2013-01-05, 12:10
Medlem
In.Controls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1193584-prognoserna-slar-in-biltrafiken-minskar

Prognoserna stämmer förvånansvärt bra. Trafiken i Göteborg minskar med 20-25 procent med trängselskatt jämfört med mellandagstrafiken de senaste åren.

Allvarligt talat. Hur jävla efterblivna är dessa politiker? För det första är det väldigt många som är långlediga och för det andra så har 50 000 personer fått ett provåkarkort från västtrafik att använda i två veckor. Herregud, förstår ju varför de flesta politiker saknar utbildning.

Är du på allvar? Ska man skjutsa barnen på cykeln också hade du tänkt? Eftersom de flesta barnfamiljerna i kärra får ju betala skatt bara för att lämna barnen på dagis.

Jag kan inte ens åka till jobbet med buss då det inte går några bussar den tiden. Cykeln går inte heller då det inte finns cykelvägar dit.
Vad menar du med den fetade meningen? Om du menar Hisings Kärra så har de allra flesta som bor där förskola (som dagis heter i verkligheten) inom stadsdelen. Det finns utmärkta bussförbindelser som även täcker t ex Gerrebacka där många bor, bussarna går ner till Kärra ca var femte minut under högtrafik. Så vad menar du egentligen?
Citera
2013-01-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag håller med om att det inte är någon elit som tar vagnen. Största obehaget för min del är alla dessa rökare som ogenerat förpestar sin omgivning medan man står och väntar.

Menar du på att du är elit för att du inte tar vagnen? Är alla människor sludder som tar vagnen eller hur menar du?
Varför stör du dig på rökare? Jag stör mig på de som röker mitt inne i busskuren typ. Men oftast visar de ju respekt och ställer sig lite avlägset.
Citera
2013-01-05, 12:27
Medlem
In.Controls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja köparen får betala trängselskatten men han får ju också betala mindre för transporten. Vad tror du köparen tjänar mest på
2 timmars transport tid alt. 1,5 timmar + 18 kr i trängselskatt?

Vart vill du komma?

Du nämner ju ovan att det är kunden som drabbas och inte transportföretaget. Vart vill du komma med detta?

Nja, köparen får ej betala mindre för transporten eftersom det inte sker någon nerjustering av priset pga minskade köer = minskad transporttid. Utan avgiften läggs ovanpå det pris som redan existerar.

Det jag menar är att tidigare i tråden togs det upp att det blir en ökad kostnad för transportföretagen men denna kostnad tas direkt ut på kunden. Man räknar inte med att det kommer bli så mycket snabbare att transportera gods att kostnadsökningen i och med trängselskatten äts upp.

Snarare är det så att lastbilar i Göteborg inte spenderar så mycket tid i köer som man kan tro. Det mesta av de tyngre lasterna går via Älvsborgsbron och Norrleden, där det sällan är stora köer. En annan sak som påverkar det är t ex att farligt gods inte får transporteras i bland annat Tingsstadstunneln, Götatunneln eller över Göta älvbron. Lokalbilarna spenderar naturligtvis mer tid i köer, men jag tror ändå inte tidsbesparingen kommer bli så stor då det på vissa ställen blivit större köer av bussar och spårvagnar när man utökade kollektivtrafiken nyligen.
Citera
2013-01-05, 12:32
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holysons
Menar du på att du är elit för att du inte tar vagnen? Är alla människor sludder som tar vagnen eller hur menar du?
Varför stör du dig på rökare? Jag stör mig på de som röker mitt inne i busskuren typ. Men oftast visar de ju respekt och ställer sig lite avlägset.

Folk som röker hur som helst utan att ta hänsyn är slödder, ja. De utgör tyvärr en påfallande stor andel av de som nyttjar Göteborgs lokaltrafik. Angående elit hit eller dit var det mer ett raljerande från min sida. Men med tanke på att rökarna generellt sett har låg utbildning så blir slutsatsen att på det stora hela taget så är det ingen elit som tar vagnen. Naturligtvis kan man inte dra några slutsatser om enstaka individer utifrån den här svepande slutsatsen, så ta inte åt dig. Läste nyss att i London åker 75% kollektivt. Det är något åt det hållet vi bör komma. Det ska inte vara en statusmarkör att köra bil.
Citera
2013-01-05, 12:38
Medlem
Citat:
Folk som röker hur som helst utan att ta hänsyn är slödder, ja. De utgör tyvärr en påfallande stor andel av de som nyttjar Göteborgs lokaltrafik.
Vad har du för källa på det?

Citat:
Angående elit hit eller dit var det mer ett raljerande från min sida. Men med tanke på att rökarna generellt sett har låg utbildning så blir slutsatsen att på det stora hela taget så är det ingen elit som tar vagnen.
Så ingen "elit" tar vagnen, någongång, alls?

Citat:
Naturligtvis kan man inte dra några slutsatser om enstaka individer utifrån den här svepande slutsatsen, så ta inte åt dig. Läste nyss att i London åker 75% kollektivt. Det är något åt det hållet vi bör komma. Det ska inte vara en statusmarkör att köra bil.

Ändå projicerar du något fruktansvärt med dina åsikter.
Citera
2013-01-05, 12:51
Medlem
Proras avatar
Citat:
Vad har du för källa på det?

Så ingen "elit" tar vagnen, någongång, alls?

Ändå projicerar du något fruktansvärt med dina åsikter.

Ja, jösses, här går vi igång.

Det handlar om empiri. Varenda gång jag väntar på vagnen vid Drottningtorget måste jag flytta på mig för att undvika tobaksrök. Varenda gång, utan undantag. Och jag vidhåller: rökarna är ouppfostrat slödder.

Vad menar du med elit egentligen? Är det i ekonomisk, kulturell eller intellektuell mening? Oavsett vilket så drar rökarna ner det allmänna intrycket och min uppfattning är att om man att man generellt sett undersöker klassbakgrund, så är det en skillnad mellan de som åker kollektivt och de som tar bil.

Vad är det jag "projicerar" på? Du använder ordet felaktigt, så jag förstår inte alls vad du menar.
Citera
2013-01-05, 12:57
Medlem
Citat:
Och jag vidhåller: rökarna är ouppfostrat slödder.

Du kan inte dra alla över en kant. Det finns många välutbildade som röker. Barack Obama röker.
H.M. Konung Carl XVI Gustaf är alltså ett slödder enligt dig?
Senast redigerad av Holysons 2013-01-05 kl. 13:01.
Citera
2013-01-05, 13:01
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ja, jösses, här går vi igång.

Det handlar om empiri. Varenda gång jag väntar på vagnen vid Drottningtorget måste jag flytta på mig för att undvika tobaksrök. Varenda gång, utan undantag. Och jag vidhåller: rökarna är ouppfostrat slödder.

Vad menar du med elit egentligen? Är det i ekonomisk, kulturell eller intellektuell mening? Oavsett vilket så drar rökarna ner det allmänna intrycket och min uppfattning är att om man att man generellt sett undersöker klassbakgrund, så är det en skillnad mellan de som åker kollektivt och de som tar bil.

Vad är det jag "projicerar" på? Du använder ordet felaktigt, så jag förstår inte alls vad du menar.
Ja det är väl bara att flytta på sig då eller ? Röker dom på utsidan kan det ju knappast störa dig mera än övriga utsläpp från bilar ! i sämsta fall får du bara stå ut med det ! Rökare är också människor. Nej då är fulla och stökigare personer ett större problem samt alla tiggare ! I övrigt så är det inte alla som kam åka kommunalt och måste ta bilen. Tack och lov ! då kan jag få röka ifred.
Citera
2013-01-05, 13:03
Medlem
Calidriss avatar
Finns det några planer på att sänka priserna på att åka kollektiv nu?

Med tanke på att dom förmodligen tjänar rätt rejäl hacka på trängselskatten nu så känns de väl rätt rimligt att sänka priserna för kollektivtrafiken och hjälpa "miljön"
Citera
2013-01-05, 13:03
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Folk som röker hur som helst utan att ta hänsyn är slödder, ja. De utgör tyvärr en påfallande stor andel av de som nyttjar Göteborgs lokaltrafik. Angående elit hit eller dit var det mer ett raljerande från min sida. Men med tanke på att rökarna generellt sett har låg utbildning så blir slutsatsen att på det stora hela taget så är det ingen elit som tar vagnen. Naturligtvis kan man inte dra några slutsatser om enstaka individer utifrån den här svepande slutsatsen, så ta inte åt dig. Läste nyss att i London åker 75% kollektivt. Det är något åt det hållet vi bör komma. Det ska inte vara en statusmarkör att köra bil.

Har du varit i London? Hade vi lagt tågtunnelns troliga 60-80 miljarder på tunnelbana så hade även jag sålt bilarna och köpt en helgutflyktsbil istället. London, Paris och NY är snabbare med kollektivtrafik än med bil och man kan ofta ta sig mellan ärenden utan att behöva regnställ som i Göteborg. Bilen må vara en statusmarkör i många läger,(vänster), men i de flesta fall så är det Volvo V70 eller japanbil som gäller för medelsvensson och de är inte statusmarkering för ägarna. Det är oftast vänsteranhängare utan ek.medel som anser det och måste ha en V70 så snart de får ett fast jobb med lön.
Citera
2013-01-05, 13:04
Medlem
Proras avatar
Citat:
Du kan inte dra alla över en kant. Det finns många välutbildade som röker. Barack Obama röker.

Om man ska dra några över någonting så är det över en 'kam' de ska dras.

Jo, generellt sett har rökare i Sverige låg utbildning. Från att ha varit en statusmarkör under första halvan av förra århundradet har det numera blivit en stigmatisering att röka. Åter igen: enskilda undantag påverkar inte den generella slutsatsen.
Citera
2013-01-05, 13:05
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det inte är någon elit som tar vagnen.

Göteborg är en vänsterstad in i märgen.

Spårvagnen är:

1. Överfull för det mesta. Om överfull = vänta på nästa avgång.
2. Full med idioter i fjällräven-ryggsäckar storlek XXL som snurrar 360-varv utan en tanke
3. Full med idioter som konstant står ivägen utan idé om att folk faktiskt ska GÅ AV vid hållplatsstopp
4. Ett okynne för trängseln på vägarna (tar upp värdefull plats för ex bilar, bussar, ambulanser och har företräde = skapar köer)

Sammantaget ett värdelöst, prioriterat kollektivt medel år 2012 som förmodligen bara lever kvar tack vare Göteborgs lokalpolitikers enträgna jävla arbetar- och kulturarvsidé. Hela saken är stenålder och som max värt en halv biljettavgift (jämfört med de 22kr eller vad det kostar per åktur idag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in