2013-04-15, 10:16
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Om det nu inte vore ett så jävla dyrt och korkat förslag att tex gräva ner en järnväg i leran fram till Järntorget. Samt att bara biblisterna skall betala för skiten! Varför inte göra det mera rättvist att alla betalar för det????

Vad är egentligen argumenten för detta?
Har någon lust att sakligt och pedagogiskt förklara det, gärna i punktform.
Är alltså intresserad av argumenten för Västlänken.
Tycker det i debatten är svårt att få egentlig klarhet vad de stora samhällsvinsterna skulle vara.
Citera
2013-04-15, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
V
Fast du har ju representation på landstingsnivå/riksdagsnivå. Beslutet är ju fattat av riksdagen. Så det argumentet biter inte. Man kan inte både äta kakan och behålla den.

?

Va???? Nu är du allt ute och simmar igen!
Rikstan gav bara Gbg kommun rätten att införa häxskatten, det var INTE regering/rikstaden som kom med några förslag huruvida häxskatten skulle se ut.
Citera
2013-04-15, 14:28
Medlem
Citat:
I dina samt övriga tok-vänsterögon är väl en folkomröstning inte aktuell pga 73% inte vill ha skiten som en liten maktelit vill ha i staden!

Varför skulle det inte varar beslutsfattande menar du?

Kan du inte berötta vad årtalen i din profil står för? :-)

De övre årtalen i Henrik21s profil är åren Blåvitt har tagit sm-guld, och de nedre är Manchester Uniteds ligatitlar.
Citera
2013-04-15, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Tycker det i debatten är svårt att få egentlig klarhet vad de stora samhällsvinsterna skulle vara.

Vad är det du vill ha reda på?

Jag säger att jag tycker det är orättvist att man bygger en jävla järnväg för enorma belopp under staden och låter det bara finansieras av bilister och inte av alla det som skall använda den! Är det så svårt att fatta?
Citera
2013-04-15, 15:06
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Vad är det du vill ha reda på?

Jag säger att jag tycker det är orättvist att man bygger en jävla järnväg för enorma belopp under staden och låter det bara finansieras av bilister och inte av alla det som skall använda den! Är det så svårt att fatta?

Andas.
Jag menade inte dig personligen.
Jag gjorde mer ett allmänt utrop, trodde i min enfald att det framgick.

Jag är själv emot trängselskatten, främst pga av att jag förstått det finns mycket tveksamheter kring samhällsnyttan med västlänken samt att jag har problem med de demokratiska processer som föregått beslutsfattandet.

Ändock är jag intresserad och hade velat höra klart och tydlig vilka vinsterna ska vara (enlig förespråkarna).

Synd att debatten präglas av antingen politiker som sticker huvudet i sanden eller av gaphalsar som du.
Citera
2013-04-15, 15:15
Bannlyst
Citat:
Andas.
Jag menade inte dig personligen.
Jag gjorde mer ett allmänt utrop, trodde i min enfald att det framgick.

Jag är själv emot trängselskatten, främst pga av att jag förstått det finns mycket tveksamheter kring samhällsnyttan med västlänken samt att jag har problem med de demokratiska processer som föregått beslutsfattandet.

Ändock är jag intresserad och hade velat höra klart och tydlig vilka vinsterna ska vara (enlig förespråkarna).

Synd att debatten präglas av antingen politiker som sticker huvudet i sanden eller av gaphalsar som du.

I så fall kanske du skulle citera Henrik eller någon av det andra här som är positiva i stället för att fråga mej om det....
Citera
2013-04-15, 19:11
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Varför byggde vi då Götatunneln? Skrytbygge?

jag satt en stund med google. Hittade en kritisk granskning av bygget.

http://www.snt.se/portfolio/CTHARK060__Gotatunneln_ett_stadsmiljoprojekt/gotatunneln_ett_stadsmiljoprojekt-uppsats_chalmers_arkitektur_thomas_hojemo.pdf

Noterade bla detta. Eller blev påmind: Götatunneln blev dyrare än vad som var planerat. Då frågar jag mig hur det kommer gå med Västlänken.
Citera
2013-04-15, 20:29
Medlem
Citat:
Om det INTE blir folkomröstning visar det ju bara att de styrande i Gbg INTE vill ha demokrati!

Så kan man ju se det. Samtidigt så har man ju genom val tillsatt folk att styra så att sen då hålla på att gapa om folkomröstningar i frågor där folk bara röstar efter egenplånbok är ju rätt meningslöst. Speciellt när det rör frågor som är tagna på nationell nivå. Folkomröstningar hålls när man har politiker som är för fega för att ta obekväma beslut.

Det räcker ju med att köra genom Göteborg en enda gång för att fatta att vägpengarna inte räcker långt. Det vore intressant att se hur inställningen till trängselskatten är fördelad efter utbildningsnivå (eller BMI haha). Min gissning är att röstningsalternativen kommer bli något i stil med:

1) Ingen förändring
2) Ta bort trängselskatten och avbryta alla vägbyggnadsprojekt, försämra kollektivtrafiken och låta järnvägen förfalla.

Huxx, fluxx finns bara ett vettigt alternativ och gråtskaran har spenderat en massa skattemiljoner på att få till en folkomröstning som bara världens naivaste man trodde var möjlig att vinna. Jag bor i stan så jag måste betala för att komma härifrån men trots det är jag svårt positiv till skatten. Så jävla skönt att ha fått ned mängden snålbönder som åker runt i sina sketna skrothögar bara för att de är för lata för att ta bussen till jobbet.
Citera
2013-04-15, 23:33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Om jag fattat och minns rätt.

Göteborg C är idag överbelastad vissa tider på dygnet, det får inte plats fler tåg vid plattformarna och in/ut, alla spår slutar vid Göteborg C. Västlänken ger några fler plattformar och spår som är genomgående, alltså fler infarter/utfarter.

Vem ska till Göteborg C? Jag, som bor i staden, har vad jag vet aldrig åkt någon tågresa där mitt mål har varit Göteborg C, jag varken bor eller jobbar där, jag går av där för att den ligger där den ligger, sedan tar jag mig vidare på annat sätt. Västlänken kommer att göra att fler kan komma närmare sig mål med tåg.

Trängseln Drottningtorget/Brunnsparken. Man kommer kunna passera kaoset där i en tunnel istället för att åka genom skiten.

Tunneln kan förberedas för framtida pendellinjer mot Hisingen och Västra Frölunda.

Sedan får man fler spår genom stan vilket minskar sårbarheten.

Om det är värt pengarna? Jag hoppas det.
Citera
2013-04-16, 09:30
Medlem
Megafailures avatar
Citat:

Västlänken är en ideologisk och politisk virtuell baby. Den tillsammans med trängselskatt blir till vad just din ideologiska övertygelse dikterar. Allt som står skrivet om den berättar klart och tydligt att dess syfte är frånkopplat den reella verkligheten. Tunneln är tänkt att passa i en stad som inte finns och som skulle kräva otroliga investeringar för att existera. Tunneln är inte en förutsättning för denna stadsvision (MASSIV förtätning av befolkning kring dessa stationer av sådana proportioner att det är befängt) utan är en produkt av politikers innehållslösa visoner om "en levande innerstad", "en klimatsmart population" och "ett solidariskt samhälle".

Ett rent extremvänsterprojekt i stil med Kinas överinvesterade öken - miljonstäder utan befolkning.

Att tro att 100-tusentals människor kommer åka pendeltåg enbart via korsvägen och haga kan bara tänkas i en verklighetsfrånvarande politikers hjärna. Att till och med utredande myndighet kritiserat ledning med att tilläggsinvesteringar och politiska inriktningar inte ens är påtänka för att förverkliga denna "vison" skvallra väl ändå om dess orimlighet.

En ny vison behövs, fri från miljövänsterns förgiftande inflytande.

Gärna ett redigt spår - men först en förankrad och populär vision.
Citera
2013-04-16, 09:37
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag fattat och minns rätt.

Göteborg C är idag överbelastad vissa tider på dygnet, det får inte plats fler tåg vid plattformarna och in/ut, alla spår slutar vid Göteborg C. Västlänken ger några fler plattformar och spår som är genomgående, alltså fler infarter/utfarter.

Vem ska till Göteborg C? Jag, som bor i staden, har vad jag vet aldrig åkt någon tågresa där mitt mål har varit Göteborg C, jag varken bor eller jobbar där, jag går av där för att den ligger där den ligger, sedan tar jag mig vidare på annat sätt. Västlänken kommer att göra att fler kan komma närmare sig mål med tåg.

Trängseln Drottningtorget/Brunnsparken. Man kommer kunna passera kaoset där i en tunnel istället för att åka genom skiten.

Tunneln kan förberedas för framtida pendellinjer mot Hisingen och Västra Frölunda.

Sedan får man fler spår genom stan vilket minskar sårbarheten.

Om det är värt pengarna? Jag hoppas det.

Tunneln är enbart till för det mindre pendeltågen, inte för fjärr och regiontåg, dessa skall som vanligt säcka sig in på GBG C. Med andra ord en lokal pendel mellan stationerna samt ev. kungsbackapendeln. Sätt dessa personer på en handfull bussar istället.

Tunneln är för "drömstad" GBG 2310
Citera
2013-04-16, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KenQu
Så kan man ju se det. Samtidigt så har man ju genom val tillsatt folk att styra så att sen då hålla på att gapa om folkomröstningar i frågor där folk bara röstar efter egenplånbok är ju rätt meningslöst. Speciellt när det rör frågor som är tagna på nationell nivå. Folkomröstningar hålls när man har politiker som är för fega för att ta obekväma beslut.

Det räcker ju med att köra genom Göteborg en enda gång för att fatta att vägpengarna inte räcker långt. Det vore intressant att se hur inställningen till trängselskatten är fördelad efter utbildningsnivå (eller BMI haha). Min gissning är att röstningsalternativen kommer bli något i stil med:

1) Ingen förändring
2) Ta bort trängselskatten och avbryta alla vägbyggnadsprojekt, försämra kollektivtrafiken och låta järnvägen förfalla.

Huxx, fluxx finns bara ett vettigt alternativ och gråtskaran har spenderat en massa skattemiljoner på att få till en folkomröstning som bara världens naivaste man trodde var möjlig att vinna. Jag bor i stan så jag måste betala för att komma härifrån men trots det är jag svårt positiv till skatten. Så jävla skönt att ha fått ned mängden snålbönder som åker runt i sina sketna skrothögar bara för att de är för lata för att ta bussen till jobbet.

Faaan vad skit du dillar! Det är väl klart som helvete att det går bra att ta vagnen elller bussen till jobbet om man bor innen i stan! För oss andra som bor i kranskommuner är detta inte samma sak.
För egen del tar det numera ca 20 minuter att ta bilen till jobbet, med bussar mm tar denna resa en timma längre. Dvs 2 timmar om dagen skulle jag behöva sitta extra för att komma till och från jobbet bara!

Varför dillar du även om att det skulle vara fel med folkomrötning???
73% av invånarna känner ju sej helt överkörda med tullar soom är plasserade på ett totalt vidringt sätt! Det är vid just sådana här tillfällen som man tar till folkomröstningar!
Bara för 2 kärringar i kommunen ser det som sitt prestigeprojekt..... Inte så jävla konstigt att det har
fått namnet häkskatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in