2013-04-24, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Men gubben det gör man inte.

IT-infrastukturprojekt som staten finansierar säljer staten till tex telebolag i form av licenser. Tex 4G licenser. Detta får dom som vill nyttja 4G nät vara med och betala i form av högre abbonemangskostnader
Varför är inte detta ett problem?

Men i det här fallet är det dom som INTE ÄR MED som får betala!!! Inte faan är det folket på vagnen eller pendeltåget som betalar för sin jävla järnvägstunnel i leran....
Citera
2013-04-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Vi åker till köpcentrum UNTANFÖR städerna där det finns gratis parkeringar och nära att parkera när man kommer med en kundvagn full med matkassar. Du har aldrig funderat på varför det är så fullt runt ställen som Kållered eller Bäckebol? Kanske pga att det kostar 25-30kr/timman att bara göra sej av med bilen och detta på helgen! På veckan tillkommer 31-36kr i vägtullar också.

Ena stunden går handlarna på knäna för att folk slutar konsumera och i nästa inlägg är det fullt av folk som konsumerar.

Hela saken är klar. Ni motståndare är emot trängselskatten, inte för att den är så strategisk felkonstruerad. Nej för att ni inte har LUST att öppna plånboken. Så i debatten så slänger ni in det ena argumentet efter det andra och allt blir fel.
Citera
2013-04-24, 10:32
Bannlyst
Citat:
Att handlare upplever dippar till följd av ändrade mönster hos konsumenter är inget nytt.

För det första går det inte att dra en slutsats såhär tidigt, och utan fakta. Vad man inte säger om handlarna i göteborg är:
Omsättningen:
Ponera att jag åker till bäckebol 1 g/vecka. Mitt behov av att konsumera tjänster kommer inte att försvinna iom trängselskatt, men jag kommer snarare att slå ihop mina inköp till 1g/månad.
Skall man då tro statisiken har bäckebol tappat 3 av 4 kunder. Men med samma omsättning.

Detta är en mer korrekt bild än den du målar upp. Jag diskuterar gärna denna bild då det finns saker som bör studeras och ev justeras.

Vadå utan fakta??? Det finns massor av fakta att tillgå eller är du helt jävla blind???
Tex bauhaus har minskat sin försäljning med över 20%, men det beror inte på att folk slutat konsumera utan att dom helt enkelt åker till andra kommuner och handlar. Tror du något annnat är dom som strutsen som gräver ner huvudet!
Citera
2013-04-24, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det finns ju köpcentrum på alla sidor om göteborg så jag ser inte att handeln förlorar något på det i det stora. Tvärtom är väl det här precis det man ville uppnå. Att folk tar bilen till närmaste köpcentra och inte åker tvärs igenom stan i onödan.

Eller som vi gör, dvs handlar i en annan kommun numera!
Men hoppas när ni blir nöjda utan våra skattepengar, ni får ju in häxskatten av stackare som inte har något val....
Citera
2013-04-24, 10:36
Medlem
Citat:
Men i det här fallet är det dom som INTE ÄR MED som får betala!!! Inte faan är det folket på vagnen eller pendeltåget som betalar för sin jävla järnvägstunnel i leran....

Ja då är det inte som du sa att allt läggs på skatten. Så släpp det argumentet för en gångs skull...

Jag hade gärna sett att denna grupp är med och betalar men i det läget kommer kollektivtrafiken bli dyr och mindre attraktiv att åka med. Vilket som jag påpekat tidigare har varit ett tungt argument från motståndarsidan. "Gör kollektivtrafiken så attraktiv att folk väljer den av egen fri vilja"
Nu bidrar inte dessa ekonomiskt , men du kan ju se det som så att dom bidrar med att skapa mindre trängsel då som själva inte använder bil. Detta gör att man ytterligare slipper överdimensionera infrastrukturen - vilket DU slipper vara med och medfinansiera ytterligare.
Citera
2013-04-24, 10:39
Bannlyst
Citat:

Ena stunden går handlarna på knäna för att folk slutar konsumera och i nästa inlägg är det fullt av folk som konsumerar.

Hela saken är klar. Ni motståndare är emot trängselskatten, inte för att den är så strategisk felkonstruerad. Nej för att ni inte har LUST att öppna plånboken. Så i debatten så slänger ni in det ena argumentet efter det andra och allt blir fel.

Vad är det som bara blir fel???

Du får nog faan läsa på bättre innan du kräks ur dej en massa skit!

JAG bor i Mölndal, åker numera ALDRIG till GBG och konsumerar utan tar mej till Kållered eller Kungsbacka och handlar. Någon som är bosatt i Kungälv åker nog aldrig längre än till Bäckebol och handlar numera. Handlarna i Bäckebol saknar ju beviserligen oss andra från Gbg eller söder om Gbg eller det kanske du inte heller tror???
Citera
2013-04-24, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ja då är det inte som du sa att allt läggs på skatten. Så släpp det argumentet för en gångs skull...

Jag hade gärna sett att denna grupp är med och betalar men i det läget kommer kollektivtrafiken bli dyr och mindre attraktiv att åka med. Vilket som jag påpekat tidigare har varit ett tungt argument från motståndarsidan. "Gör kollektivtrafiken så attraktiv att folk väljer den av egen fri vilja"
Nu bidrar inte dessa ekonomiskt , men du kan ju se det som så att dom bidrar med att skapa mindre trängsel då som själva inte använder bil. Detta gör att man ytterligare slipper överdimensionera infrastrukturen - vilket DU slipper vara med och medfinansiera ytterligare.

Kom med ett ända jävla argument själv som håller i stället för bara sitta och skriva en massa skit!!!!

För 7-8 gången....Var har jag sagt att summan skall lägga på era redan 50% subventionerade biljetter?????
Citera
2013-04-24, 10:44
Medlem
Citat:
Vadå utan fakta??? Det finns massor av fakta att tillgå eller är du helt jävla blind???
Tex bauhaus har minskat sin försäljning med över 20%, men det beror inte på att folk slutat konsumera utan att dom helt enkelt åker till andra kommuner och handlar. Tror du något annnat är dom som strutsen som gräver ner huvudet!

Det är ganska klart att du inte är tillräckligt påläst för att dra någon rimlig slutsats. Din teoretiska referensram är för svag i denna diskusionen.

Gällande bauhaus så är det i nuläget för tidigt att dra någon slutsats huruvida trängselskatten har påverkat handeln negativt. Du nämnde ju själv att det är så fullt på dessa parkeringar så jag tror att det finns ett ganska stort konfirmeringsbias i din slutsats.

Man får helt enkelt studera hur omsättningen ser ut när verksamhetsåret är över och jämföra det med branschsnitt för närliggande näringsidkare i samma bransch för att dra en rimlig slutsats och vad man kan göra åt saken.
Citera
2013-04-24, 10:48
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Det är ganska klart att du inte är tillräckligt påläst för att dra någon rimlig slutsats. Din teoretiska referensram är för svag i denna diskusionen.

Gällande bauhaus så är det i nuläget för tidigt att dra någon slutsats huruvida trängselskatten har påverkat handeln negativt. Du nämnde ju själv att det är så fullt på dessa parkeringar så jag tror att det finns ett ganska stort konfirmeringsbias i din slutsats.

Man får helt enkelt studera hur omsättningen ser ut när verksamhetsåret är över och jämföra det med branschsnitt för närliggande näringsidkare i samma bransch för att dra en rimlig slutsats och vad man kan göra åt saken.

Där får jag ge dig rätt.
Jag är inte direkt övertygad om vetenskapligheten som dras i dessa slutsatser att "handlarna förlorar en massa" via enstaka butikers krokodiltårar via media. Just den biten kan man inte diskutera seriöst utan mer underlag.
Citera
2013-04-24, 10:53
Medlem
Citat:
Vad är det som bara blir fel???

Du får nog faan läsa på bättre innan du kräks ur dej en massa skit!

JAG bor i Mölndal, åker numera ALDRIG till GBG och konsumerar utan tar mej till Kållered eller Kungsbacka och handlar. Någon som är bosatt i Kungälv åker nog aldrig längre än till Bäckebol och handlar numera. Handlarna i Bäckebol saknar ju beviserligen oss andra från Gbg eller söder om Gbg eller det kanske du inte heller tror???

Det som blir fel är att ni bara slänger ur er argument istället för att driva en linje sakligt. Det enda ni vill är att få bort TS av sentimentala skäl och då slänger ni in argument som säger emot varadra.
Ena stunden är det ingen som handlar i bäckebol och näste sekund är det full.
Ena sekunden skall man göra kollektivtrafiken så billig att folk väljer att nyttja den och i nästa sekund så skall man belägga den med en avgift så att den liksom biltrafiken skall vara med som medfinansier till paketet.

Nej. Kom med ett rimligt förslag som tar hänsyn till följande så kan v se fram mot en givande diskussion:
-Trängsel
-Strategisk utbyggnad av infrastruktur för framtida behov
-Stärk infrastruktur för att göra näringsliv konkurranskraftigt.
-Miljö
-Trängsel

Jag undrar för övrigt när du brukade åka till bäckebol från mölndal. Fram till 6-7 är det tjockt i tingstadstunneln?? Nu med TS och minskade köer kan kanske handlarna i bäckebol sakna dig, men har nog glatt välkomnat andra köpare som gärna betalar 18 kr för att slippa sitta 40 min i bilkö. Har du tänkt på det?
Citera
2013-04-24, 10:58
Medlem
Citat:
Kom med ett ända jävla argument själv som håller i stället för bara sitta och skriva en massa skit!!!!

För 7-8 gången....Var har jag sagt att summan skall lägga på era redan 50% subventionerade biljetter?????

Argumentet jag lyfter fram är undersökningen från stockholm som visar att handlarna inte har påverkats negativt i någon större utsträckning. Debattera den sakligt alt kom med en icke ensidig fakta gällande göteborg.

Du skrev Inte faan är det folket på vagnen eller pendeltåget som betalar för sin jävla järnvägstunnel i leran...
Näe just det, för då hade det blivit för dyrt att åka kollektivt och alla hade valt bil. Så att denna grupp inte betalar är fullt rimligt. Vart vill du komma?
Citera
2013-04-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Där får jag ge dig rätt.
Jag är inte direkt övertygad om vetenskapligheten som dras i dessa slutsatser att "handlarna förlorar en massa" via enstaka butikers krokodiltårar via media. Just den biten kan man inte diskutera seriöst utan mer underlag.

Exakt.
Vi får se när verksamhetsåret är slut om man kan se en signifikant skillnad mellan te Bauhaus och Hornbach som är öppen för hela hisingen som inte vill betala TS till bäckebol. I det läget kan det vara aktuellt att se över betalstationernas placering i området kring backa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in