2013-04-16, 10:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Västlänken är en ideologisk och politisk virtuell baby. Den tillsammans med trängselskatt blir till vad just din ideologiska övertygelse dikterar. Allt som står skrivet om den berättar klart och tydligt att dess syfte är frånkopplat den reella verkligheten. Tunneln är tänkt att passa i en stad som inte finns och som skulle kräva otroliga investeringar för att existera. Tunneln är inte en förutsättning för denna stadsvision (MASSIV förtätning av befolkning kring dessa stationer av sådana proportioner att det är befängt) utan är en produkt av politikers innehållslösa visoner om "en levande innerstad", "en klimatsmart population" och "ett solidariskt samhälle".

Ett rent extremvänsterprojekt i stil med Kinas överinvesterade öken - miljonstäder utan befolkning.

Att tro att 100-tusentals människor kommer åka pendeltåg enbart via korsvägen och haga kan bara tänkas i en verklighetsfrånvarande politikers hjärna. Att till och med utredande myndighet kritiserat ledning med att tilläggsinvesteringar och politiska inriktningar inte ens är påtänka för att förverkliga denna "vison" skvallra väl ändå om dess orimlighet.

En ny vison behövs, fri från miljövänsterns förgiftande inflytande.

Gärna ett redigt spår - men först en förankrad och populär vision.

Visst är det sjukt? Särskilt mot bakgrund av "folkhemmets" satsning på förorter under 50-60-70-talet.

Först förpassar man befolkningen ut ur staden sedan sätter man tullar och försöker tvinga dem in till staden igen trots ett enormt underskott på bostäder i centrum???

Enda lösningen är att få till ett maktskifte 2014 i staden.
Citera
2013-04-16, 14:40
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag fattat och minns rätt.

Göteborg C är idag överbelastad vissa tider på dygnet, det får inte plats fler tåg vid plattformarna och in/ut, alla spår slutar vid Göteborg C. Västlänken ger några fler plattformar och spår som är genomgående, alltså fler infarter/utfarter.

Vem ska till Göteborg C? Jag, som bor i staden, har vad jag vet aldrig åkt någon tågresa där mitt mål har varit Göteborg C, jag varken bor eller jobbar där, jag går av där för att den ligger där den ligger, sedan tar jag mig vidare på annat sätt. Västlänken kommer att göra att fler kan komma närmare sig mål med tåg.

Trängseln Drottningtorget/Brunnsparken. Man kommer kunna passera kaoset där i en tunnel istället för att åka genom skiten.

Tunneln kan förberedas för framtida pendellinjer mot Hisingen och Västra Frölunda.

Sedan får man fler spår genom stan vilket minskar sårbarheten.

Om det är värt pengarna? Jag hoppas det.

Tack, precis vad jag efterfrågade.

Citat:
Västlänken är en ideologisk och politisk virtuell baby. Den tillsammans med trängselskatt blir till vad just din ideologiska övertygelse dikterar. Allt som står skrivet om den berättar klart och tydligt att dess syfte är frånkopplat den reella verkligheten. Tunneln är tänkt att passa i en stad som inte finns och som skulle kräva otroliga investeringar för att existera. Tunneln är inte en förutsättning för denna stadsvision (MASSIV förtätning av befolkning kring dessa stationer av sådana proportioner att det är befängt) utan är en produkt av politikers innehållslösa visoner om "en levande innerstad", "en klimatsmart population" och "ett solidariskt samhälle".

Ett rent extremvänsterprojekt i stil med Kinas överinvesterade öken - miljonstäder utan befolkning.

Att tro att 100-tusentals människor kommer åka pendeltåg enbart via korsvägen och haga kan bara tänkas i en verklighetsfrånvarande politikers hjärna. Att till och med utredande myndighet kritiserat ledning med att tilläggsinvesteringar och politiska inriktningar inte ens är påtänka för att förverkliga denna "vison" skvallra väl ändå om dess orimlighet.

En ny vison behövs, fri från miljövänsterns förgiftande inflytande.

Gärna ett redigt spår - men först en förankrad och populär vision.

Och ja - det är min uppfattning om projektet med.
Lägg därtill trillandet med beslutsfattandet som en extra lök på laxen samt den enligt mig horribla inkomstmaximeringen av betalstationerna.
Citera
2013-04-16, 15:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Tunneln är enbart till för det mindre pendeltågen, inte för fjärr och regiontåg, dessa skall som vanligt säcka sig in på GBG C. Med andra ord en lokal pendel mellan stationerna samt ev. kungsbackapendeln. Sätt dessa personer på en handfull bussar istället.

Tunneln är för "drömstad" GBG 2310
Fel, som vanligt.

Idiot!
Citera
2013-04-16, 15:33
Bannlyst
Citat:
Fel, som vanligt.

Idiot!

Vad är tanken då?
Citera
2013-04-16, 15:59
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Fel, som vanligt.

Idiot!

Förklara gärna hur fantastisk tunneln är. Att den ger sinnesro o stillar "klimatångest" är väl som vanligt ett givet svar, men överraska mig gärna .
Citera
2013-04-16, 19:46
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Fel, som vanligt.

Idiot!

Enligt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken):
Den blir juridiskt sett inte en tunnelbana, eftersom den är avsedd för tåg på det vanliga järnvägsnätet och kommer att trafikeras främst av Göteborgs pendeltåg.

Har du andra uppgifter? Ska X2000 från Stockholm stanna i Haga?
Citera
2013-04-17, 00:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Vad är tanken då?
Den frågan är svår att svara entydigt på, men du kan ju be Megafailure om något som styrker påståendet att tunneln enbart är till för mindre pendeltåg.
Citat:
Förklara gärna hur fantastisk tunneln är. Att den ger sinnesro o stillar "klimatångest" är väl som vanligt ett givet svar, men överraska mig gärna .

Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Enligt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken):
Den blir juridiskt sett inte en tunnelbana, eftersom den är avsedd för tåg på det vanliga järnvägsnätet och kommer att trafikeras främst av Göteborgs pendeltåg.

Har du andra uppgifter? Ska X2000 från Stockholm stanna i Haga?
Det är ju inte jag som projekterar tunneln, men den kommer ju att öka totala tågkapaciteten i och runt Göteborg C. Vem som trafikerar den är det nog ingen som vet idag, som jag har förstått det svenska tågsystemet så kan vem som helst köpa ett tåg, ansöka om tåglägen och börja köra. Eftersom X2000 inte längre används så kommer det nog inte att stanna i Haga annat än i samband med diverse tåghögtider (i London firades tidigare i år tunnelbanan med trafik med gamla ånglok), men en tanke skulle kunna vara att framtida snabbtåg (med relativt dyra biljetter) Oslo - Köpenhamn stannar i Oslo, Halden, Göteborg C (kör förbi Haga), Halmstad, Malmö, Köpenhamn och att långsammare (billigare) tåg på samma sträcka stannar ungefär lika tätt som dagens Öresundståg, men att de stannar vid Liseberg istället för Göteborg C (ungefär som att lågprisflyg använder mer avlägsna och billigare flygplatser).

Västlänken kommer antagligen inte ge oss världsfred, men mer räls behövs i, genom och runt stan. Och på något sätt måste man lösa kaoset med bussar, spårvagnar, gående och diverse annat runt Brunnsparken. Ett sätt är att riva Palace och bygga ett tredje dubbelspår samt några bussfiler. Ett annat sätt är att låta pendeltågen stanna på fler ställen i stan.
Vem fan ska till Göteborg C?

Det tidigare ordet "idiot" var inte riktat mot någon enskild utan bara en anpassning till tonen i tråden.
Citera
2013-04-17, 11:44
Bannlyst
Citat:
Den frågan är svår att svara entydigt på, men du kan ju be Megafailure om något som styrker påståendet att tunneln enbart är till för mindre pendeltåg.

Det är ju inte jag som projekterar tunneln, men den kommer ju att öka totala tågkapaciteten i och runt Göteborg C. Vem som trafikerar den är det nog ingen som vet idag, som jag har förstått det svenska tågsystemet så kan vem som helst köpa ett tåg, ansöka om tåglägen och börja köra. Eftersom X2000 inte längre används så kommer det nog inte att stanna i Haga annat än i samband med diverse tåghögtider (i London firades tidigare i år tunnelbanan med trafik med gamla ånglok), men en tanke skulle kunna vara att framtida snabbtåg (med relativt dyra biljetter) Oslo - Köpenhamn stannar i Oslo, Halden, Göteborg C (kör förbi Haga), Halmstad, Malmö, Köpenhamn och att långsammare (billigare) tåg på samma sträcka stannar ungefär lika tätt som dagens Öresundståg, men att de stannar vid Liseberg istället för Göteborg C (ungefär som att lågprisflyg använder mer avlägsna och billigare flygplatser).

Västlänken kommer antagligen inte ge oss världsfred, men mer räls behövs i, genom och runt stan. Och på något sätt måste man lösa kaoset med bussar, spårvagnar, gående och diverse annat runt Brunnsparken. Ett sätt är att riva Palace och bygga ett tredje dubbelspår samt några bussfiler. Ett annat sätt är att låta pendeltågen stanna på fler ställen i stan.

Det tidigare ordet "idiot" var inte riktat mot någon enskild utan bara en anpassning till tonen i tråden.

Kan du inte berätta varför du tycker att det är endast bilisterna som skall vara med och finansiera något som alla ska kunna ta del av?
Hade det inte varit rättvisare att låta alla i gbg med kranskommuner betala kostnaden på skatten?
Citera
2013-04-17, 17:52
Medlem
Megafailures avatar
Citat:

Jag hör att du har svalt hela den majoritetsbestämda förklaringsmodellen kring "drömlänken" och försöker försvara denna innehållslösa vision. Beundransvärt men tyvärr fullständigt meningslöst.

Men jag förstår dig, det är lätt att vilja tro när man som människa hela tiden pekas ut som överflödig, meningslös och tärande på moder jord av Miljöpartiet.

Vad som främst behövs i regionen är en upprustning av existerande spårsystem. Nu har vi enbart en "toppmodern" sträckning som blev klar i vintras som går norr om stan, i övrigt är det gammalt gammalt och gammalt. Alingsåspendeln och Kungsbackapendeln går med trasiga tåg och sliten infrastruktur. Dessutom är kapaciteten längs sträckningarna undermålig. Detta kommer inte västlänken att lösa. Ofinansierat. Visionslöst. Meningslöst.

Kan hålla med dig i "Vem fan ska till Göteborg C" till viss del. Faktum är att majoriteten skall till Hisingen och jobba eller ut i någon förort och jobba.

Den dag Volvo flyttar till Haga eller Korsvägen då kanske en station behövs där - aldrig innan.

Att plöja ned 30-massor miljarder kronor i ett par tågstationer i ett i sammanhanget öde och näringslivsfattigt område är fullständigt vansinne och uttryck för politisk hybris över att i alla sätt förnedra sina väljare och bygga meningslösa monument över sig själv.

Aldrig ... Aldrig (!) har politikerna gått ut och berätta vad meningen med västlänken är. Det yras om att förstora regionens arbetsmarknad men man kopplar inte detta på något sätt till varför man skall bygga en liten tunnel i staden.

Västlänken är och förblir ett galet politiskt projekt utan förankring i verkliga livet.
Citera
2013-04-17, 18:12
Medlem
sucuks avatar
Det roligaste av allt är att västlänken också innebär att staden kommer vara en byggarbetsplats de närmaste 10-15 åren. Trafiken i allén skall bland annat ledas om.

Det kommer helt enkelt bli kaos. Men vi får ju påfundet "cykelboxar" snart http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelbox

Då kan vi krypa fram bakom miljöpartisterna på stålhästar
Citera
2013-04-17, 18:14
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det roligaste av allt är att västlänken också innebär att staden kommer vara en byggarbetsplats de närmaste 10-15 åren. Trafiken i allén skall bland annat ledas om.

Det kommer helt enkelt bli kaos. Men vi får ju påfundet "cykelboxar" snart http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelbox

Då kan vi krypa fram bakom miljöpartisterna på stålhästar

Det där är också något som jag inte känner att gemene Göteborgare blivit informerad om.
Citera
2013-04-17, 18:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Det där är också något som jag inte känner att gemene Göteborgare blivit informerad om.

Folk är generellt mycket dåligt informerade, av någon konstig anledning så är det just när det är mindre populära beslut som informationen är som sämst...

Folket vaknar när staden grävs upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in