Här har du två länkar bland många om vilka finna bussar som rullar i kollektivtrafiken. Trafiksäkerhet var det ja...
Du kan åka land och rike runt och hitta exempel på saker som görs bristfälligt. Om du gör argument av dessa för att peka på att vi skall sluta åka buss och istället låta alla transporter ske via bil så bör du tänka om.
Du tror att man aktivt kommer att strunta i trafiksäkerheten pga av påstådd framtida olönsamhet, dessa 2 artiklar stödjer tyvärr inte detta påstående.
Att trafiksäkerheten förmodligen kommer att försämras bygger du på ett antagande som passar din argumentation. Inte på sunt förnuft. Tror du förövrigt att västtrafiks ledning skulle våga ta risken att aktivt försämra trafiksäkerheten.
OnT:
-Vad menar du med att bussarna inte är trafiksäkra. En vettig motivering nu tack.
-Det finns alltid en trade-off mellan miljö och flexibilitet därav kommer vi alltid få se en och annan buss som går halvtom.
I dagsläget åker det ca 1.2 personer per bil, ställ dig frågan om detta är bra för miljön eller inte. Att transportera människor i buss innebär en del skalfördelar. Du måste titta på helheten.
Det har gått så långt gällande bussar med allvarliga felen. Att det numera inte längre vill reparera bussarna utan förlitar sig på göteborgsandan mot polisen.
Citat:
Lars-Börje Björfjäll, chef för Göteborgs Spårvägar, har skrivit ett brev till länspolismästare Ingemar Johansson. I brevet vill han att länspolismästaren tar sina anställda i örat. Anledningen till att spårvägens chef vill det är att två poliser kritiserat Göteborgs Spårvägar och hur de sköter sina bussar
För att det samhälle vi har idag kräver en viss biltransport inne i städerna. Livsmedel ska transporteras, varor ska transporteras. Samhället har utvecklats så att vi inte skulle ha tålamod till häst och vagn för sådana transporter.
Privatbilismen inne i städer kan vi dock försöka skära i, det går utmärkt att åka buss/spårvagn/tunnelbana (fast inte i gbg då).
Ja vi kanske borde höja priset på livsmedel också då det faktist kostar mer att transportera in till städerna med tanke på tullarna, då skulle det bli jävla liv på innerstadsfolket! Säga bara "Ja men ni kan ju ta faktist bussen till stormarknaderna som ligger utanför!" Bor inte själv i dom städerna som har det. Men det fattar väl vem som helst att kommunalt nät är inte byggt så att alla kan utnyttja det! Bodde själv ett tag i Sthlm utanför stan, åka buss till stan 40min, sedan vänta på tunnelbana, sedan 30min väntande på buss igen och ca 30min åkande. När man med bil åkte på 40min samma sträcka! Ja tur man inte bor i den staden längre! Bor i en småstad där dom tycker sthlm har en lyx med kommunalt, dom tappar hakan när jag berättar hur det är att bo 2mil utanför.
Det här med tullar är bara en jävla ursäkt för att inte bygga ut vägnätet från 40-60 talets standard. Bostäder byggs det här och var men inte parkeringar eller vägar, tvärtom även gamla rivs! Jaja tur man inte själv bor i dom där kaos städerna där det bara dyrt att bo och leva! Men kan man inte finansiera vägarna också med det och släppa ansvaret från svevia då, dvs ingen statlig stöd till redan finansierade vägar?
Jag ser det inte troligt att politikerna vill att tex Volvo skulle flytta sin verksamhet. Om de mot förmodan skulle göra det så är det högst troligt att de inte flyttar till en grannkommun, utan till ett grannland. Det var väll Volvo bussar som flyttade från Säffle till Polen, kan ju inte varit bra för Sverige.
Om detta skulle hända så har vi nog en trängselskatt på 1000kr per passage, då antagligen ingen skulle ha något att göra i Gbg.
Politikerna kanske inte vill direkt att Volvo Personvagnar skulle flytta verksamheten bort från Göteborg. Samtidigt drivs dom av en framtidsvision där bilen inte har en plats i samhället. Det spelar ingen roll vilket drivmedel den har, utan bilen skall bort till varje pris.
Om projektet blir dubbelt så dyrt med störningar på trafik och affärsverksamhet i centrum under tio års tid. Är det värt kostnaden för att minska restiden med några minuter?
Tänk om projektet blir billigare än budgeterat, och boende i Göteborg blir mer attraktivt pga bättre kommunikation. Lägenheter går upp i värde och folk kan använda sina lägenhetsvinster för konsumtion vilket kommer främja regionens näringsverksamhet och skapa massor av nya jobb. Samt det faktum att framkomligheten blir bättre, luften blir renare och restiden blir mindre.
Kom med lite mindre diffusa argument så kan vi ha en seriös diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Trafiken över Älvsborgsbron skulle öka något för att minska över dom andra lederna. Sedan borde Volvo bolagen kanske börja planera en flytt av verksamheten. Det är inte långsiktigt bra för företag när deras produkt(er) ogillas av staden politiker. Det vore bättre att bolagen placerades på grannkommunerna.
Har du ens sett hur långa köer det är i infarten till och från tingstadstunneln, inte fan är det några minuter hit eller dit vi snackar om, vilket du verkar tro.
Om man minskar dessa genom att skapa en ringled kommer detta leda till inducerad trafik vilket jag skrivit om tidigare.
Anledningen till att vägvalets förslag är så korkat är att de tror att man kan bygga bort köer vilket inte stämmer. Man måste få folk att välja att ställa bilen. Vilket pengar är det bästa sättet att uppnå detta på.
Vad har Volvo med detta att göra. Mycket lustigt sätt ni har att diskutera på. Först handlar det om trängselskatten och sedan handlar diskussionen om huruvida Volvo bör ligga där det gör
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Du behöver inte vara orolig. Jag ger dig möjligheten att drycka din latte centralt i lugn och ro. Något som Västlänken inte ger!
Det är en avgift som inte har ett skit med att minska biltrafiken, endast ett enkelt sätt att slippa höja skatten.
Dock är det ett dyrt och ineffektivt sätt.
Umm skall man utgå ifrån fakta hur det ser ut *idag* när det gäller bussarna i göteborg så är det direkt skrämmande. Trafikpolisen har vid flera raider belagt ett antal av göteborgs bussar med körförbud.
Du vet mycket väl om detta men väljer att ignorera det för att det passar dig i debatten.
Nej jag väljer inte att ignorera detta men jag tror tvärtemot vissa andra att det inte är representativt för hur det kommer att bli i framtiden. Och jo. Jag tror att vi kommer att få se bussar med körförbud. Men jag tror däremot inte att man aktivt kommer att välja att inte underhålla bussarna. Det är det som är själva frågan.
Om jag lägger fram exempel på bilar med körförbud och exempel på trafikolyckor där vanliga bilar är inblandade. Hade du själv tyckt att det skulle vara ett tillräckligt argument för att förbjuda bilar?
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vad gäller faktum att utländska bilar slipper betala trängselavgift, varför konsulterade göteborgs politiker inte oslos politiker? De har inga problem att debitera svenska bilar i efterhand exempelvis.
Tack politikerna för att ni ger utländska polska/slovakiska/bulgariska slitna riggar med skitig diesel *ännu* fler konkurrensfördelar gentemot en redan pressad svensk åkerinäring
Och det pågår en utredning för att få dessa fordon att också betala...
Nej jag väljer inte att ignorera detta men jag tror tvärtemot vissa andra att det inte är representativt för hur det kommer att bli i framtiden. Och jo. Jag tror att vi kommer att få se bussar med körförbud. Men jag tror däremot inte att man aktivt kommer att välja att inte underhålla bussarna. Det är det som är själva frågan.
Om jag lägger fram exempel på bilar med körförbud och exempel på trafikolyckor där vanliga bilar är inblandade. Hade du själv tyckt att det skulle vara ett tillräckligt argument för att förbjuda bilar?
Jag är typen av människa som tittar mer på hur det ser ut i verkligheten än vad folk (särskilt politiker) säger. Fakta är att hela flottan av bussar i göteborg *medvetet* missköts för att hålla ner kostnaden för underhåll. Jag tror på förändring den dag jag ser den...
Kul att maktfullkomliga politiker som vanligt gör halvmessyrer, hur vore det att ha startat en sådan utredning långt tidigare och *löst* en såpass viktig rättvisefråga *INNAN* man startar detta djupt orättvisa system för att dela staden?
Vägvalet 2014! Göteborgs politiker behöver en läxa i vad ordet demokrati innebär.
Utredning! Ja undra hur länge det skall utredas. I Sthlm åker än idag utländska bilar in och ut gratis! Snacka om att jävlas med svenska folket igen, speciellt dom som bor eller jobbar så att de måste in till stan med bil!
Tänk om projektet blir billigare än budgeterat, och boende i Göteborg blir mer attraktivt pga bättre kommunikation. Lägenheter går upp i värde och folk kan använda sina lägenhetsvinster för konsumtion vilket kommer främja regionens näringsverksamhet och skapa massor av nya jobb. Samt det faktum att framkomligheten blir bättre, luften blir renare och restiden blir mindre.
Kom med lite mindre diffusa argument så kan vi ha en seriös diskussion.
Har du ens sett hur långa köer det är i infarten till och från tingstadstunneln, inte fan är det några minuter hit eller dit vi snackar om, vilket du verkar tro.
Om man minskar dessa genom att skapa en ringled kommer detta leda till inducerad trafik vilket jag skrivit om tidigare.
Anledningen till att vägvalets förslag är så korkat är att de tror att man kan bygga bort köer vilket inte stämmer. Man måste få folk att välja att ställa bilen. Vilket pengar är det bästa sättet att uppnå detta på.
Vad har Volvo med detta att göra. Mycket lustigt sätt ni har att diskutera på. Först handlar det om trängselskatten och sedan handlar diskussionen om huruvida Volvo bör ligga där det gör
Du gömmer dig bakom allt blir bättre med trängselavgifterna. Därför nämnde jag att Volvo (Olika bolag som sysselsätter ca 18 000 personer i Göteborgsregionen) kanske borde flytta sin verksamhet där deras anställda kan ta sig till jobbet utan bestraffas med skatter.
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Tänk om den blir dubbelt så dyr? Det nästan som du har plockat ut något från moderaternas valkampanj. Visst luften kan bli renare, men det gynnar inte regionens näringsverksamhet att satsa på tågtrafik (Västlänken).
Nu blandar du ihop korten ganska ordentligt.
Ett samhälle stannar inte för att folk ställer bilen om du nu tror det. Ju fler som ställer bilen desto bättre blir framkomligheten vilket gynnar näringslivet.
Det är transportmöjligheten som främjar tillväxten, inte att folk sitter i sina bilar.
Ditt exempel gäller om förslaget hade varit att ta bort vägarna, vilket inte är fallet. Nu kommer vägarna att byggas ut samt möjligheten att resa kollektivt kommer bli bättre.