föra ett vetenskapligt (faktabaserat) resonemang med vissa känslomänniskor här inne. Kan inte du för en gångs skull presentera någon sorts fakta med källhänvisning som ger din tes stöd?
Det handlar ju inte om att jobba mindre, däremot att i ett större perspektiv tänka till över resmönster samt hur man kan yt- och kostnadseffektivisera den infrastruktur vi har (samt kommer ha). Varken kapacitetsmässigt eller sett till markresurser så är bilen i dess nuvarande form med 1,2 personer i snitt ett bra färdmedel.
Som reflektion: körde tidigare drygt 5000mil ToR arbete, numera är den delen nere på under 500 mil/år. Min totala ressträcka är densamma, men mitt nyttjande av tiden medför att det istället för 10-12 timmar på jobbet så blir det 8-10 och resten kan skötas på resan.