2013-03-20, 08:21
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du antyder ju att det totala antalet luncher i stan inte har minskat, bara att folk äter på annan plats. Så Hagabadets överflödiga kockar får väl söka jobb hos Ali.

Fast det kan givetvis vara så att folk tar med sig matlåda oftare, jag vet inte.

Någon tomte antydde tidigare att 30 lunchgäster av 130 skulle vara en tredjedel, det stämmer inte. Det är lite mindre än en fjärdedel.

För övrigt är det väl lysande att diverse puckon i stadens periferi handlar där de bor/jobbar istället för att köra omvägar in till centrum? Men glöm inte att det mångkulturella Frölunda Torg, liksom Sisjön, faktiskt ligger i den socialfascistiska kommunen Göteborg.

Jag säga antyda att antalet lunchrestaurangbesök har minskat generellt. Det är ett faktum utifrån dom centrala platser jag rör mig inom yrkesmässigt.

Nej, varför skulle det vara bra att man äter där man sitter? Vem har rätt att bestämma det? Skall staten nu ha åsikter om VART vi tar in vår föda? Det här samhället är ett av planetens mest kommunistiska och folk med sådan åsikt borde skjutas.
Citera
2013-03-20, 09:04
Medlem
Rektangels avatar
Det är väl rimligt att anta att en stigande arbetslöshet och export av arbetstillfällen ut från stadskärnan till kranskommunerna ger färre luncher i staden.

De som har att bära upp infrastrukturen i stadskärnan blir studenter och den kollektivburna mångkulturen samt en och annan medelålders cyklist. Inte underligt att lunchställen flyttar med oss bilburna i takt med att staden alltmer segregeras och nu alltmer upplever fenomenet "white flight".

Politikerna är medvetna om detta och därför tog de hem pedagogen (lärarhögskolan) från Mölndal och flyttade in den till centrum samt lockade till sig Ericsson från Mölndal till Lindholmen. Detta var inte populärt bland de ericssonanställda som då fick längre resväg dessutom till Hisingen via TT och vägtullar. Nåväl...nu varslar de så trafiken detta alstrar lär bli försumbart

Det är nog därför som Göteborg har rödgrönmajoritet (mångkultur och kaffelatteblattebimbos) till studenter som röstar på MP. Inte underligt att Torslanda vill bli egen kommun. Vi andra "svenskar mitt i livet" bor i kranskommunerna i allt större utsträckning och där har vi främst borgerlig majoritet. Barnfamiljer drivs ut ur centrum till de välmående medelklass-enklaverna och återfinns nu främst i kranskommunerna eller i de södra stadsdelarna. De man möter när man shoppar i Kungsmässan och har en egen pendel till centrum. Helt blattefri dessutom.

Göteborgs halvcentrala stadsdelar lär bli som Malmö. Där frodas mångkulturen i innerstaden och den välmående medelklassen bor runt om i sina villa och radhusområden. Kolla förfallet på Kortedala torg, Wieselgrensplatsen och Selma Lagerlöfs Torg. Alla har mist sina systembolag.
Nu får de åka en bit om de vill ha starkvaror. De får åka dit vi vi bilburna gör våra inköp.

Varför betala vägtull för att besöka mångkulturen? Någon som hört talas om rusningstrafik på morgonen från Angered?

Tyvärr ligger Volvo och hamnen på Hisingen så att vi "svenskar mitt i livet" ibland har att besöka Hisingen (ofta i tjänsten och betalas inte vägskatten privat utan blir en kostnad i företaget) och betala vägtull för att passera Älvsborgsbron.

Jag har ännu inte betlalat en vägtull privat utan allt belastas som en kostnad i företaget och minskar annan skatt.

BOJKOTTA CENTRUM.
Senast redigerad av Rektangel 2013-03-20 kl. 09:14.
Citera
2013-03-20, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så du menar att så många åker utifrån in i GBG för äta lunch? Och att de tar bilen dit? Och betalar 30 spänn i bensin och 30 spänn för att parkera och 80 spänn för maten, och de låter sig hindras av 8 kr i tull? Njae... De flesta som jobbar åker dessutom tillsammans på lunch, så om de är fyra i bilen blir de 2 kr per skalle... Lika troligt att de slutar köpa en plastkasse på COOP att bära sina varor i.

Ja vad skulle det vara för kosntigt med att åka in till city och käka lunch???? Det gjorde vi i alla fall en dag i veckan innan "miljöflumksatten" infördes.
30 spänn i bensin? Nja men kanske 8-10kr för en modern bil att köra från Volvo Lundby till hagabadet...
Citera
2013-03-20, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vem tar bilen i stan eller till stan för att äta lunch på lunchrestaurang? Ingen gör det. Dina siffror är således felaktiga.
Tror du vi som jobbar på Hisingen eller på andra ställen utanför jobbet tar bussen in till stan och käkar lunch??? Väx upp för faan!
Citera
2013-03-20, 10:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Jag säga antyda att antalet lunchrestaurangbesök har minskat generellt. Det är ett faktum utifrån dom centrala platser jag rör mig inom yrkesmässigt.

Nej, varför skulle det vara bra att man äter där man sitter? Vem har rätt att bestämma det? Skall staten nu ha åsikter om VART vi tar in vår föda? Det här samhället är ett av planetens mest kommunistiska och folk med sådan åsikt borde skjutas.
Du drar vad som verkar vara en korrekt slutsats om restaurangbesök, med då du bara utgår från egen erfarenhet så minskar trovärdigheten lite.

Att äta där man sitter (och jobbar, antar jag att du menar) är inte bra, man bör röra lite på sig ibland. Och nej, staten ska inte bestämma var ni äter lunch, den gör inte staten heller. Men staten beskattar vad som i det här fallet kan beskrivas som ren nöjesbilism, vilket staten gärna får beskatta riktigt hårt.
Citera
2013-03-20, 11:03
Medlem
tryffs avatar
Hur dumma är ni? De flesta åker antagligen inte in till centrum för att bara gå på lunch utan i kombination med andra ärenden. Gissar att det här handlar om att man ställt in både lunch och andra ärenden.

Finns det bilverkstäder i innerstaden? Ja, det ligger t.ex. en volvo/bilia verkstad i femmanhusets garage.
Citera
2013-03-20, 12:36
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du drar vad som verkar vara en korrekt slutsats om restaurangbesök, med då du bara utgår från egen erfarenhet så minskar trovärdigheten lite.

Att äta där man sitter (och jobbar, antar jag att du menar) är inte bra, man bör röra lite på sig ibland. Och nej, staten ska inte bestämma var ni äter lunch, den gör inte staten heller. Men staten beskattar vad som i det här fallet kan beskrivas som ren nöjesbilism, vilket staten gärna får beskatta riktigt hårt.

Jag har bred erfarenhet och är dessutom kapabel att inhämta information från andra personer villet ingår i min ståndpunkt.

Men det spelar ingen roll om din åsikt är att du har rätt att avgöra folks rätt att förflytta sig genom att kleta epitetet nöjesbilister på dom. Den värsta formen av radikal kommunism.
Citera
2013-03-20, 19:24
Medlem
Citat:
Du bara älskar att bestämma över oss andra va? Frihetshatare!

Som sagt, ser jag en fördel med något så är jag ju inte emot den förändringen. Restiderna om jag väljer bilen blir ju både förutsägbara samt kortare på ett helt annat sätt än det varit tidigare. Om det är att hata frihet så.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Arbetsplats nära kollektivtrafik kan väl också ses som en förmån i så fall...beskattas.

Eller att den som har ett par minuters promenad till arbetsplatsen ska ses som en förmån? Att en arbetsgivare betalar privata utgifter ses ju som en förmån som ska beskattas, jfr "gratis" parkering. Sen att det är få arbetsgivare som gör detta är en helt separat fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Huruvida kranskommunerna betalar sin infrastruktur i egenskap av nyttjare eller skattebetalare är egalt. Kostnaden för att bygga upp infrastrukturen hamnar i kommunen i vartfall ändå och ingen utanför kommunen lär få en faktura....

Fast återigen, jobben finns inte i kranskommunerna generellt. Samma sak är det i Stockholm, en stark regional motor, där kranskommunerna bygger förorter och inte skapar ett hållbart samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Många som far omkring reser i tjänsten ska rimligen inte behöva betala detta privat eller anser du att rörmokaren/hantverkaren som far tll Ringön eller Bauhaus på Hisingen privat ska betala för "förmånen" att passera vägtullarna? Troligtvis uppmanar deras arbetsgivare att om möjligt inhandla prylar och reservdelar på ett annat ställe nu när det blir mer lönsamt att ha förråd och lager för reservdelar söder om staden.

Att ha bilverkstad kan inte vara kul med tanke på hur de får vara runt mellan lager för att fylla på med reservdelar. Rimligen ska inte föraren själv behöva betala för att reservdelslagret ligger på Hisingen. Flytta lagret till Sisjön/Högsbo och lagerarbetarna lär snart ha sina arbetsplater där istället.

Då lär de inom kort även efterfråga bostäder söder om Göteborg och förvandla övriga Hisingen och Angered till ghetton präglade av utanförskap och kriminalitet.

Det jag anser är ju att den som får t.ex. trängselskatten betald av arbetsgivaren ska ses som en skattepliktig förmån.

Citat:
Jag har bred erfarenhet och är dessutom kapabel att inhämta information från andra personer villet ingår i min ståndpunkt.

Men det spelar ingen roll om din åsikt är att du har rätt att avgöra folks rätt att förflytta sig genom att kleta epitetet nöjesbilister på dom. Den värsta formen av radikal kommunism.

Återigen, vilka styrmedel ska "någon" använda sig av för att styra transportefterfrågan? När vi ser hur ineffektivt vägnätet nyttjas så är det väl inte konstigt att man vill höja effektiviteten där?

"Biltullar" finns ju i även i liberalismens högborg USA.
Citera
2013-03-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Tror du vi som jobbar på Hisingen eller på andra ställen utanför jobbet tar bussen in till stan och käkar lunch??? Väx upp för faan!

Det är utmärkt om trängselskatten får den effekten att folk inte i onödan åker bil från Hisingen för att äta lunch i centrala stan. Det råder ingen brist på restauranger på Hisingen, men vill man ändå in till stan för att äta, trängas och smutsa ner får man vara beredd att betala lite.
Citera
2013-03-20, 20:36
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Då har du inte koll på hur verkligheten fungerar. Jag kan ta min egen arbetsplats som exempel.

Innan trängselskatt: 2-3 bilresor i veckan till restauranger.
Efter trängselskatt: 1-2 bilresor i månaden till restauranger.

Lunchlådor har fått ett stort uppsving och lokala ali-på-hörnet då.

Totala antalet restaurangbesök har minskat.

Jag vet att det är er kommunisters våta dröm att folk inte ska röra sig hur fläcken och att tillväxt är något ont. Så du behöver nog inte säga mer.

Runka du till dina tullar.

Din verklighet är inte min. På min arbetsplats åker vi alla arbetsdagar och äter lunch. Och vi turas om att köra. Vi är inte snåla som du uppenbart är.

Vidare har du uppenbart inte alls uppfattat min generella inställning till biltullar i GBG. Om du läst mina tidigare inlägg i tråden istället för att aggressivt skälla som en bandhund och hävda att du har monopol på sanningen, så skulle du upptäckt att jag är emot hela systemet med tullar. Fast av helt andra skäl än du.

Jag kör massor både i tjänsten och privat, men anser att de summor de rör sig om är överkomliga för mig, men att idén att punktbeskatta direkt vid vägkanten är fel sätt och att beslutet dessutom tillkommit på odemokratiskt sätt.

Din vokabulär tyder på att du är en typisk rättshaverist och inte är mottaglig för andras upplevelse av verkligheten, så du har rätt i en sak: det är ingen idé att argumentera mer med just dig i frågan.
Citera
2013-03-20, 20:37
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så du menar att så många åker utifrån in i GBG för äta lunch? Och att de tar bilen dit? Och betalar 30 spänn i bensin och 30 spänn för att parkera och 80 spänn för maten, och de låter sig hindras av 8 kr i tull? Njae... De flesta som jobbar åker dessutom tillsammans på lunch, så om de är fyra i bilen blir de 2 kr per skalle... Lika troligt att de slutar köpa en plastkasse på COOP att bära sina varor i.
Jag menar varken mer eller mindre än det jag säger, och det är att luncherna i stan minskat kraftigt. Jag äter varje dag i stan på olika ställen och alla säger samma sak. Även om det är en anekdotisk bevisföring från min sida så styrks samma sak av Hagabadet publikt. Om du tvivlar så kan du ju själv fråga krögarna och se vilket svar du får.

Det har säkert flera orsaker. Vissa åker kollektivt till arbetsplatser innanför zonen och har då en mindre aktionsradie än tidigare under den begränsade lunchtiden. Andra åker fortsatt bil men kompenserar de ökade kostnaderna med att ta med sig egen mat istället. Sedan finns det säkert de som tidigare tog bil själv eller med arbetskamrater och åt lunch och numera korsar en zongräns och väljer att äta utanför.

Jag vet som sagt inte eftersom jag inte gjort någon storskalig forskning på saken. Det enda jag har är mina observationer och krögarnas utsagor. Om du tror på det eller inte är upp till dig. Vad har du som stödjer din tes att jag har fel?
Citera
2013-03-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är utmärkt om trängselskatten får den effekten att folk inte i onödan åker bil från Hisingen för att äta lunch i centrala stan. Det råder ingen brist på restauranger på Hisingen, men vill man ändå in till stan för att äta, trängas och smutsa ner får man vara beredd att betala lite.

Vi åkte ofta in till stan för att äta lunch och jag minns ingen trängsel att tala om. Vi hamnade ofta runt Linné.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in