2013-04-24, 18:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Enade vi stå, söndrade vi falla. Bilisterna (som statistiskt står för en oproportionellt stor del av konsumtionen) behöver bara lägga om sina inköpsmönster så kommer häxskatten snart vara ett minne blott.

Klart man inte vill betala trängselskatt, det är en korkad, orättvis, konsumtionshämmande, frihetshämmande, ineffektiv beskattning som är framdrömd av miljökommunister vilka bor på pissavstånd från kollektivtrafik och som inte för sitt liv kan leva sig in i verkligheten.

Det finns ett utmärkt instrument för att ta in skatt, kallas kommunalskatt.

Intill dess att häxskatten är avstängd så kommer jag fortsätta vara en stark kritiker, inga argument du kan hitta på kommer att bita på mig i denna fråga.
Det här med att bilisterna står för en stor del an konsumtionen. Kan man verkligen dela upp befolkningen i bilister och icke-bilister? Det finns ju faktiskt en möjlighet att cykla till jobbet och eventuellt köpa ett paket mjölk på vägen hem, vilket kan ge intrycket att cyklister handlar för små summor. Men samma person kan ju ta bilen (som eventuellt är hyrd eller tillhör en bilpool) när det ska köpas TV. Eller så kan man åka buss till TV-affären och taxi hem, jag vet flera som gjort liknande.
Citera
2013-04-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Du bör söka hjälp för dina grava minnesproblem eller skeva världsbild av vad andra uttrycker....

Jag har sagt det massor av gånger, låt skattebetalarna i regionen betala kalaset! Du svarade då att i 4G nätet fick minsann användarna själva betala. Då sa jag att i det här fallet lär knappast Nisse som åker kollektivt få betala, INTE att bara dessa skulle få betala för skiten!

Jag tror snarare att det är du som bör söka hjälp.
Du sa att detta skall läggas på skatten för att det görs med ALLT annat. Och det jag menade med mitt exempel var att det alls är så att det görs med ALLT annat.
Citera
2013-04-24, 22:04
Medlem
Citat:
Detta är ju 2 olika fall av orättvisor INTE samma!
Bauhaus har i dag bara behov av halva sin personal, vad kostar det stat och kommun om dessa som ev. blir avskedade?

1 Jag påstod inte att det var samma orättvisa. (olika fall av orättvisor - konstigt uttryck btw)
2 Som vanligt så tittar du enbart på en sida och inte helheten.
3 Du nämnde ju tidigare att du inte slutat handla i bäckebol utan att du istället flyttar din konsumtion. Alltså bidrar du till att du skapar jobb också.

Citat:
Folket som bor i Backa är ju instnängda och kan inte ta sej någonstans utan att beskattas....

Ja visst. Om man räknar bort hornbach, backaplan etc
Citera
2013-04-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det finns ett utmärkt instrument för att ta in skatt, kallas kommunalskatt.

TS skall finansiera VSP med 14 Miljarder fram tills 2027
I Gbg finns 430 900 personer som arbetar (siffror från 2011 iof)

Detta blir en ungefärlig skattehöjning per månad på ca 200 kr oavsett om man använder sig av bil. Varför är detta bättre? Är det bara din chans att komma undan en något högre trängselskatt
Citera
2013-04-24, 22:19
Medlem
Citat:
Så det är alltså JAG som inte är påläst när handlarna klagar på att dom är snart tvungna att säga upp personal???

Hej du strutsen där!

Har du något högskolepoäng?

Det är du som inte är påläst när du inte klara av att dra en slutsats av helhetsbilden. Du låter dig enbart betrakta en sida av problemet och drar din slutsats byggd på den.
Citera
2013-04-24, 22:25
Medlem
Citat:
Alllvarligt låter du så jävla indoktrinerad så man kan tro att du är häxan Kia!

Skillnaden mellan oss är att jag kan diskutera som en normal människa.

Jag tycker inte om att betala skatt men jag stöder det skattesystem vi har. Trots att jag är för systemet kan jag ha en diskussion med en person med annan åsikt utan att jag behöver använda epitet som: Ultra-skatte-anarkist osv.

Precis på samma sätt tycker jag inte att det är kul att betala TS då jag själv åker bil men jag stöder systemet då jag anser att det har en strategisk viktig funktion för regionens framtid.
Citera
2013-04-24, 22:31
Medlem
Finns det några siffror på vad det kostar att driva projektet?
Finns det några siffror på nettointäkt?
Citera
2013-04-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Detta blir en ungefärlig skattehöjning per månad på ca 200 kr oavsett om man använder sig av bil. Varför är detta bättre? Är det bara din chans att komma undan en något högre trängselskatt

Slå ut de fjorton miljarderna på grannkommunerna också, så kan de 200kr/månad minskas. Idag förväntas jag betala 800 kr/månad för att kollektivpendlingen från grannkommunerna skall förbättras, jag kan inte se någon rättvisa i det. Självklart skall alla som skall gynnas av den här historien också vara med och betala och inte åka snålskjuts på bilisterna.
Citera
2013-04-25, 00:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Har du något högskolepoäng?

Det är du som inte är påläst när du inte klara av att dra en slutsats av helhetsbilden. Du låter dig enbart betrakta en sida av problemet och drar din slutsats byggd på den.
Fast antalet HP är nog mindre viktiga än inriktningen. Men lite grundläggande psykologi skulle kanske åtgärda saken. Eller så handlar det bara om någon sorts retorik.
Citera
2013-04-25, 06:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Trängselskatten är en fruktansvärt slösaktigt metod att ta in skattepengar på, dels slår den bara mot de som tvingas ta bilen (vilka ofta inte har något kommunalt subventionerat alternativ ens) och dels går en alldeles för stor del av summan till att hålla igång det korkade systemet

Hur mycket du än argumenterar så kan du inte argumentera bort dessa totalt vansinniga felaktigheterna i systemet.
Citera
2013-04-25, 07:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det här med att bilisterna står för en stor del an konsumtionen. Kan man verkligen dela upp befolkningen i bilister och icke-bilister? Det finns ju faktiskt en möjlighet att cykla till jobbet och eventuellt köpa ett paket mjölk på vägen hem, vilket kan ge intrycket att cyklister handlar för små summor. Men samma person kan ju ta bilen (som eventuellt är hyrd eller tillhör en bilpool) när det ska köpas TV. Eller så kan man åka buss till TV-affären och taxi hem, jag vet flera som gjort liknande.

Människor med högre inkomst har oftare bil än människor med lägre. Människor med högre inkomst konsumerar typiskt betydligt mer än människor med lägre inkomst av naturliga skäl.

Man kan lösa sina behov på alla möjliga sätt men gemensamt för det du räknar upp är att det är krångligare än att bara starta bilen och åka. Folk söker inte aktivt efter jobbigare lösningar...
Citera
2013-04-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Slå ut de fjorton miljarderna på grannkommunerna också, så kan de 200kr/månad minskas. Idag förväntas jag betala 800 kr/månad för att kollektivpendlingen från grannkommunerna skall förbättras, jag kan inte se någon rättvisa i det. Självklart skall alla som skall gynnas av den här historien också vara med och betala och inte åka snålskjuts på bilisterna.

Tittar vi på folkomröstningen så gällde det att göteborgarna skulle få rösta om DOM vill ha ts eller ej. Och således om DOM vill ha det på skatten eller ej. Alltså inget om några grannkommuner.

Om skatten landar på alla gbg + grann kommuner så blir det orättvist mot de medborgare som bor utanför gbg och aldrig kommer få nyttja den nya infrastrukturen. Är inte det orättvist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in