2013-01-04, 01:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Anledningen till att jag tog exemplet om positionsljud var för att du skulle förstå att de artiklarna du refererade till inte ger någon bild av hur verkligheten ser ut ur ett trafiksäkherhetsperspektiv.
Du ger bilden av att man riskerar liv och hälsa varje gång man sätter sig i en buss. Och att busstrafiken därmed inte skall byggas ut. Jag delar inte denna slutsats då jag inte känner igen mig i den bilden du förmedlar.

Den där tönten till partiledare för Vägvalet är korkad och anledningen till att han gör vad han gör är enbart för att han inte har lust att betala.
För att rädda sitt skinn så slänger han in orimliga argument om att man tex inte undersökt hur skatten drabbar olika etniciteter
Samt ett orimligt förslag om en ny ringled, vilket för övrigt ser ut som ett ihopkladd i powerpoint av en 10 åring

Med tanke på de dumma argument jag läst i denna tråd, anser jag att många inte bör ha rösträtt i denna fråga. Och det har inget med någon bristande syn på demokrati att göra.
Punkt.

Bussarna *är* trafikfarliga, annars hade de inte tagits ur trafik
Skyddsombud runt om i landet har i många år påpekat sådana här brister, att situationen skulle vara bättre i göteborg än övriga landet förefaller för mig synnerligen otroligt.

Den enda som borde förlora rösträtten är du då du ställer dig bakom icke demokraternas mörkläggning.

Sådana människor som du lägger grunden för att Sd skall växa sig starkare, tänk på det!
Citera
2013-01-04, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Ok. Så det barkar åt omröstning snart?

Mycket möjligt, om 2/3 av politikern är emot en omröstning så blir det inte av, så vet inte hur det kommer bli. Är bara SD och Vägvalet som är emot trängselskatt men lär finnas personer i andra partier också så svårt att säga.
Citera
2013-01-04, 01:31
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vägvalet 2014! Göteborgs politiker behöver en läxa i vad ordet demokrati innebär.

Korrekt!

Vet någon om prognoserna på intäkter från trängselskatten är baserade på att trafiken minskar eller ökar?
Citera
2013-01-04, 01:32
Medlem
Fredros avatar
Politikerna förväntar sig att lika många bilar åker igenom tullarna som innan. Eftersom detta är sättet att få in pengar.
Skulle flödet av bilar minska skulle det inte dra in så mycket pengar som de hade velat. Med andra ord har detta inget att göra med miljön då de vill att bilar ska åka igenom tullarna.

De tänker även höja taxan om några år.
Citera
2013-01-04, 01:38
Medlem
Chief Wiggums avatar
OK! Om det stämmer faller alla argument som plainvanilla framfört om att trafiken kommer att flyta så mycket smidigare... Enligt politikerna blir trafiken som förut fast med en avgift. Strålande
Citera
2013-01-04, 01:45
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredro
Politikerna förväntar sig att lika många bilar åker igenom tullarna som innan. Eftersom detta är sättet att få in pengar.
Skulle flödet av bilar minska skulle det inte dra in så mycket pengar som de hade velat. Med andra ord har detta inget att göra med miljön då de vill att bilar ska åka igenom tullarna.

De tänker även höja taxan om några år.

Nej det stämmer inte. I Stockholm antog man en minskning av trängseln innan kamerorna togs i bruk vilket senare även visade sig vara fallet. Trängselskatterna minskade trafiken med upp till 20 %. Det finns ingenting som tyder på att trafiken i Göteborg inte kommer minska efter införandet av vägtullar.
Citera
2013-01-04, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bussarna *är* trafikfarliga, annars hade de inte tagits ur trafik
Skyddsombud runt om i landet har i många år påpekat sådana här brister, att situationen skulle vara bättre i göteborg än övriga landet förefaller för mig synnerligen otroligt.

Den enda som borde förlora rösträtten är du då du ställer dig bakom icke demokraternas mörkläggning.

Sådana människor som du lägger grunden för att Sd skall växa sig starkare, tänk på det!

Som jag har sagt tidigare så beror ju det på var man lägger ribban för vad man klassar som trafikfarligt. Jag tror nog att olycksstatistiken säger något annat hörru.

Vill du måla upp mig som en odemokrat så bevisar det snarast din oförmåga att tillämpa adekvat retorik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Återigen, den typen av argument jag fått höra i tråden visar snarast på människors inkompetens, och att lämna över beslutsfattandet till ett gäng klåpare är inget jag känner mig bekväm med. Något förmodligen du gör eftersom du bevisligen är en själv. Här kommer 2 exempel på dumhetens argument som har lagts fram i tråden:
-Att transport industrin kommer att drabbas negativt av trängselskatt, trots att jag ganska enkelt har visat att det blir precis tvärtom genom den tidsvinst som trängselskatten medför
-Att Volvo måste flyttas pga att de anställda "straffskattas så hårt", trots att jag visat att det finns ekonomiska incitament för industrin att ha trängselskatt pga bättre leverans precision och mindre kapitalbindning. Samt att den kostnad de anställda drabbas av (som har bil, och inte samåker) ca 300kr/mån inte på något sätt påverkar industrins beslut om flytt av fabriker.

Till denna klunga av inkompetenta människor har även du anslutit dig. När du hävdar att jag står för icke demokrati. Lite tragikomiskt är nämligen att teorin bakom förtroende modellen, vilken är fundamental i den representativa demokratin vi har är att folket inte alltid vet sitt eget bästa. Och att beslut skall lämnas över till de som kan fatta dem bäst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati
Senast redigerad av plainvanilla 2013-01-04 kl. 02:25.
Citera
2013-01-04, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
OK! Om det stämmer faller alla argument som plainvanilla framfört om att trafiken kommer att flyta så mycket smidigare... Enligt politikerna blir trafiken som förut fast med en avgift. Strålande

Mycket intressant ändå måste jag säga. Ena stunden hör man argument om att människor är instängda och inte kommer att ha råd att röra sig. Kanske säger man detta för att det passar ens agenda.
Andra stunden säger man att trafiken inte kommer att minska. Av samma skäl?

http://www.expressen.se/gt/trangselskatten-gav-snabbt-resultat/
Citera
2013-01-04, 01:58
Medlem
Fredros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Nej det stämmer inte. I Stockholm antog man en minskning av trängseln innan kamerorna togs i bruk vilket senare även visade sig vara fallet. Trängselskatterna minskade trafiken med upp till 20 %. Det finns ingenting som tyder på att trafiken i Göteborg inte kommer minska efter införandet av vägtullar.

Jag tror det är fel att jämnföra mellan Stockholm och Göteborg då här i Göteborg så ser vägnätet annorlunda ut och placering av tullarna. Eftersom de stora företagen i stan ligger runt om, så måste folk åka en sådan väg som har tullar. T ex alla som ska till/från hisingen, jag tvivlar på att någon kommer att ställa bilen, varför skulle man vilja göra sin vardag svårare för "miljöns skull".

Nästa vecka när folk börjar jobba så kommer det vara som alltid, massor av köer.
Citera
2013-01-04, 02:05
Medlem
Fredros avatar
Citat:
Mycket intressant ändå måste jag säga. Ena stunden hör man argument om att människor är instängda och inte kommer att ha råd att röra sig. Kanske säger man detta för att det passar ens agenda.
Andra stunden säger man att trafiken inte kommer att minska. Av samma skäl?

http://www.expressen.se/gt/trangselskatten-gav-snabbt-resultat/

ang resultatet. Vi får nog vänta tills nästa vecka när folk börjat jobba för att få riktigt resultat. Själv tog jag omvägar för att slippa tullarna och antar att andra gjort liknande eller rent av inte åkt av andra skäl
Citera
2013-01-04, 02:08
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Detta är ju en mygelskatt precis som vägskatten var en gång i tiden. Kommunen måste få mer pengar för att försörja ännu fler muslimer och negrer. Helt jävla sjukt. Så lycklig att jag inte bor kvar i Sverige.

Skall bli intressant att följa hur detta påverkar kommunens skatteintäkter. Känner personligen 4 familjer som tillhög gruppen höginkomsttagare som numera är registrerade som flyttat till Mölndal och kan således ta sig till sina arbetstillfällen och eller företag utan att passera tullarna.

Slår vad om att om tio år när man granskar skiten så har inte ens 50 % av intäkterna att ha investerats i stadens infrastruktur. Istället kommer kommunpolitikerna säga att man satsat på barn och unga i sk. drabbade områden. Man bygger frittidsgårdar och annan skit som de kan bränna ner.
Citera
2013-01-04, 02:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Som jag har sagt tidigare så beror ju det på var man lägger ribban för vad man klassar som trafikfarligt. Jag tror nog att olycksstatistiken säger något annat hörru.

Vill du måla upp mig som en odemokrat så bevisar det snarast din oförmåga att tillämpa adekvat retorik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Återigen, den typen av argument jag fått höra i tråden visar snarast på människors inkompetens, och att lämna över beslutsfattandet till ett gäng klåpare är inget jag känner mig bekväm med. Något förmodligen du gör eftersom du bevisligen är en själv. Här kommer 2 exempel på dumhetens argument som har lagts fram i tråden:
-Att transport industrin kommer att drabbas negativt av trängselskatt, trots att jag ganska enkelt har visat att det blir precis tvärtom genom den tidsvinst som trängselskatten medför
-Att Volvo måste flyttas pga att de anställda "straffskattas så hårt", trots att jag visat att det finns ekonomiska incitament för industrin att ha trängselskatt pga bättre leverans precision och mindre kapitalbindning. Samt att den kostnad de anställda drabbas av (som har bil, och inte samåker) ca 300kr/mån inte på något sätt påverkar industrins beslut om flytt av fabriker.

Till denna klunga av inkompetenta människor har även du anslutit dig. När du hävdar att jag står för icke demokrati. Lite tragikomiskt är nämligen att teorin bakom förtroende modellen, vilken är fundamental i den representativa demokratin vi har är att folket inte alltid vet sitt eget bästa. Och att beslut skall lämnas över till de som kan fatta dem bäst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati

Du är skrattretande med ditt jidder om halmdockor. Valet 2014 kommer troligen förändra maktbalansen i kommunstyrelsen och jag kan inte påstå att jag är ledsen över det.

Dina försök att förlöjliga dina motståndare får motsatt effekt till det du hoppas. System med trängselskatt är inte förankrat hos folket och då går det inte att tysta kritiska röster hur mycket icke demokrater som du än önskar att så vore fallet.

Vägvalet 2014!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in