Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag menar varken mer eller mindre än det jag säger, och det är att luncherna i stan minskat kraftigt. Jag äter varje dag i stan på olika ställen och alla säger samma sak. Även om det är en anekdotisk bevisföring från min sida så styrks samma sak av Hagabadet publikt. Om du tvivlar så kan du ju själv fråga krögarna och se vilket svar du får.
Det har säkert flera orsaker. Vissa åker kollektivt till arbetsplatser innanför zonen och har då en mindre aktionsradie än tidigare under den begränsade lunchtiden. Andra åker fortsatt bil men kompenserar de ökade kostnaderna med att ta med sig egen mat istället. Sedan finns det säkert de som tidigare tog bil själv eller med arbetskamrater och åt lunch och numera korsar en zongräns och väljer att äta utanför.
Jag vet som sagt inte eftersom jag inte gjort någon storskalig forskning på saken. Det enda jag har är mina observationer och krögarnas utsagor. Om du tror på det eller inte är upp till dig. Vad har du som stödjer din tes att jag har fel?
Det har säkert flera orsaker. Vissa åker kollektivt till arbetsplatser innanför zonen och har då en mindre aktionsradie än tidigare under den begränsade lunchtiden. Andra åker fortsatt bil men kompenserar de ökade kostnaderna med att ta med sig egen mat istället. Sedan finns det säkert de som tidigare tog bil själv eller med arbetskamrater och åt lunch och numera korsar en zongräns och väljer att äta utanför.
Jag vet som sagt inte eftersom jag inte gjort någon storskalig forskning på saken. Det enda jag har är mina observationer och krögarnas utsagor. Om du tror på det eller inte är upp till dig. Vad har du som stödjer din tes att jag har fel?
Ska man vara ärlig så korrelerar det även med sämre tider och att folk håller i pengarna. Färre har jobb. Införandet av denna skatt kommer olägligt och är tillväxtfientligt och slår just mot butiker och
lunchställen i stadskärnan.
Eftersom jag är bilburen har jag i alla tider undvikit stadskärnan eftersom en mer meningslös sysselsättning än leta efter en ledig P-plats finns inte. Jag vill äta i lugn och ro samt njuta av kaffe och umgänge utan tanke på P-böter och annat elände. Dessutom är det ofta billigare att äta utanför stadskärnan även om det inte väger tyngst.
Detta säger ju ändå endel.