Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Du talar som ur bibeln - du kommer bli något stort inom ditt parti...
Ärligt talat, med handen på hjärtat och alla politiska floskler åt sidan - anser du att medborgarna haft tillräckligt att säga till om i denna fråga?
Jag hör ditt resonemang och jag är inte naiv - att leda innebär ofta just det du beskriver men jag anser att ett beslut av denna typ måste diskuteras (spel för galleriet förvisso men underskatta inte detta spel) mer innan man tar ett beslut i de egna politiska korridorerna.
Är inte engagerad inom något parti, däremot yrkesverksam inom sektorn som bereder den här typen av ärenden.
Återigen, alternativet hade varit en höjd kommunalskatt som ensidigt drabbat en kommun (då anläggningarna som avses i Västsvenska paketet ligger där), medan nyttorna främst kommit andra kommuner till hands. Att höja landstingsskatten hade varit ett alternativ, men knappast gångbart. Därav delfinansieringen via brukaravgifter (trängselskatt). För att spinna vidare, varför inte införa en platt taxa för VA, du betalar samma sak om du förbrukar 0 liter vatten som om du förbrukar 200 kbm/timme?
Utan att ha varit insatt i processen just här så är jag nog av åsikten att det beretts ordentligt, kommuner och andra har fått lämna remissvar under tidigt skede. Men återigen, remissvar är inte samma sak som att beslutsfattarna MÅSTE ta hänsyn till det. I det här fallet så är nyttan för allmänheten i stort större än de negativa aspekter som enskilda upplever. Med andra ord inget svårt beslut för politikerna att fatta.