2013-06-29, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Du är ju sanslös. Du jämför äpplen och päron. När du vill illustrera vad bilisterna betalar så använder du ett genomsnitt för vad bilister i sverige betalar mot vad bilister i sverige får tillbaka.

När du sätter detta i kontrast till andra grupper så statuerar du ett enskilt exempel och använder detta.
Du kan inte titta på ett enskilt fall. Om jag tankar min bil för 15 kr och åker på en nybyggd väg så har jag förmodligen fått tillbaka mer än jag betalat.

Så du har fortfarande inte svarat på frågan.
Bilister är generellt överbeskattade. Är konsumenter generellt också överbeskattade?
Kom igen nu matematikern

Kom igen med vad????
Jag har redan presenterat rena fakta, vad har du kommit med?????
Citera
2013-06-29, 23:20
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det mest flexibla transportmedlet bör ju vara cykel eller att gå. Detta då det inte finns något större behov av parkeringsplatser

Platsbrist har vi i de lägen som vi diskuterar här, centrala innerstadslägen i större städer. Det är inte bara Stockholm/Göteborg/Malmö som har dessa.

Vari ligger problemet att matartransporterna sker längs järnväg för att sista delen ske med mindre distributionsfordon? Så ser det inte ut idag. *Funderar lite på vilken lobbyorganisation som får mest makt av politikerna, åkerinäringen eller tågbolagen*

Var har du enplanshus i större tätorters centrala lägen? Parkeringar på gatumark är vi tack och lov på väg dels ifrån i lika stor utsträckning som tidigare, men även på väg att få en prisdifferentiering som medför att dessa platser inte används för boendeparkering. Det var en hel del gnäll från boende i Hammarby Sjöstad när det området var nytt pga brist på parkeringsplatser, garagen var ju i stort sett tomma...

Skiftet av drivmedel var endast hörande till argumentationen kring platsbrist, att bilen oavsett drivmedel tar plats i samhället.

Fast vad har samhällsplaneringen gjort med stöd av E45, E6, E20?

Konsumenten i gemen kan sällan lyfta momsen, men de flesta utav oss sitter väl ändå på någon form utav bolag där detta är möjligt? (Momskvittning främst).

Det var ett dumt ordval, det som skulle stått var ju självklart att "få kollektivtrafikresande får göra avdrag".

Det bör väl lösas genom att vi faktiskt bygger *STÄDER* och inte halvperifera förorter hela tiden. Kan inte annat än hålla med dig om att dagens skattesystem är allt annat än välfungerande. Plocka bort en mängd avdrag (t.ex. reseavdragen för att stimulera kortare resor till/från arbete och därmed mer välfungerande infrastruktur).

Vet att jag tidigare lyft in exemplet med Danvikstull, 81% utav resenärer nyttjar 33% av tillgänglig yta, 19% av resenärerna nyttjar 67% utav tillgänglig yta. Dessutom vore det intressant med fler sammanställningar gående/cyklister på de större stråken i Göteborg, t.ex. Avenyn, Ullevigatan, Vasagatan m.fl. Vilka har största ytan och hur är fördelningen mellan trafikslagen?

Har inte nämnt något kring att bilen inte behövs, däremot finns det hos många en syn på bilen som ett tekniskt under som underlättar allt.

Du utgår från att all trafik är till och från jobbet..? All nyttotrafik och de som tvunget måste åka i tjänsten då? Har du sett vilka det är som åker dagtid på våra trafikleder?
De som måste vältra över sina kostnader i nästa led och slutligen i hamnar på konsumenternas nota samt driver arbetstillfällen ur staden. De som inte kan välja bort bilen.

När såg du sist en hantverkare åka kollektivt med alla sina verktyg och vilken uppdraggivare vill betala denne för att denne tillbringar sin arbetstid på att vänta på en buss/spårvagn för att hämta verkyg eller reservdelar?

Tid är pengar och därför ser vi dagtid främst pensionärer, arbetskraftsreserven hörande till utanförskapsområden, studenter och andra åka kollektivt.

Deras tid kostar ingenting för någon annan.
Citera
2013-06-29, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag hade gärna sett en en lösning där bilinnehav var relativt billigt och där bilanvändande var relativt dyrt och på något sätt kopplat till brukarens ekonomiska styrka, men det tror jag inte kommer ske i det här landet.
Har du något förslag på hur man kan göra för att minska bilåkandet?

Kan inte du berätta hur ensamma mamman i Kungälv som jobbade i Frölunda som innan vägtullarna tog sej till jobbet på ca 30minuter men numera inte har råd att ta bilen numera låter sina barn vara på dagis 1.5 timma extra per dag ska göra!!!!

Mamman berättade själv om detta i GP för ca 2 veckor sedan.
Citera
2013-06-29, 23:26
Bannlyst
[quote=plainvanilla|44107061]Nej jag har aldrig hävdat att bilister inte är konsumenter som varken äter eller köper kläder. I diskussionen har det hela tiden hävdats att bilister är överbeskattade då div energiskatter och moms överstiger det man får tillbaka i form av infrastruktursatsningar. För att ställa detta i kontrast till något bad jag om en liknande jämförelse ställd mot en annan grupp.
Om du köper bensin anser din sida att det är adekvat att konstatera att ni överbeskattas. Men om ni köper något annat så är ni av någon anledning inte överbeskattade. Något ingen har kunnat förklara såhär långt.

Gällande din diskussion rörande mindre välbeställda människors livskvalitet så måste jag fråga dig vad ditt alternativ är? Är det ett samhälle där alla skall ha bil för att kunna röra sig? Som i tex USA?

Om detta är din idé att så skall bli fallet. Hur har du tänkt dig att problemet med den växande biltrafiken skall lösas?

Din sida kommer med massa påståenden rörande hur saker inte skall göras. Men ni presenterar aldrig en lösning som möter de problemen vi står inför som rör transporter. Upp till bevis nu.[/QUOTE]

Fattar bara inte att du är så jävla korkad att du inte kan erkänna att momsen på drivmedel inte kommer staten tillgodo och är en extra kostnad för bilisterna!

Men som sagt så är det rätt skoj att se dej göra bort dej gång på gång.....
Citera
2013-06-30, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Visst är det jävligt skumt då att 99% i den här tråden inte tycker som ni...

Kan du inte presentera dom siffrorna som du håller inne med?

Ja väldigt skumt
99% är på motsatt sida som mig och resterande 1% och detta i sig är ett bevis på att vi har fel. Om du satt dig i ett forum med transportforskare, hur tror du att du hade framstått då?
Citera
2013-06-30, 00:22
Medlem
Citat:
Kom igen med vad????
Jag har redan presenterat rena fakta, vad har du kommit med?????

Fakta i form av artiklar i GT?
Citera
2013-06-30, 00:35
Medlem
[quote=Kalasbyxmannen|44107978]
Citat:
Nej jag har aldrig hävdat att bilister inte är konsumenter som varken äter eller köper kläder. I diskussionen har det hela tiden hävdats att bilister är överbeskattade då div energiskatter och moms överstiger det man får tillbaka i form av infrastruktursatsningar. För att ställa detta i kontrast till något bad jag om en liknande jämförelse ställd mot en annan grupp.
Om du köper bensin anser din sida att det är adekvat att konstatera att ni överbeskattas. Men om ni köper något annat så är ni av någon anledning inte överbeskattade. Något ingen har kunnat förklara såhär långt.

Gällande din diskussion rörande mindre välbeställda människors livskvalitet så måste jag fråga dig vad ditt alternativ är? Är det ett samhälle där alla skall ha bil för att kunna röra sig? Som i tex USA?

Om detta är din idé att så skall bli fallet. Hur har du tänkt dig att problemet med den växande biltrafiken skall lösas?

Din sida kommer med massa påståenden rörande hur saker inte skall göras. Men ni presenterar aldrig en lösning som möter de problemen vi står inför som rör transporter. Upp till bevis nu.[/QUOTE]

Fattar bara inte att du är så jävla korkad att du inte kan erkänna att momsen på drivmedel inte kommer staten tillgodo och är en extra kostnad för bilisterna!

Men som sagt så är det rätt skoj att se dej göra bort dej gång på gång.....

Vet du vad? Jag kom just på att du har haft helt rätt hela tiden.
-Alla forskare inom ämnet har helt fel.
-Bilister betalar mycket i skatt och alltså finns det mycket pengar till dyra infrastrukturpaket.
-Situationen med ensamstående Eva-Lotta som pendlar och inte kommer ha råd med trängselskatt är ju helt absurd. Det är mycket bättre med ett samhälle byggt på att alla skall ha bil för att kunna förflytta sig. Det är ju ändå inte så dyrt som ett västtrafikkort.
- Trängseln har inte ökat i göteborg och kommer inte skapa köer i framtiden. Det är heller inte ett problem för företag med deras leveransprecision.
Citera
2013-06-30, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ja väldigt skumt
99% är på motsatt sida som mig och resterande 1% och detta i sig är ett bevis på att vi har fel. Om du satt dig i ett forum med transportforskare, hur tror du att du hade framstått då?

Kan du då nämna vilka dessa forskare är då! Inte bara fortsätta göra dej till åtlöje....
Citera
2013-06-30, 00:58
Bannlyst
Citat:
Fakta i form av artiklar i GT?

Är du helt jävla dum i huvudet eller har du sniffat något starkt????

Jag har länkat mina fakta till oberoende källor, läs på för helvete!
Citera
2013-06-30, 01:01
Bannlyst
[quote=plainvanilla|44108925]
Citat:

Vet du vad? Jag kom just på att du har haft helt rätt hela tiden.
-Alla forskare inom ämnet har helt fel.
-Bilister betalar mycket i skatt och alltså finns det mycket pengar till dyra infrastrukturpaket.
-Situationen med ensamstående Eva-Lotta som pendlar och inte kommer ha råd med trängselskatt är ju helt absurd. Det är mycket bättre med ett samhälle byggt på att alla skall ha bil för att kunna förflytta sig. Det är ju ändå inte så dyrt som ett västtrafikkort.
- Trängseln har inte ökat i göteborg och kommer inte skapa köer i framtiden. Det är heller inte ett problem för företag med deras leveransprecision.

Är det skoj att prata med sej själv?
Förstår att du är en ensam och bitter själ och inte har så många att prata med eftersom du sitter här en lördagkväll i stället för att umgås med fru eller vänner. Hade inte min sambo varit sjuk i kväll hade jag aldrig någonsin suttit vid datorn en lördagkväll!
Citera
2013-06-30, 01:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Kan inte du berätta hur ensamma mamman i Kungälv som jobbade i Frölunda som innan vägtullarna tog sej till jobbet på ca 30minuter men numera inte har råd att ta bilen numera låter sina barn vara på dagis 1.5 timma extra per dag ska göra!!!!

Mamman berättade själv om detta i GP för ca 2 veckor sedan.
Vad får dig att tro att jag vet hur hon ska planera sina jobbresor och sin barnpassning? Ensamma mammor (fast med barn) låter spontant som en kategori som borde betala en lägre rörlig skatt för sina transporter än genomsnittet, men tyvärr funkar det inte så.
Citera
2013-06-30, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad får dig att tro att jag vet hur hon ska planera sina jobbresor och sin barnpassning? Ensamma mammor (fast med barn) låter spontant som en kategori som borde betala en lägre rörlig skatt för sina transporter än genomsnittet, men tyvärr funkar det inte så.

Vad som får mej att tro det???? Rena fakta dvs folk som berättar om hur det har blivit för dom!
Jag som tjänar bra kan möjligen glädjas att det är mindre trafik (-12%), men tycker jävligt synd om de stackarna som har fått det som dom har fått det nu!
Empati är inte din starka sida va????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in