2013-04-07, 14:48
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Någon skrev om skenande spårvagnar och det som hittas är en, förvisso tragisk, olycka för mer än 20 år sedan med en vagn inblandad.

Bäst vi avvecklar Älvsnabbben, båtar verkar ju livsfarliga. http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic

Riktigt bra resonemang, gjorde min dag...
Citera
2013-04-09, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ja, något exempel vore trevligt.

Du är inte så gammal va?
Citera
2013-04-09, 08:55
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castaneda
Det som obehagligt många individer missar då dom hurrar för trängselskatten, det är att själva processen har farliga odemokratiska delar, och det faktum att styrande politiker ställer sig kallsinniga till protester och önskan om en folkomröstning om trängselskatten.

Det faktum att Miljöpartiet envist skjuter folkomröstningen ifrån sig visar detta partiets dolda och odemokratiska agenda, vilket med all sannorlikhet endast framonar då dom en dag får verklig makt...nämligen toppstyrning av medborgare, och en rörande nära religiös övertygelse om att veta vad som är bäst för alla medborgare.

Personligen har jag alltid ansett Miljöpartiet som varande en betydligt farligare politisk kraft än Kommunistpartiet ( V ), där vet medborgaren vad som komma skall vid ett eventuellt maktskifte i deras tecken, men dom flesta som röstar på Miljöpartiet kommer att få obehagliga överaskningar om dessa miljönissar får smak på makten.

Håller med dig fullständigt.
Ytterst få av de som sympatiserar med MP är beredda att själva betala de priset som deras maktutövning kommer att innebära. Det stavas skenhelighet.
Citera
2013-04-09, 09:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Du är inte så gammal va?
Tillräckligt gammal för att minnen från rapporteringen om en tragisk olycka på Vasaplatsen. Men på vilket sätt har min ålder någon betydelse?
Citera
2013-04-09, 11:00
Bannlyst
Citat:
Tillräckligt gammal för att minnen från rapporteringen om en tragisk olycka på Vasaplatsen. Men på vilket sätt har min ålder någon betydelse?

Varför frågasatte du då efter länkar när någon skrev att olyckor sker med spårvagnar, typ den på Vasaplatsen. Hade du kännt till den så hade du väl knappt behövt länkarna till den!
Citera
2013-04-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Svårt att få tag på alla detaljer i detta ämne!
MEN, Detta har jag i alla fall fått fram från MSB samt ekonomifakta.
Intäckter
16 miljarder (Bilskatter)
21 miljarder (Energi+koldixid skatter för trafik)
4 miljarder (Moms)
xx miljarder (Parkerings intäckter)
Summa: 41+xx Miljarder

Utgifter:
20.5 miljarder (Sjukvårdskosnade samt Buller) Detta gäller ALL trafik även kollektivtrafik samt tung trafik.
ca 9 miljarder. Vägar samt underhåll. Detta belopp gynnar även kollektivtrafiken.
Summa ca 30 miljarder.

Kontenta. Ca 15 miljarder i överskott för staten som lär gå till subventioner för kolletivtrafiken. Notera att jag inte ens tagit med inkomsten från vägtullarna.

Fast du missar ju än en gång marginalkostnader... Buller har av SIKA värderats till närmre 10 miljarder per år i samhällskostnad. Egendomskostnaderna från trafikolyckor var ju 2005 10 miljarder. 10+10 +Sjukvårdskostnaderna > 20,5 miljarder.

Parkeringsintäkter är helt irrelevanta, läs gärna Shoups avhandling "The high cost of free parking".

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vi får betala sjukvårdskostnaderna för gående som blir
överkörda av skenande bussar samt kvinnor som fullt upptagna av att
hantera sin iPhone kliver rakt ut framför spårvagnar.

Bara för att bilismen trängs bort från centrum så lär
inte olyckorna minska. Dessa bimbos blir överkörda av
miljövänliga bussar istället. Ska jag behöva erinra om skenande
spårvagnar vid Vasaplatsen?

Fast jag får ju betala för fulla 19-åringar som voltar eller kör av sig huvudet i vägbommar.
Citera
2013-04-09, 21:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Varför frågasatte du då efter länkar när någon skrev att olyckor sker med spårvagnar, typ den på Vasaplatsen. Hade du kännt till den så hade du väl knappt behövt länkarna till den!
Någon tomte skrev något om skenande spårvagnar, vilket jag tyckte lät konstigt. Hittills har det dykt upp en skenande vagn och det varför 20 år sedan. Men skenande vagnar verkar ju vanligt, så det kommer säkert snart länkar till nya tragedier.
Citera
2013-04-11, 22:48
Medlem
Så vad tror vi om möjligheterna att det 1) ska bli en folkomröstning om trängselskatterna och 2) att frågan som man eventuellt röstar om ska resultera i att man både får äta kakan och ha den kvar samt att 3) folk kommer rösta som Vägvalet-partiet vill?

Om vi säger så här: Jag äter upp mina kalsonger efter en veckas fjällvandring om det blir som Greken & Co vill.
Citera
2013-04-12, 09:45
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenQu
Så vad tror vi om möjligheterna att det 1) ska bli en folkomröstning om trängselskatterna och 2) att frågan som man eventuellt röstar om ska resultera i att man både får äta kakan och ha den kvar samt att 3) folk kommer rösta som Vägvalet-partiet vill?

Om vi säger så här: Jag äter upp mina kalsonger efter en veckas fjällvandring om det blir som Greken & Co vill.

Nej, den styrande majoriteten med vänner kommer aldrig att tillåta en folkomröstning.
De har fullt upp med att lösa pensioner retroaktivt åt politiska vänner... (Hej Kia!).
Citera
2013-04-12, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast du missar ju än en gång marginalkostnader... Buller har av SIKA värderats till närmre 10 miljarder per år i samhällskostnad. Egendomskostnaderna från trafikolyckor var ju 2005 10 miljarder. 10+10 +Sjukvårdskostnaderna > 20,5 miljarder.

Parkeringsintäkter är helt irrelevanta, läs gärna Shoups avhandling "The high cost of free parking".

Fast jag får ju betala för fulla 19-åringar som voltar eller kör av sig huvudet i vägbommar.

Kan du länka till fakta på dina uppgifter!
Citera
2013-04-12, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KenQu

Om det INTE blir folkomröstning visar det ju bara att de styrande i Gbg INTE vill ha demokrati!
Citera
2013-04-12, 11:12
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Om det INTE blir folkomröstning visar det ju bara att de styrande i Gbg INTE vill ha demokrati!
Haha, sen när har de styrande i Göteborg ens varit intresserade av demokrati med alla undermåliga beslut som tagits av tokstollarna om ditten och datten utan att ens tillfråga de boende i staden? Jag tänker främst på undermåliga spårvagnar, ständigt skjutande på uppgraderad älvförbindelse, urusla vägar som ständigt går sönder, tiggande zigenarpack överallt i stan osv. i all oändlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in