Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Du svade på en del inlägg men inte alla, för det kan du ju inte eftersom du mest sitter med hitte-på uppgifter!
Jag bad dej länka till uppgifter att vägar subventioneras av andra än bilister tex....
Det du svara på ovan visar att du verkar vara en analfabet eller bara jävligt korkad. Personen frågade om en hentverkare som i jobbet åkte härs och tvärs genom zonerna skulle bestattas privat. Det svarade du ovan dvs att det är en skattemässig förmån. hur faaan tänker du då?
Sedan, visst dom har vägtullar i USA, men hur mycket tar dom ut i vägskatt samt skatt och moms på drivmedel????
Jag bad dej länka till uppgifter att vägar subventioneras av andra än bilister tex....
Det du svara på ovan visar att du verkar vara en analfabet eller bara jävligt korkad. Personen frågade om en hentverkare som i jobbet åkte härs och tvärs genom zonerna skulle bestattas privat. Det svarade du ovan dvs att det är en skattemässig förmån. hur faaan tänker du då?
Sedan, visst dom har vägtullar i USA, men hur mycket tar dom ut i vägskatt samt skatt och moms på drivmedel????
Återigen, när vi har den skattestruktur vi har (samt en hel del sk. marginalkostnader förknippade med fordonsparken, olyckor etc) så är det ju korrekt att säga att det subventioneras. Det borde ju i mina ögon vara betydligt bättre med liknande det som vi har med VA-taxor (vilket dock kan bli svårt att administrera utom hemkommunen).
Nä, för det är ju bara skattepengarna förknippade med bilen som kan gå till infrastruktur... Mina statliga skattepengar som jag betalar på min lön kan ju inte alls gå till detta. Läs även Donald Shoups http://www.uctc.net/papers/351.pdf
Det jag avsåg var ju följande: Får man en passage betald av arbetsgivaren så ska det ju ses som en förmån som ska beskattas, precis som den parkering som är "gratis". Nu är det ju sällan en hantverkare använder sin privata bil för den här typen av transporter.
Har ju redan länkat en överblick kring hur infrastruktur finansieras (VTI-rapport), och den visar ju tydligt hur det ser ut i andra länder. Men vill man inte läsa den (för att den inte ger dig ett stöd i det du säger) så är det ditt problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Dessutom med den uttalade avsikten att driva ut trafiken och skatteunderlaget ur staden som om miljöbelastningen skulle bli mindre totalt om arbetsplatserna flyttas ut ur innerstaden.
Kollektivtrafik fungerar om alla bor och arbetar på samma ställen men knappast om man driver ut arbetsplatserna dit kollektivtrafiken ännu inte är utbyggd och uppmuntrar folk att flytta genom att driva ut bilberoende barnfamiljer ut från staden där man ofta bor tätare än i kranskommunerna.
Kollektivtrafik fungerar om alla bor och arbetar på samma ställen men knappast om man driver ut arbetsplatserna dit kollektivtrafiken ännu inte är utbyggd och uppmuntrar folk att flytta genom att driva ut bilberoende barnfamiljer ut från staden där man ofta bor tätare än i kranskommunerna.
Är det en fördel att bo i "sprawl"? Eller är den täta kvartersstaden den bästa sett ur hållbarhetsperspektiv (samt självklart ur infrastrukturkostnader).
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Då statsmedia bedriver en marxistisk linje att alla medborgares pengar kall konfiskeras så spelar det ingen roll vad man säger i frågan. Medlöparna är tyvärr många och inga argument biter på dessa "sonderkommando" som vi ser överallt på forum där dom kämpar med att kleta karaktärsnedvärderande epitet på dom med sakliga argument.
"Jag gillar inte trängselskatt" "Pedofil!"
Nu rinner även argumentet om minskad trängsel ur förespråkarnas händer när trafiken åter igen ökar. Då blir tonen än hårdare och saklighet förkastas.
"Tänk på barnen!"
Det ÄR ruttet det systemer vi har här där 80% av pengar i omlopp är rena skattepengar. Marx ler i sin grav och tänker att detta överträffar hans mörkaste fantasier.
Vi är alla marxister, blå som röd som grön. Födda i slaveri, dömda att dagligen tvivla på vår existens, att hänge oss åt det marxistiska kollektivets ve och väl.
"Rasist!"
Bitter? Inte då. Uppgiven? Aldrig, men varje gång jag kör förbi en tull påminns jag om Marx hårda grepp om min strupe och min pung.
Radikal? Mer och mer för varje dag.
"Jag kräver frihet!"
"Jag gillar inte trängselskatt" "Pedofil!"
Nu rinner även argumentet om minskad trängsel ur förespråkarnas händer när trafiken åter igen ökar. Då blir tonen än hårdare och saklighet förkastas.
"Tänk på barnen!"
Det ÄR ruttet det systemer vi har här där 80% av pengar i omlopp är rena skattepengar. Marx ler i sin grav och tänker att detta överträffar hans mörkaste fantasier.
Vi är alla marxister, blå som röd som grön. Födda i slaveri, dömda att dagligen tvivla på vår existens, att hänge oss åt det marxistiska kollektivets ve och väl.
"Rasist!"
Bitter? Inte då. Uppgiven? Aldrig, men varje gång jag kör förbi en tull påminns jag om Marx hårda grepp om min strupe och min pung.
Radikal? Mer och mer för varje dag.
"Jag kräver frihet!"
Så, vilka sakliga argument har du för att dels trängselskatten är av ondo, samt att den inte ger en trafikstyrande effekt?
Detta visas ju gång på gång, och för att hålla oss i Sverige så är ju trafiken i Stockholm inte idag i närheten av vad den var innan trängselskatten infördes.
Vet ju vad jag väljer, förutsägbar restid för en minimal extrakostnad vs oförutsägbar restid "gratis".
Citat:
Ursprungligen postat av maxipad87
Hej alla demokrater!
Här finns det en tråd med en länk ang. att ha "bindande folkomröstningar i Sverige". I länken kan man välja att skriva på en namnlista för att 1. folkomröstningar ska bli bindande 2. Folkomröstningar ska tvingas fram när man samlat in en namnlista med tillräkligt många underskrifter. Idag har en folkomröstning ingen lagändrande kraft utan är enbart "vägledande" och kan på så vis bortses ifrån.
Jag som trådskapare (och namnliste skapare) lägger ingen värdering i var du står; bara att din röst ska göras hörd! Gå in på tråden och "bumpa den" eller vad ni nu säger. Men glöm inte att följa den översta länken och skriv på namnlistan för att slå ett slag för folkets vilja!
MVH Max
https://www.flashback.org/showthread.php?p=42594217&posted=1#p42594217
Här finns det en tråd med en länk ang. att ha "bindande folkomröstningar i Sverige". I länken kan man välja att skriva på en namnlista för att 1. folkomröstningar ska bli bindande 2. Folkomröstningar ska tvingas fram när man samlat in en namnlista med tillräkligt många underskrifter. Idag har en folkomröstning ingen lagändrande kraft utan är enbart "vägledande" och kan på så vis bortses ifrån.
Jag som trådskapare (och namnliste skapare) lägger ingen värdering i var du står; bara att din röst ska göras hörd! Gå in på tråden och "bumpa den" eller vad ni nu säger. Men glöm inte att följa den översta länken och skriv på namnlistan för att slå ett slag för folkets vilja!
MVH Max
https://www.flashback.org/showthread.php?p=42594217&posted=1#p42594217
Nej, inte någon bra ide alls. Då kan vi prata populism på hög nivå. Samt att det finns anledningar till varför vissa saker bör hanteras utav folk med kunskaper (eller låter valfritt medicintekniskt bolag en städare forska?) (Nej, inget ont menat om städare, men vissa saker är det bra att ha kunskaper om innan man gör något.)