2013-04-12, 11:15
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
Haha, sen när har de styrande i Göteborg ens varit intresserade av demokrati med alla beslut som tagits om ditten och datten utan att ens tillfråga de boende i staden? Jag tänker främst på undermåliga spårvagnar, ständigt skjutande på uppgraderad älvförbindelse, urusla vägar som ständigt går sönder, tiggande zigenarpack överallt i stan osv. i all oändlighet.

Japp, man får bara bra naiv om man tror att något allmänt ylande om demokratiska processer ska fungera i de här fallen.

Man anser sig ha tagit demokratiska beslut, sinsemellan i maktens korridorer. Ur deras perspektiv är det klart som korvspad. Och ja - vi har den politiska ledning vi förtjänar. Folk i denna staden förefaller nöjda.
Man hoppas ju på viss rotation åtminstone i nästa val - men jag är tveksam.
Citera
2013-04-12, 11:27
Medlem
David Pruttons avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1549604-efter-renovering-saluhallen-tappar

Intressant ändå.
Själv skulle jag ju aldrig komma på tanken att spontant ta bilen in för att handla lite delikatesser längre just med tanke på den ökande kostnaden både för parkering och trängselskatten. Mina (få) ärenden till centrala stan får allt oftare vänta eller utföras på andra ställen. Har även släktingar (äldre) som helt slutat åka in till Saluhallen just.

Att det blir konsekvenser tror jag - frågan är om de blir mätbara och vad som beror på vad.
Intressant att följa.
Citera
2013-04-12, 16:30
Medlem
Pasiphaes avatar
Jag hatade trängselskatten i början men gillar den nu. Faktiskt vettigt att man ska betala lite extra för att få åka inne i stan och slippa köer och massa bilar överallt.
Citera
2013-04-12, 19:24
Medlem
itwasfrees avatar
Fanns ytterligare en artikel i GP idag
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1549357-betalstationerna-i-backa-kan-flyttas

Citat:
- Det kan finnas anledning att utreda betalstationernas placering, säger Torbjörn Suneson, samhällschef på Trafikverket och ordförande i Styrgruppen för Västsvenska paketet.

- Men utgångspunkten för eventuella förändringar är att trafiken inte ökar på ett oönskat sätt och att de positiva miljöeffekterna av trängselskatten består. De skall vara intäktsneutrala, att betalstationerna tar in lika mycket pengar som hittills till Västsvenska paketet.
Citera
2013-04-12, 20:02
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1549604-efter-renovering-saluhallen-tappar

Intressant ändå.
Själv skulle jag ju aldrig komma på tanken att spontant ta bilen in för att handla lite delikatesser längre just med tanke på den ökande kostnaden både för parkering och trängselskatten. Mina (få) ärenden till centrala stan får allt oftare vänta eller utföras på andra ställen. Har även släktingar (äldre) som helt slutat åka in till Saluhallen just.

Att det blir konsekvenser tror jag - frågan är om de blir mätbara och vad som beror på vad.
Intressant att följa.

Kan hålla med om att jag inte ta bilen in för spontangrejer. Dock stod det ju i artikeln att antalet besökare i innerstan inte minskat utan bra besökarna i saluhallen....
Citera
2013-04-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Kan du länka till fakta på dina uppgifter!

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25604.pdf

Ber om ursäkt, ska revidera mina uppgifter. Kostnaden för (väg)trafikolyckor var 2005 ca 20,5 miljarder kronor. I detta ingår heller inte de följder som olyckorna orsakar i form av miljöskador eller den lilla delen som brukar benämnas "samhällsekonomi".

Hittar inte igen SIKA-rapporten just nu, men kan väl försöka hitta den. Annars google och "samhällsekonomiska kostnader buller vägtrafik" kan väl ge en hint.

Finns otroligt mycket intressant att läsa; http://www.movea.se/Pampasolyckan%20slutversion%20v2.pdf
En olycka, 33Mkr (trots inga skador på infrastruktur).

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Om det INTE blir folkomröstning visar det ju bara att de styrande i Gbg INTE vill ha demokrati!

Fast på vilket sätt är en folkomröstning i den här frågan något som överhuvudtaget behöver tas hänsyn till? Den är ju inte beslutsfattande.
Citera
2013-04-12, 21:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Kan hålla med om att jag inte ta bilen in för spontangrejer. Dock stod det ju i artikeln att antalet besökare i innerstan inte minskat utan bra besökarna i saluhallen....

Det verkar vara många som följer uppmaningen att inte spendera pengar inom "straffområdet" utan röstar med hjulen. Särskilt nu när även cafékedjorna är under viss press och mediabevakning genom debatten om lönebidrag. Upplever de trängsel i stan kan de även slippa bilisternas köpkraft.

Det verkar vara en del bilister som likt mig undviker centrum....även under helgerna.

Varför inte flytta saluhallen ut ur centrum så att de helt slipper den påfrestande bilismen och trängseln där samt vår köpkraft? Lägg den t ex på Frölunda Torg?

Personligen har jag inte spenderat en krona i centrum sen årskiftet. Inte ens när vi väljer att åka kollektivt hemifrån väljer vi centrum.
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-12 kl. 21:19.
Citera
2013-04-12, 21:13
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast på vilket sätt är en folkomröstning i den här frågan något som överhuvudtaget behöver tas hänsyn till? Den är ju inte beslutsfattande.

Demokratisk legitimitet där en debatt tar vid där fördelar och nackdelar vägs mot varandra och folket får sista ordet?

Hört talas om begreppet demokrati?

Citera
2013-04-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Demokratisk legitimitet där en debatt tar vid där fördelar och nackdelar vägs mot varandra och folket får sista ordet?

Hört talas om begreppet demokrati?

Fast nu har vi ju en representativ demokrati. Det du talar om har ju redan gjorts (av de sakkunniga som bereder ärendena till beslut). Ska _du_ och andra nu börja blanda in subjektiva saker i handlingen så kommer det bli pannkaka utav det. Varför inte börja peta i alla andra beslut också?

Folket får ju sista ordet vart fjärde år. Men återigen, ibland tas det "obekväma" beslut för att skapa bättre förutsättningar för framtiden. Tittar man på all forskning inom trafikteknik och styrmedel för trafikefterfrågan så är ju den här typen av skatt/avgifter det mest effektiva styrmedlet man har (gärna tillsammans med parkeringsavgifter vid arbetsparkeringen, alt. förmånsbeskattning av densamma).
Citera
2013-04-13, 10:34
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Fast nu har vi ju en representativ demokrati. Det du talar om har ju redan gjorts (av de sakkunniga som bereder ärendena till beslut). Ska _du_ och andra nu börja blanda in subjektiva saker i handlingen så kommer det bli pannkaka utav det. Varför inte börja peta i alla andra beslut också?

Folket får ju sista ordet vart fjärde år. Men återigen, ibland tas det "obekväma" beslut för att skapa bättre förutsättningar för framtiden. Tittar man på all forskning inom trafikteknik och styrmedel för trafikefterfrågan så är ju den här typen av skatt/avgifter det mest effektiva styrmedlet man har (gärna tillsammans med parkeringsavgifter vid arbetsparkeringen, alt. förmånsbeskattning av densamma).

Du talar som ur bibeln - du kommer bli något stort inom ditt parti...

Ärligt talat, med handen på hjärtat och alla politiska floskler åt sidan - anser du att medborgarna haft tillräckligt att säga till om i denna fråga?

Jag hör ditt resonemang och jag är inte naiv - att leda innebär ofta just det du beskriver men jag anser att ett beslut av denna typ måste diskuteras (spel för galleriet förvisso men underskatta inte detta spel) mer innan man tar ett beslut i de egna politiska korridorerna.
Citera
2013-04-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Du talar som ur bibeln - du kommer bli något stort inom ditt parti...

Ärligt talat, med handen på hjärtat och alla politiska floskler åt sidan - anser du att medborgarna haft tillräckligt att säga till om i denna fråga?

Jag hör ditt resonemang och jag är inte naiv - att leda innebär ofta just det du beskriver men jag anser att ett beslut av denna typ måste diskuteras (spel för galleriet förvisso men underskatta inte detta spel) mer innan man tar ett beslut i de egna politiska korridorerna.

Är inte engagerad inom något parti, däremot yrkesverksam inom sektorn som bereder den här typen av ärenden.

Återigen, alternativet hade varit en höjd kommunalskatt som ensidigt drabbat en kommun (då anläggningarna som avses i Västsvenska paketet ligger där), medan nyttorna främst kommit andra kommuner till hands. Att höja landstingsskatten hade varit ett alternativ, men knappast gångbart. Därav delfinansieringen via brukaravgifter (trängselskatt). För att spinna vidare, varför inte införa en platt taxa för VA, du betalar samma sak om du förbrukar 0 liter vatten som om du förbrukar 200 kbm/timme?

Utan att ha varit insatt i processen just här så är jag nog av åsikten att det beretts ordentligt, kommuner och andra har fått lämna remissvar under tidigt skede. Men återigen, remissvar är inte samma sak som att beslutsfattarna MÅSTE ta hänsyn till det. I det här fallet så är nyttan för allmänheten i stort större än de negativa aspekter som enskilda upplever. Med andra ord inget svårt beslut för politikerna att fatta.
Citera
2013-04-13, 11:43
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Har vi inte "allas lika värde" eller har vissa personer och deras åsikter mer tyngd?
Vilken legitimitet har "sakunniga" annat än att folkvalda väljer att lyssna på dem?

Även i en representativ demokrati står de folkvalda till svars inför "Det dumma outbildade folket som inte vet eller kan sitt eget bästa"

Tills dess röstar vi i kranskommunerna med vår köpkraft och våra hjul. Vill ni inte ha våra hjul slipper ni även vår köpkraft.

"No taxation without representation" som de amerikanska revolutionärerna hade som slogan.

Senast redigerad av Rektangel 2013-04-13 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in