2013-03-20, 20:58
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag menar varken mer eller mindre än det jag säger, och det är att luncherna i stan minskat kraftigt. Jag äter varje dag i stan på olika ställen och alla säger samma sak. Även om det är en anekdotisk bevisföring från min sida så styrks samma sak av Hagabadet publikt. Om du tvivlar så kan du ju själv fråga krögarna och se vilket svar du får.

Det har säkert flera orsaker. Vissa åker kollektivt till arbetsplatser innanför zonen och har då en mindre aktionsradie än tidigare under den begränsade lunchtiden. Andra åker fortsatt bil men kompenserar de ökade kostnaderna med att ta med sig egen mat istället. Sedan finns det säkert de som tidigare tog bil själv eller med arbetskamrater och åt lunch och numera korsar en zongräns och väljer att äta utanför.

Jag vet som sagt inte eftersom jag inte gjort någon storskalig forskning på saken. Det enda jag har är mina observationer och krögarnas utsagor. Om du tror på det eller inte är upp till dig. Vad har du som stödjer din tes att jag har fel?

Ska man vara ärlig så korrelerar det även med sämre tider och att folk håller i pengarna. Färre har jobb. Införandet av denna skatt kommer olägligt och är tillväxtfientligt och slår just mot butiker och
lunchställen i stadskärnan.

Eftersom jag är bilburen har jag i alla tider undvikit stadskärnan eftersom en mer meningslös sysselsättning än leta efter en ledig P-plats finns inte. Jag vill äta i lugn och ro samt njuta av kaffe och umgänge utan tanke på P-böter och annat elände. Dessutom är det ofta billigare att äta utanför stadskärnan även om det inte väger tyngst.
Citera
2013-03-21, 06:30
Medlem
sanctissimuss avatar
David Rice har anmält trängselskatten till diskrimineringsombudsmannen

"reser regelbundet utomlands i sitt arbete"

"fel att man måste betala trängselskatt även när folk bara kör rakt igenom staden"

Göteborgsposten 21 Mars
Citera
2013-03-21, 07:20
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus

"fel att man måste betala trängselskatt även när folk bara kör rakt igenom staden"

Göteborgsposten 21 Mars

I artikeln så säger DO att de kommer att lägga ner anmälan då det inte är deras bord, dessutom så är ju planen att även utländsak fordon kommer att få betala inom något år.

David Rice har även en annan linje i sin kritik vilket är att det skulle strida mot den fria rörligheten inom EU, men där förstår jag honom inte, det finns väl inget som säger att rörligheten skall vara fri och gratis det hade ju gett stora effekter för alla våra trafiksystem...
Citera
2013-03-21, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Det jag anser är ju att den som får t.ex. trängselskatten betald av arbetsgivaren ska ses som en skattepliktig förmån.

.

Du svade på en del inlägg men inte alla, för det kan du ju inte eftersom du mest sitter med hitte-på uppgifter!
Jag bad dej länka till uppgifter att vägar subventioneras av andra än bilister tex....

Det du svara på ovan visar att du verkar vara en analfabet eller bara jävligt korkad. Personen frågade om en hentverkare som i jobbet åkte härs och tvärs genom zonerna skulle bestattas privat. Det svarade du ovan dvs att det är en skattemässig förmån. hur faaan tänker du då?

Sedan, visst dom har vägtullar i USA, men hur mycket tar dom ut i vägskatt samt skatt och moms på drivmedel????
Senast redigerad av Janne6304 2013-03-21 kl. 11:33. Anledning: Felstavat
Citera
2013-03-21, 12:05
Medlem
Citat:

Göteborgsposten 21 Mars

Ja vad skall man säga, varför är jag inte förvånad. David Rice har gjort sig till riks-pucko då han menar att trängselskatten hindrar fri rörlighet, han tycks helt ha tappat greppet om verkligheten då det inte är gratis för någon att röra sig.
Komiskt är också att han tycker att det är diskriminerande att utländska åkare inte betalar någon trängselskatt. Vilket kommer bli fallet då en utredning nyligen slagit fast att dessa bör göra detta.

/..."Luften i Göteborg behöver bli renare. Hur ska man åstadkomma minskad trafik utan trängselskatten?

– Äh, jag tror inte på det där.../

Detta säger ju ändå endel.
Citera
2013-03-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Ja vad skall man säga, varför är jag inte förvånad. David Rice har gjort sig till riks-pucko då han menar att trängselskatten hindrar fri rörlighet, han tycks helt ha tappat greppet om verkligheten då det inte är gratis för någon att röra sig.
Komiskt är också att han tycker att det är diskriminerande att utländska åkare inte betalar någon trängselskatt. Vilket kommer bli fallet då en utredning nyligen slagit fast att dessa bör göra detta.

/..."Luften i Göteborg behöver bli renare. Hur ska man åstadkomma minskad trafik utan trängselskatten?

– Äh, jag tror inte på det där.../

Detta säger ju ändå endel.

Att tvärsäkert konstatera att utländska åkare kommer få betala trängselskatt i framtiden är milt uttryckt en smula vågat då utredingen endast använt det till intet förpliktigande "bör" och inte "skall".
Citera
2013-03-21, 20:35
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Sedan, visst dom har vägtullar i USA, men hur mycket tar dom ut i vägskatt samt skatt och moms på drivmedel????
Det finns ju en annan stor skillnad, det är att man i andra länder tar ut vägtullar på vissa nya vägar för att finansiera dem. Här så beskattar man trafik på gamla vägar för att man supit bort de resurser man borde haft efter ett halvsekel med världens högsta skatter. Kan man anmäla en hel kommun till Lyxfällan tro?
Citera
2013-03-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Att tvärsäkert konstatera att utländska åkare kommer få betala trängselskatt i framtiden är milt uttryckt en smula vågat då utredingen endast använt det till intet förpliktigande "bör" och inte "skall".

Det är någon som skall rösta om detta och då är det omöjligt att säga hur utfallet kommer att bli. Ingen jurist i världen kan säga hur en rättegång kommer att avslutas av precis samma anledning.

David Rice väljer att dra detta till DO för att utländska åkare slipper trängselskatt innan sista ordet ens är lagt, och till detta skatt nämnas att en utredning föreslår att utländska åkare skall betala.
Citera
2013-03-21, 23:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det finns ju en annan stor skillnad, det är att man i andra länder tar ut vägtullar på vissa nya vägar för att finansiera dem. Här så beskattar man trafik på gamla vägar för att man supit bort de resurser man borde haft efter ett halvsekel med världens högsta skatter. Kan man anmäla en hel kommun till Lyxfällan tro?

Dessutom med den uttalade avsikten att driva ut trafiken och skatteunderlaget ur staden som om miljöbelastningen skulle bli mindre totalt om arbetsplatserna flyttas ut ur innerstaden.

Kollektivtrafik fungerar om alla bor och arbetar på samma ställen men knappast om man driver ut arbetsplatserna dit kollektivtrafiken ännu inte är utbyggd och uppmuntrar folk att flytta genom att driva ut bilberoende barnfamiljer ut från staden där man ofta bor tätare än i kranskommunerna.
Citera
2013-03-22, 08:54
Medlem
Megafailures avatar
Då statsmedia bedriver en marxistisk linje att alla medborgares pengar kall konfiskeras så spelar det ingen roll vad man säger i frågan. Medlöparna är tyvärr många och inga argument biter på dessa "sonderkommando" som vi ser överallt på forum där dom kämpar med att kleta karaktärsnedvärderande epitet på dom med sakliga argument.

"Jag gillar inte trängselskatt" "Pedofil!"

Nu rinner även argumentet om minskad trängsel ur förespråkarnas händer när trafiken åter igen ökar. Då blir tonen än hårdare och saklighet förkastas.

"Tänk på barnen!"

Det ÄR ruttet det systemer vi har här där 80% av pengar i omlopp är rena skattepengar. Marx ler i sin grav och tänker att detta överträffar hans mörkaste fantasier.

Vi är alla marxister, blå som röd som grön. Födda i slaveri, dömda att dagligen tvivla på vår existens, att hänge oss åt det marxistiska kollektivets ve och väl.

"Rasist!"

Bitter? Inte då. Uppgiven? Aldrig, men varje gång jag kör förbi en tull påminns jag om Marx hårda grepp om min strupe och min pung.

Radikal? Mer och mer för varje dag.

"Jag kräver frihet!"
Citera
2013-03-22, 11:25
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Göteborgsposten 21 Mars

Citat:
Det här är lustigt nog inte den första anmälningen vi får in
Citat:
Göteborgarna verkar vara synnerligen ilskna

undrar hur de andra anmälningarna är formulerade?
Citera
2013-03-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det är någon som skall rösta om detta och då är det omöjligt att säga hur utfallet kommer att bli. Ingen jurist i världen kan säga hur en rättegång kommer att avslutas av precis samma anledning.

David Rice väljer att dra detta till DO för att utländska åkare slipper trängselskatt innan sista ordet ens är lagt, och till detta skatt nämnas att en utredning föreslår att utländska åkare skall betala.

Det var roligt att vi är överens om att inte dra några tvärsäkra slutsatser av "utredningen".
För övrigt verkar "utredningen" ha ändrat sig från "bör" till "skall".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in