2013-05-27, 17:18
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men det är tyvärr så debatter ser ut i Göteborg.
Alla Göteborgsdebatter landar förr eller senare med referenser till Volvo.

En Göteborgsvariant av Godwins lag.

Glenns lag?

Apropå TS:

Tyckte att debatten om TS var överdriven men ändrade mig ganska snart.
Missade nämligen att betala det enorma beloppet av 36 kr i tid och fick en förseningsavgift på 500 kr, efter jag betalt de 36 kronorna. Japp. Det är rimligt tycker de som beslutat om detta.
Det är inte beloppet som retar mig mest. Det är attityden.

Tror någon att jag eller någon annan i familjen någonsin mer åker frivilligt till Göteborg?
Nej. Bara om jag är tvungen. Och det är jag inte.

Där ryker en omsättning för handeln i Göteborg på minst 50.000/år bara från vår familj.

MEN:
Man får tacka för att man äntligen fick ändrat sitt beteende och inte längre åka till Göteborg på ren rutin när det finns så mycket bättre affärer på annat håll.

Det har blivit en vinn-vinn situation. Göteborgarna slipper våra besök precis som avsett, tyvärr också våra pengar, men det är det säkert värt för MP-Kia. Vi är ju bilburna och därmed paria. Vi slipper Göteborg och sparar pengar genom att handla på billigare och bättre köpcentrum än de inne i Göteborg. Och många andra jag pratat med säger samma sak.

Det går alltså inte att enkelt få tillbaka den förlorade köpkraften i Göteborgs detaljhandel om fler resonerar och agerar som undertecknad.

Så är det givetvis och på sikt bör det bli en rejäl påverkan ekonomiskt.
Citera
2013-05-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Så du menar att Volvo tjänar på att det blir mindre trafik? Jag tror att du ska försöka tänka ett varv till där....

Skilj på trängsel och trafik grabben.

Och ja, jag menar att Volvo likt många andra företag tjänar på att deras åkare kan ta sig fram smidigt jämfört med att behöva tillbringa tid i köer. Det är nog du som behöver tänka till lite.

One of the companies whose operations are being seriously affected by traffic congestion estimated that its warehousing costs are being inflated by around 20%.

It appears that many hauliers and distribution contractors are unable to recover congestion- related costs in higher rates, with the result that profit margins are being squeezed.

http://www.sml.hw.ac.uk/downloads/logisticsresearchcentre/congestion-reliability/McKinnonInstofLogistics1998.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det bästa för Volvo vore alltså att vi inte hade någon biltrafik alls, då skulle ju deras transporter komma fram i tid!?

Åter igen, tänk till. Och nej det är inte min slutsats
Senast redigerad av plainvanilla 2013-05-27 kl. 17:40.
Citera
2013-05-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Ja visst är det jävligt konstigt att inte vilja betala 18-36 kr extra för att handla.....
Hur mycket betalar du personligen i ts?

Tycker det är synd om dessa 3% som får betala så enormt mycket extra! Det är inte alla som är så priveligerade att kunna jobba lite andra tider som jag som rånas på drygt 500kr i månaden.

Mycket bättre att alla rånas på 300 kr i månaden om det läggs på skatten istället för att ni gnällspikar skall handla just precis innan trängselskatten slutar gälla.
Citera
2013-05-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Mycket bättre att alla rånas på 300 kr i månaden om det läggs på skatten istället för att ni gnällspikar skall handla just precis innan trängselskatten slutar gälla.

Fast det är ju mer rättvist om alla drabbas än om _jag_ och några andra som använder något drabbas.

Rätt intressant att de som säger sig stå till höger i politiken inte är annat än förtäckta kommunister.
Citera
2013-05-27, 20:07
Medlem
nilleboys avatar
Trängselskatt är det bästa som hänt i Sthlm, nu kan packet som inte har råd åka kollektivt istället. Så värt det at betala en spottstyver för att komma fram snabbare. Har man inte råd så ska man inte ha bil, så enkelt är det.
Citera
2013-05-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilleboy
Trängselskatt är det bästa som hänt i Sthlm, nu kan packet som inte har råd åka kollektivt istället. Så värt det at betala en spottstyver för att komma fram snabbare. Har man inte råd så ska man inte ha bil, så enkelt är det.

Ah för utan trängselskatt är det sååå billigt att köra bil, helt avgift- och skattefritt. Du låter som en miljöpartist.

För övrigt verkar du inte följt debatten i Göteborg alls, så du framställs bara som en idiot. Är du en idiot?
Citera
2013-05-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Ah för utan trängselskatt är det sååå billigt att köra bil, helt avgift- och skattefritt. Du låter som en miljöpartist.

För övrigt verkar du inte följt debatten i Göteborg alls, så du framställs bara som en idiot. Är du en idiot?

När bristen på bränsle blir mer påtagligt om ett par decennier så kommer det verkligen att vara billigt att åka bil eftersom det inte finns någon utbyggd kollektivtrafik. Har du tänkt åt det hållet?
Citera
2013-05-27, 22:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
I tidigare inlägg hävdar du att logistiken till volvo sker på morgonen och att lastbilarna kör under natten. Nu medger du att du det anländer artiklar ankommer på andra tider och samtidigt försöker du rädda ansiktet genom att visa att du vet var vissa artiklar tillverkas. Nu är denna debatten mer eller mindre tramsig.

Faktum kvarstår:
-Volvo (och flera andra företag) har leveranser som påverkas om det är mycket köer och därmed försenar distributionen. -> Negativt för företagen. Vilket du tycks ha svårt att begripa.

Nu är går de stora stråken av långtradare till Volvo inte genom stadskärnan eller TT utan kommer främst söderifrån via Söderleden över Älvsborgsbron där det historiskt aldrig varit trängsel eller köer. Om Älvsborgsbron varit tullfri hade de inte ens passerat den del av Göteborg där vägtull utgår. Vad detta har för korrelation med TS begriper jag inte eftersom huvudparten av denna trafik aldrig passerar tullområdet och inte ens förspråkarna för TS har påstått att Söderleden mot Älvborgsbron har trängsel. Tvärtom så har många blivit upprörda över att denna bro belagts med vägtull just därför att det där aldrig varit problem med trängsel.

Är du också en stockholmare..?

Naturligvis vill lastbilarna lossas så fort som möjligt för att kunna vända och därför är det mycket riktigt just under förmiddagen huvuddelen av godset lossas eftersom de flesta truckförarna jobbar då. Både lastbilarna och truckförarna vill bli klara så fort som möjligt och kunna gå för dagen.

Vad är det för vits att anlända på kvällen från Tyskland om det inte finns någon som har tid eller lust att lossa? Ungefär lika dumt som att anlända en färjeterminal på kvällen när färjan går på morgonen och sova i bilen.

De lastbilar som kör "just in time" kör inte via godsmottagningen utan direkt in i linan. Främst stolar. Övrig trafik kvällstid rapporterar sitt gods och det lossas då främst nästa dag såvida inte lastbilen har expressgods och får förtur. Detta gäller främst skrymmande gods som anländer nästintill dagligen som t ex golvmattor men förbrukas nån dag senare.

Just därför så kan de lika gärna invänta morgonen på ett annat ställe med att vila och anlända först när truckförarna är redo att lossa. Att du får ditt ego sårat för att du inte har praktisk erfarenhet utan bara teoretiska modeller att hänvisa till är inte mina problem. Det du inte begriper är att Volvo faktiskt arbetar med den modellen även om den inte i tillämplig för all gods samt att lastbilstråken inte främst belastar och kör i de stråk i staden som har mest trängsel.

De lastbilar som främst har att ta TT eller köra på Södra Ävstranden är de lastbilar som ska till inlandet från hamnen eller tvärtom. Den trafiken har inget med Volvos materialförsörjning att göra.

Jag har en känsla av att du inte har en aning om stadens geografi och trafikleder geografiskt och hur trafiken i stort flödar under dygnet. Kolla på en karta var Volvo och hamnen ligger och hur trafiklederna går.

Nu lämnar jag denna diskussion om Volvo och dess materialförsörjning.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-27 kl. 22:44.
Citera
2013-05-27, 22:58
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Men visst vore det väl skönt om Volvo slapp använda så mycket taxi för att kompensera dålig leveransprecision? Sedan är det ju också intressant hur mycket leveranser Volvo (både AB & PV) har som inte ska till Torslanda utan från Torslanda, eller till/från hamnen från annan anläggning. Det nämnde du aldrig. Men eftersom du anser dig veta får jag väl utgå från att det inte existerar.
Då måste du avse det gods som avser reservdelar från RA till olika anläggningar?
Om detta har jag ingen aning då jag aldrig haft med detta gods att göra.

Taxi är ett flexibelt sätt att få expressleveranser. Kanske inte direkt taxi men en personbil med släp från små åkerier som specialicerat sig på detta, även om taxi förekommer.

Anledningen till att nytt gods måste anlända express kan vara många och relaterar inte alltid med leveransprecision utan kan vara att godset underkänts vid kontroll eller rent av kasserats p g a bristande kvalité från underleverantören. Eller bara förvunnit och senare påträffas avlastat på anläggning ett halvår senare.

Trafik till och från hamnen från Volvo är knappast relevant för TS eller..? Inget av detta gods lär ju passera nån vägtull då.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-27 kl. 23:01.
Citera
2013-05-27, 23:23
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men det är tyvärr så debatter ser ut i Göteborg.
Alla Göteborgsdebatter landar förr eller senare med referenser till Volvo.

En Göteborgsvariant av Godwins lag.

Glenns lag?

Apropå TS:

Tyckte att debatten om TS var överdriven men ändrade mig ganska snart.
Missade nämligen att betala det enorma beloppet av 36 kr i tid och fick en förseningsavgift på 500 kr, efter jag betalt de 36 kronorna. Japp. Det är rimligt tycker de som beslutat om detta.
Det är inte beloppet som retar mig mest. Det är attityden.

Tror någon att jag eller någon annan i familjen någonsin mer åker frivilligt till Göteborg?
Nej. Bara om jag är tvungen. Och det är jag inte.

Där ryker en omsättning för handeln i Göteborg på minst 50.000/år bara från vår familj.

MEN:
Man får tacka för att man äntligen fick ändrat sitt beteende och inte längre åka till Göteborg på ren rutin när det finns så mycket bättre affärer på annat håll.

Det har blivit en vinn-vinn situation. Göteborgarna slipper våra besök precis som avsett, tyvärr också våra pengar, men det är det säkert värt för MP-Kia. Vi är ju bilburna och därmed paria. Vi slipper Göteborg och sparar pengar genom att handla på billigare och bättre köpcentrum än de inne i Göteborg. Och många andra jag pratat med säger samma sak.

Det går alltså inte att enkelt få tillbaka den förlorade köpkraften i Göteborgs detaljhandel om fler resonerar och agerar som undertecknad.

Grattis, du har fattat poängen. man kan inte lägga en extra skatt på en stad som folk flydde från redan innan (dvs folk som arbetar, betalar skatt och håller äffärer öppna). Göteborg led av white-flight och fallande skatteintäckter innan införandet av extra vägskatter.
Göteborg är inte London eller Stockholm som forfarande attraherar medelklassen.
Citera
2013-05-27, 23:30
Medlem
Citat:
Skilj på trängsel och trafik grabben.

Och ja, jag menar att Volvo likt många andra företag tjänar på att deras åkare kan ta sig fram smidigt jämfört med att behöva tillbringa tid i köer. Det är nog du som behöver tänka till lite.

Nu har visserligen de redan gjorda ändringarna i trafiken med drastiskt minskat antal filer och omläggningar SKAPAT fler köer och flaskhalsar än vad som tidigare existerat, men ok.
Citera
2013-05-28, 01:38
Medlem
lottobarns avatar
Citat:

Det måste komma fler alternativ. 1 Tullarnas placeringar måste arbetas om. 2 Det måste komma varianter på västlänkens dragning, gräva upp halva göteborg för att få en station i Haga och korsvägen? för att att cirkus 20 k fler människor kommer att pendla in till Göteborg om 30 år. Det skulle vara billigare att ge alla dessa personer en gratis elbil eller hyresrätt för bövelen.

Varför inte bygga en ny centralstation som inte är en säck? Dagens central kan ju vara kvar och hantera delar av norrgående trafik!

Att finansiera detta projekt via skattesedeln är en idiotiskt idé eftersom det bara kommer drabba Göteborgs kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in