2013-04-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast antalet HP är nog mindre viktiga än inriktningen. Men lite grundläggande psykologi skulle kanske åtgärda saken. Eller så handlar det bara om någon sorts retorik.

Jag var mer ute efter att peka ut detta faktum
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Alla förändringar är en kompromiss mellan positiva och negativa aspekter. För att få sig en helhetsbild bör man lämpligen väga in båda delarna. Vilket vissa inte gör för att sedan förmedla bilden om att det är just dem själva som har insett verkligheten.
Citera
2013-04-25, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag tror snarare att det är du som bör söka hjälp.
Du sa att detta skall läggas på skatten för att det görs med ALLT annat. Och det jag menade med mitt exempel var att det alls är så att det görs med ALLT annat.

Hmmm ska jag söka hjälp för att DU inte klarar av att svara på mina frågor? Jojo!
Citera
2013-04-25, 13:53
Bannlyst
Citat:
1 Jag påstod inte att det var samma orättvisa. (olika fall av orättvisor - konstigt uttryck btw)
2 Som vanligt så tittar du enbart på en sida och inte helheten.
3 Du nämnde ju tidigare att du inte slutat handla i bäckebol utan att du istället flyttar din konsumtion. Alltså bidrar du till att du skapar jobb också.

Ja visst. Om man räknar bort hornbach, backaplan etc

Japp, i Mölndal och Kungsbacka! Vad jag vet så är detta andra komuner än gbg med egen ekonomi!

Så du vet alltså smitvägar från Backa till Backaplan? Berätta gärna dessa för befolkningen i Backa!!!
Citera
2013-04-25, 13:55
Bannlyst
Citat:
TS skall finansiera VSP med 14 Miljarder fram tills 2027
I Gbg finns 430 900 personer som arbetar (siffror från 2011 iof)

Detta blir en ungefärlig skattehöjning per månad på ca 200 kr oavsett om man använder sig av bil. Varför är detta bättre? Är det bara din chans att komma undan en något högre trängselskatt

Så att höja skatten för Mahamed och company med 200kr är fasen så mycket värre än att höja den med 8-900kr för den som är tvungen att ta bilen till jobbet....
Citera
2013-04-25, 13:57
Bannlyst
Citat:
Har du något högskolepoäng?

Det är du som inte är påläst när du inte klara av att dra en slutsats av helhetsbilden. Du låter dig enbart betrakta en sida av problemet och drar din slutsats byggd på den.

Så du behöver alltså högskolepoäng för att förstå det drabbade handlarnas berättelser.....
Citera
2013-04-25, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast antalet HP är nog mindre viktiga än inriktningen. Men lite grundläggande psykologi skulle kanske åtgärda saken. Eller så handlar det bara om någon sorts retorik.

Det beror nog på att Plainville:s retorik går ut på att fördumma dem som är oliktänkande.....
Citera
2013-04-25, 16:54
Medlem
Citat:
Tittar vi på folkomröstningen så gällde det att göteborgarna skulle få rösta om DOM vill ha ts eller ej. Och således om DOM vill ha det på skatten eller ej. Alltså inget om några grannkommuner.

Om skatten landar på alla gbg + grann kommuner så blir det orättvist mot de medborgare som bor utanför gbg och aldrig kommer få nyttja den nya infrastrukturen. Är inte det orättvist?

För min del får de gärna folkomrösta i grannkommunerna också, annars kan ju politikerna (som ändå skiter i omröstningsresultatet) visa lite kurage och samarbetsförmåga och bestämma att X antal kommuner gemensamt skall bekosta den här satsningen. Då kunde kanske politiker från grannkommuner bidra med bättre och mer kostnadseffektiva förslag än det liggande paketet.

Folk från grannkommunerna är förstås välkomna att besöka Göteborg och de flesta åker nog hit ibland, antingen de skall till Liseberg eller Operan eller något annat. Själv undviker jag att anlita sjukvården, som jag anser många gånger gör mer skada än nytta, men inte skriker jag om orättvisa för att mina skattepengar går dit.
Citera
2013-04-25, 17:39
Medlem
Citat:
TS skall finansiera VSP med 14 Miljarder fram tills 2027
I Gbg finns 430 900 personer som arbetar (siffror från 2011 iof)

Detta blir en ungefärlig skattehöjning per månad på ca 200 kr oavsett om man använder sig av bil. Varför är detta bättre? Är det bara din chans att komma undan en något högre trängselskatt

Fast läggs det som en skattepålaga kommer den drabba dels höginkomsttagare mer, samt att slås ut på alla, även den som inte använder infrastrukturen.

I västsvenska paketet ingår ju ett par satsningar som främst kommer gynna privatbilismen: Marieholmstunneln samt Nya Göta älvbron. Dessa och finansiering verkar helt glömts bort i diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Människor med högre inkomst har oftare bil än människor med lägre. Människor med högre inkomst konsumerar typiskt betydligt mer än människor med lägre inkomst av naturliga skäl.

Man kan lösa sina behov på alla möjliga sätt men gemensamt för det du räknar upp är att det är krångligare än att bara starta bilen och åka. Folk söker inte aktivt efter jobbigare lösningar...

Visst har människor med högre inkomst oftare bil än personer med lägre inkomst, men det hänger även samman med var man bor och vart man reser. Har idag bil; men den används väldigt lite, går ju dels snabbare och billigare med tåg/buss kontra bilen samt slipper leta parkeringsplatser.

Man konsumerar mer lyxvaror än den som har lägre inkomst. Basvaror är desamma (dvs, varorna inte kostnaden).

Problemet är ju den bristande samhällsplaneringen som tidigare präglade Sverige, där en förutsättning ansågs vara bilen. Det får man lida för nu.

Relativ höginkomsttagare (600+kkr/år), främst pendlande med kollektivtrafik och kan fakturera/jobba på resan. Är jag ett undantag?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Så du behöver alltså högskolepoäng för att förstå det drabbade handlarnas berättelser.....

Läsförståelse är visst inte lätt; handlare har alltid haft en förmåga att gråta ut i pressen (vilka villigt hänger på i kritik av det offentliga). Gärna utan att ha kontrollerat någon fakta alls. Dags att göra en sammanställning utav årsomsättningar, korrelation och kovariation avseende den globala/lokala ekonomin justerat för inflation etc? Inte kommer du se någon tidning göra denna granskning utan varje rubrik som säljer lösnummer kommer att väljas.
Citera
2013-04-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
I västsvenska paketet ingår ju ett par satsningar som främst kommer gynna privatbilismen: Marieholmstunneln samt Nya Göta älvbron. Dessa och finansiering verkar helt glömts bort i diskussionen.

Nya Hisingsbron (tror jag namnet blev?) skall ju göras cykelvänlig, fast jag tycker den hamnar för långt norrut för att vara attraktiv för det ändamålet. Men en och annan backagangster kanske kan gå från skrotbil till cykel...
Citera
2013-04-25, 23:43
Medlem
Citat:
Japp, i Mölndal och Kungsbacka! Vad jag vet så är detta andra komuner än gbg med egen ekonomi!

Att påvisa att arbetslöshet uppkommer när jobben i själva verket flyttas inom regionen är inte bara ett svagt utan rent av idiotiskt resonemang

Citat:
Så du vet alltså smitvägar från Backa till Backaplan? Berätta gärna dessa för befolkningen i Backa!!!
Följ bara lillhagsvägen till brunnsbo sen hittar dom själva
Citera
2013-04-25, 23:46
Medlem
Citat:
Så att höja skatten för Mahamed och company med 200kr är fasen så mycket värre än att höja den med 8-900kr för den som är tvungen att ta bilen till jobbet....

Trots att Mahamed och co inte nyttjar använder bil eller kollektivtrafik.
Vi kanske rent av skall subventionera hela bilen på samma gång. Det är fan bättre (för mig) att alla betalar några hundra mer än att jag betalar flera tusen.

Eller så får man betala för något desto mer man använder det.
Citera
2013-04-25, 23:56
Medlem
Citat:

Som fler än jag påpekat så är det vanskligt att låta dessa "historier" låta vara representativt för verkligheten.

Man kanske behöver högskolepoäng för att göra en analys som sträcker sig djupare än att låta sin sanning baseras på en snyfthistoria i tidningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in