2013-05-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Dom som drabbas mest är dom som tjänar minst...och för att vara specifik, dom som drabbas mest är dom som betalar mest i förhållande till sin inkomst.

Tjänar du 30.000 är ju inte 800kr nånting att tjafsa om, tjänar du 12.000kr kan 100kr vara mer än du klarar.

Även om jag håller med om att de som tjänar mer ska betala mer i skatt (jag hoppas du står för den här modellen i alla sammanhang) blir det lite annorlunda med en punktskatt som den här. Det är lite som alkoholskatt - vi beskattar alkohol som ett sätt att styra konsumtionen, och även om det är sant att fattiga betalar procentuellt mer än rika, förutsatt att de köper lika mycket sprit, blir det lite konstigt att tala om ett orättvist skattetryck.

Bilåkande är faktiskt en lyx, även om vi kanske tar det för givet.
Citera
2013-05-28, 22:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Då måste du avse det gods som avser reservdelar från RA till olika anläggningar?
Om detta har jag ingen aning då jag aldrig haft med detta gods att göra.

Taxi är ett flexibelt sätt att få expressleveranser. Kanske inte direkt taxi men en personbil med släp från små åkerier som specialicerat sig på detta, även om taxi förekommer.

Anledningen till att nytt gods måste anlända express kan vara många och relaterar inte alltid med leveransprecision utan kan vara att godset underkänts vid kontroll eller rent av kasserats p g a bristande kvalité från underleverantören. Eller bara förvunnit och senare påträffas avlastat på anläggning ett halvår senare.

Trafik till och från hamnen från Volvo är knappast relevant för TS eller..? Inget av detta gods lär ju passera nån vägtull då.
Jag avser inget specificerat gods, men jag antar att det går gods till/från andra Volvoanläggningar i landet och eftersom en av regionens viktigaste hamnar ligger i Göteborg så finns det ju risk att en hel del Volvogods ska till/från hamnen, och runt 30 % (vet inte om det avses värde, vikt eller något annat) av godset till/från hamnen åker tåg. Alltså tror jag inte att Volvo ljuger när de gör uttalanden om sitt behov av infrastruktur i staden.
Citera
2013-05-28, 22:18
Medlem
Rektangels avatar
De som bor i de segregerade områdena är nu inspärrade av vägtullar likt Sydafrikas hemländer och har redan innan denna skatt haft det svårt att dra till sig verksamheter och har en betydande butiksdöd. Alltfler kvarboende blir beroende av bil eftersom staden expanderar åt det andra hållet. Åtminstone tills dess att den blir uppbrunnen. Hisingen (Backa, Biskopsgården och Nordost)

De blir "outnyttjade arbetskraftsreservoarer" och i takt med att de "missförstådda" ungdomarna som vill bli sedda skjuter grön laser och kastar sten på kollektivtrafiken påskyndas utflyttningen av de som arbeta och göra rätt för sig. De blir alltmer bilberoende och området upplever en tilltagande "White flight". Inte underligt att bostadsrättspriserna skjuter i höjden.

Varför dra busslinjer via ett bostadsområde där alla lever av bidrag och få har ett jobb?
När var det senats rusningstrafik på morgonen ut ur Hjällbo, Hammarkullen eller andra delar av de nordöstra stadsdelarna?

Felplaneringen från 70-talet gör att vi där har stor fina trafikleder och motorvägsavfarter från R45 som trafiken ännu idag inte hunnit växa in i. Ett gigantiskt misslyckande.

De välmående i villakvarter som bor söder om staden slipper helt vägtullar om de har sin arbetsplats dit nu alltfler väljer att etablera sig (söder om staden samt i kranskommunerna)och TS blir nog droppen som får bägaren att rinna över och förmår segregationen att accelerera.

Mångkulturens ofrånkomliga kollaps och "white flight" påskyndas av denna trängselskatt och så även segregationen.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-28 kl. 22:24.
Citera
2013-05-28, 23:03
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Det fetstilade lät konstigt,,
Att ett företag som säljer bilar skulle tjäna på mindre trafik!?

-Miljöpartist-logik !

Idiot. Titta på kartan och se var Volvo har sin överlägset största verksamhet. Fundera sedan lite kring vad du tror att ett företag i Volvos storlek har för logistikkostnader. Sedan kan du fundera lite över vad det skulle innebära att trafiken flöt betydligt smidigare till företagets centrala delar.

Det är människor med din hjärnkapacitet som är bekymret när det kommer till frågor som trängselskatten, och som ständigt påminner mig om att vi borde börja införa någon typ av avskjutning för att rädda mänskligheten. Alternativt inte tillåta sådana som du att rösta, eller för den delen sprida någon typ av åsikt.

Idiot.
Citera
2013-05-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Det fetstilade lät konstigt,,
Att ett företag som säljer bilar skulle tjäna på mindre trafik!?

-Miljöpartist-logik !

Och vilken logik står du själv för?
Mängden sålda bilar i göteborg är en mycket liten del i göteborg. Så att tro att Volvo gör tjänar pengar på att vägarna korkas igen är pinsamt låg nivå. I själva verket blir det tvärtom å de får betala för lastbilar som sakta får ta sig fram när trafiken går långsamt. För att inte tala om kapitalbindning och vad de måste hedga för risken för sen material leverans. Det är inte miljöpartist logik. Det är helhetstänk
Citera
2013-05-28, 23:27
Medlem
Citat:
Jag tycker du borde sluta använda Volvos transportbehov som argument för trängselskatt.
Huvuddelen av lastbilstransporterna från kontinenten anländer via Söderleden/ Västra Frölunda över Älvsborgsbron.

Ta Googlemaps och försök ta till dig vad som lämpligast väg från kontinenten till Volvo Torslandaverken.

https://maps.google.com/maps?hl=en&tab=el

Jag föreslår att du studerar kartan och därefter tiger. En del gods kanske rent av anländer via Tysklandterminalen vilket även den ligger utanför området för vägtullar. Eftersom du inte har någon lokal kännedom om var köerna är i staden så är de E6/20 från Mölndal och över älven i båda riktningarna.

Därför är det av ren illvilja som politikerna valt att ta vägtull över Älvsborgsbron där inte ens förespråkarna för denna skatt har påstått att det finns trängsel.

Detta handlar inte specitikt om Volvo vilket du tycks tro. Anledningen till att vi har diskuterat Volvo är att jag drog upp dem som ett exempel för att just Volvo tillsammans med några andra företag just har varnat för konsekvensen om inte infrastrukturen byggs ut, vilket är nödvändigt med all trafik som vi har idag + i framtiden.

Jag har dessutom tidigre i tråden hänvisat till en forskningsartikel som tar upp just de negativa konsekvenserna för industrin till följd av trängsel.

Men naturligtvis är det hos dessa: företag och forskare som polletten inte har trillat ner. Det är ju absolut inte din logik (baserat på lekmanna nivå) som det är något fel på
Citera
2013-05-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Idiot. Titta på kartan och se var Volvo har sin överlägset största verksamhet. Fundera sedan lite kring vad du tror att ett företag i Volvos storlek har för logistikkostnader. Sedan kan du fundera lite över vad det skulle innebära att trafiken flöt betydligt smidigare till företagets centrala delar.

Det är människor med din hjärnkapacitet som är bekymret när det kommer till frågor som trängselskatten, och som ständigt påminner mig om att vi borde börja införa någon typ av avskjutning för att rädda mänskligheten. Alternativt inte tillåta sådana som du att rösta, eller för den delen sprida någon typ av åsikt.

Idiot.

+1
Skönt att se att inte alla i tråden är tappade bakom en vagn.
Citera
2013-05-29, 07:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Detta handlar inte specitikt om Volvo vilket du tycks tro. Anledningen till att vi har diskuterat Volvo är att jag drog upp dem som ett exempel för att just Volvo tillsammans med några andra företag just har varnat för konsekvensen om inte infrastrukturen byggs ut, vilket är nödvändigt med all trafik som vi har idag + i framtiden.

Jag har dessutom tidigre i tråden hänvisat till en forskningsartikel som tar upp just de negativa konsekvenserna för industrin till följd av trängsel.

Men naturligtvis är det hos dessa: företag och forskare som polletten inte har trillat ner. Det är ju absolut inte din logik (baserat på lekmanna nivå) som det är något fel på

Jag har inte protesterat mot att infrastrukturen delvis behöver uppgraderas. Jag påstår enbart att denna trängsel skatt inte på något sätt underlättar för transporterna till och från Volvo. Detta var ett argument som just du drog fram utan att ha en aning om den lokala situationen på plats. Finansieringen kan ske på olika sätt.

Försök ta till dig att detta är två olika saker.

TS är ett medel för finansiering och inget annat.

Om du insisterar förslår jag att du drar fram motargument utan att hänvisa till allmänt hållna dokument. När var och hur underlättar transporter till Volvo p g a TS?

Helst utan de argument som "just in time" och allmänt minskad trängel eftersom trafiken i huvudsak tar vägar runt vägtullsområdet förutom då Älvsborgsbron som har tull trots att bron ligger utanför tullzonen. Den bro som leder trafiken runt stadskärnan. Se så...sätt fart.

Nu uppmuntras även den övriga trafiken att köra runt tullzonen och belastar just de stråk söderifrån som tranporterna till Volvo tar.

Det enda giltliga argumentet torde vara att TS finansierar projekt som bygger ut infrastruktur helt gratis som delvis är bra för Volvo eftersom TS i sig självt inte lär göra nån förändring för Volvo, vilket var just det som du i din enfald påstod.

Återstår bara för dig att övertyga oss andra att det var just för Volvos skull som bilfientliga och tillväxthatande MP införde denna skatt.

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-29 kl. 07:21.
Citera
2013-05-29, 08:49
Medlem
Citat:
Om du insisterar förslår jag att du drar fram motargument utan att hänvisa till allmänt hållna dokument. När var och hur underlättar transporter till Volvo p g a TS?

Helst utan de argument som "just in time" och allmänt minskad trängel eftersom trafiken i huvudsak tar vägar runt vägtullsområdet förutom då Älvsborgsbron som har tull trots att bron ligger utanför tullzonen. Den bro som leder trafiken runt stadskärnan. Se så...sätt fart.

Helt meningslöst är det att diskutera med dig. Ta en titt om du ser några lastbilar på E6, E20 eller E45 genom göteborg . Distribution till Volvo eller annan industri blir dyr och ineffektiv med bilar som får tillbringa onödig tid i köer.

Citera
2013-05-29, 12:03
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN

Idiot.

Citat:
Och vilken logik står du själv för?
Mängden sålda bilar i göteborg är en mycket liten del i göteborg. Så att tro att Volvo gör tjänar pengar på att vägarna korkas igen är pinsamt låg nivå. I själva verket blir det tvärtom å de får betala för lastbilar som sakta får ta sig fram när trafiken går långsamt. För att inte tala om kapitalbindning och vad de måste hedga för risken för sen material leverans. Det är inte miljöpartist logik. Det är helhetstänk

Jasså när jag skriver idiotinlägg då svarar ni.

Då tolkar jag det som att ni fullständigt håller med mig i mitt tidigare seriösa inlägg!

Jag vet mycket väl var volvo ligger och jag kör dagligen bil på lederna runt om.
det har sällan varit problem att ta sig dit eller från, som jag skrev tidigare: från hisingen vid rusningstrafik någon timme på eftermiddagen eller om det hänt en olycka, annars fint flyt!

Sedan är det meningslöst att prata om att volvo skulle tjäna på vägtullarna då trafiken nästintill återgått till den normala mängden som var innan tullarna.
-fast nya köer på andra skumma ställen

-Om nu volvo har trafikproblem som ni säger, varför var dom då tysta när den meningslösa Götatunneln byggdes?
Det hade antagligen gått att bygga både Marieholmstunneln och en ny järnvägsbro till hisingen (hamnen/volvo) för samma kostnad.
Citera
2013-05-29, 12:10
Medlem
David Pruttons avatar
Som ett brev på posten aviserar Västtrafik ytterligare prishöjningar.
Vad man kan lyfta på ögonbrynen åt är att kommande satsningar eventuellt ska skjutas på framtiden.
(Undra vad spårvagnsskandalen egentligen kostat - snyggt man nu försöker maskera det med SMS-biljetter - goddag yxskaft)

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1700172-vasttrafik-maste-spara-80-miljoner

Göteborgarna är i sanning i ett skruvstäd.
Senast redigerad av David Prutton 2013-05-29 kl. 12:14.
Citera
2013-05-29, 12:12
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Helt meningslöst är det att diskutera med dig. Ta en titt om du ser några lastbilar på E6, E20 eller E45 genom göteborg . Distribution till Volvo eller annan industri blir dyr och ineffektiv med bilar som får tillbringa onödig tid i köer.

Varför vill volvo ha en tågtunnel i centrum? Vill dom det? på vilket sätt hjälper det dom?
Att vi bilister skall bekosta en onödig och dyr tågtunnel år miljöpartislöddret i innerstaden är problemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in