2013-04-14, 13:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nu ljuger du medvetet, jag minns en undersökning i Gp häromsistens som klart konstaterade att bara var 5:e eller om det var var 6:e kund i nordstan som var bilburen men att dessa stod för 1/3 av omsättningen...

Kapitalet har hjul. Är det så att jag har fel så skulle du dessutom inte bry dig då min lilla uppmaning inte skulle ha någon som helst påverkan

Köpkraften är bilburen men den kollektivburna mångkulturen är inte lika köpstark. Nordstans köpcentra med sina hemlösa, tiggare, lösdrivande ungdomsgäng från segregerade ytterområden väljer vi andra helst bort. Dock finns det i innerstaden också en köpstark grupp som främst är cykelburen utöver de få de gånger tar vagnen de korta sträckerna de har att åka.

Denna grupp får nu helt själva bära upp sin infrastruktur i innerstaden och med tanke på att de sista hotellen som byggs faktiskt inte ligger i centrum utan vid Lindholmen ( Volvo har många gäster) så lär centrums attraktionskraft falna...Även Novotel med tillhörande resturanger är ett tecken på att även hotellgäster alltmer överger centrum

I det området runt Lindholmen finns det även där representationsresturanger samt färjeöverfarter till fastlandet.
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-14 kl. 13:12.
Citera
2013-04-14, 16:30
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller helt med här att det är dom bilburna som har köpkraften!

Bor själv i Småland och vår "regionshuvudstad" har drabbats av precis samma problem dock inte pga trängselskatt utan bristen på parkeringsplatseri city kärnan.
Sedan ca tio år byggs det flera stora köpcentrum i utkanterna av Staden vilket gör att folk med pengar och bil helt naturligt åker dit där istället för till centrum.

Centrum/city handlen har drabbats av stora ekonomiska problem pga den minskande handlen ,det hjälpte föga att att man tog väck parkeringsavgiften helt från en större parkeringsplats i utkanten av city.
Flera affärer har slagit igen eller flyttat ut till något av köpcentrumen och detta fortsätter....

Samma historia utspelar sig i Uddevalla.
Butiker i centrum går dåligt och Torp köpcentrum växer.

I centrum har man minskat antalet p-platser och försvårat för biltrafik.
Citera
2013-04-14, 16:32
Medlem
itwasfrees avatar
Vi har nu sett flera artiklar som beskriver hur trängselskatten påverkat att handeln minskar i vissa områden.

Men då måste väl handeln ha ökat i andra områden? De som ligger utanför zonerna. Det har jag inte sett några rubriker om. Har jag missat det?
Citera
2013-04-14, 16:32
Medlem
lennartsson-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lennartsson-h
bild

Jag bad en polare som bor i närheten att fota elskåpet men försent. Polisen har beslagtagit det.

Bild

Då är elskåpet på plats igen och förhoppningsvis får det stå ifred framöver.
Hoppas det kan klarläggas om det var ett sabotage rörande trängselskatten eller inte.

Någon som läst mer i frågan?
Citera
2013-04-14, 17:43
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Vi har nu sett flera artiklar som beskriver hur trängselskatten påverkat att handeln minskar i vissa områden.

Men då måste väl handeln ha ökat i andra områden? De som ligger utanför zonerna. Det har jag inte sett några rubriker om. Har jag missat det?
Det existerar ju inte mer pengar än innan så de som betalar trängselskatten har ju ett antal kronor mindre att spendera på något annat. Säg att man passerar två gånger per dag i högtrafik så blir det 36 kronor per dag och ca 750 kronor per månad.

Dessa 750 kronorna läggs varken på handel utanför eller innanför zonen utan hamnar till hälften på omkostnader för att driva eländet och den andra halvan i kassakistan för att bygga en jävla pendeltågstunnel till Haga.
Citera
2013-04-14, 20:00
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det existerar ju inte mer pengar än innan så de som betalar trängselskatten har ju ett antal kronor mindre att spendera på något annat. Säg att man passerar två gånger per dag i högtrafik så blir det 36 kronor per dag och ca 750 kronor per månad.

Dessa 750 kronorna läggs varken på handel utanför eller innanför zonen utan hamnar till hälften på omkostnader för att driva eländet och den andra halvan i kassakistan för att bygga en jävla pendeltågstunnel till Haga.

Ja så jävla sjukt är det.
Läste förresten att trafiken på mindre vägar i göteborg (för att komma runt trängselskatten)hade ökat väldigt på sina ställen ,smala och trånga gator,med barn som leker i husens trädgårdar bredvid .Så trafiksäkerheten har fått stryka på foten.

Psykologisk tror jag också att trängselskatten får folk uteifrån att undervika Göteborg centrum pga dom tror det kommer att bli svindyrt , ja ni vet snåla smålläningar ..
Citera
2013-04-14, 20:27
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja så jävla sjukt är det.
Läste förresten att trafiken på mindre vägar i göteborg (för att komma runt trängselskatten)hade ökat väldigt på sina ställen ,smala och trånga gator,med barn som leker i husens trädgårdar bredvid .Så trafiksäkerheten har fått stryka på foten.

Psykologisk tror jag också att trängselskatten får folk uteifrån att undervika Göteborg centrum pga dom tror det kommer att bli svindyrt , ja ni vet snåla smålläningar ..

Bor man i Mölndal och arbetar i kontorskomplexen i fiskhamnen så kunde man förr ta leden in mot tingstadsmotet och svänga av mot Götatunneln men du leds den trafiken via söderleden in mot Kungsladugård som nu förvandlats till ett genomfartstråk.

Varför byggde vi då Götatunneln? Skrytbygge?

Likadant så har vägen från Partille via Öjersjö till R40 utfart vid Mölnlycke förvandlats till ny alternativ smitväg för de som ska söderut till Mölndal eller Frölunda.

Det dröjer nog inte länge förrän vi ser att det förläggs inte bara arbetsplatser och affärer här utan snart även bostadsområden. Här finns det ännu ingen utbyggd kollektivtrafik utan man kan ha bil och yrka på reseavdrag i deklarationen samt slipper bli beroende av den kollektivburna mångkulturen som fänglas sina egna enklaver i Nordost av Göteborg till snart politiskt oberoende provinser om norr "straffområdet" likt modern apartheidpolicy, där snart polisen inte vågar in utan väpnad eskort.
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-14 kl. 20:29.
Citera
2013-04-14, 22:13
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Bra förklaring. Artiklarna jag efterlyste (om ökning) existerar helt enkelt inte.
Citera
2013-04-15, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
[url]ht
Fast på vilket sätt är en folkomröstning i den här frågan något som överhuvudtaget behöver tas hänsyn till? Den är ju inte beslutsfattande.

I dina samt övriga tok-vänsterögon är väl en folkomröstning inte aktuell pga 73% inte vill ha skiten som en liten maktelit vill ha i staden!

Varför skulle det inte varar beslutsfattande menar du?

Kan du inte berötta vad årtalen i din profil står för? :-)
Citera
2013-04-15, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det verkar vara många som följer uppmaningen att inte spendera pengar inom "straffområdet" utan röstar med hjulen. Särskilt nu när även cafékedjorna är under viss press och mediabevakning genom debatten om lönebidrag. Upplever de trängsel i stan kan de även slippa bilisternas köpkraft.

Det verkar vara en del bilister som likt mig undviker centrum....även under helgerna.

Varför inte flytta saluhallen ut ur centrum så att de helt slipper den påfrestande bilismen och trängseln där samt vår köpkraft? Lägg den t ex på Frölunda Torg?

Personligen har jag inte spenderat en krona i centrum sen årskiftet. Inte ens när vi väljer att åka kollektivt hemifrån väljer vi centrum.

Du aggerar precis som vi gör! :-)

Är vi inte välkomna att handla utan att betala straffskatt på vardagarna så avstår vi även från att handla i hela Gbg på helgerna! Allt vi behöver finns ändå i Mölndal/kållered samt Kungsbacka!
Citera
2013-04-15, 10:11
Bannlyst
Citat:
Fast nu har vi ju en representativ demokrati. Det du talar om har ju redan gjorts (av de sakkunniga som bereder ärendena till beslut). Ska _du_ och andra nu börja blanda in subjektiva saker i handlingen så kommer det bli pannkaka utav det. Varför inte börja peta i alla andra beslut också?

Folket får ju sista ordet vart fjärde år. Men återigen, ibland tas det "obekväma" beslut för att skapa bättre förutsättningar för framtiden. Tittar man på all forskning inom trafikteknik och styrmedel för trafikefterfrågan så är ju den här typen av skatt/avgifter det mest effektiva styrmedlet man har (gärna tillsammans med parkeringsavgifter vid arbetsparkeringen, alt. förmånsbeskattning av densamma).

Om det nu inte vore ett så jävla dyrt och korkat förslag att tex gräva ner en järnväg i leran fram till Järntorget. Samt att bara biblisterna skall betala för skiten! Varför inte göra det mera rättvist att alla betalar för det????
Citera
2013-04-15, 10:15
Bannlyst
Citat:
Är inte engagerad inom något parti, däremot yrkesverksam inom sektorn som bereder den här typen av ärenden.

Återigen, alternativet hade varit en höjd kommunalskatt som ensidigt drabbat en kommun (då anläggningarna som avses i Västsvenska paketet ligger där), medan nyttorna främst kommit andra kommuner till hands. Att höja landstingsskatten hade varit ett alternativ, men knappast gångbart. Därav delfinansieringen via brukaravgifter (trängselskatt). För att spinna vidare, varför inte införa en platt taxa för VA, du betalar samma sak om du förbrukar 0 liter vatten som om du förbrukar 200 kbm/timme? Utan att ha varit insatt i processen just här så är jag nog av åsikten att det beretts ordentligt, kommuner och andra har fått lämna remissvar under tidigt skede. Men återigen, remissvar är inte samma sak som att beslutsfattarna MÅSTE ta hänsyn till det. I det här fallet så är nyttan för allmänheten i stort större än de negativa aspekter som enskilda upplever. Med andra ord inget svårt beslut för politikerna att fatta.

Så det bästa ärt att lägga allt på bara bilisterna????
Med ditt resonemang på vattenförbrukningen så skall väl även utnytjandet av kollektivtrafik betala sin del av kakan, men det gör den ju inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in