2013-03-05, 22:36
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
här skriver GP under gårdagen "Måndagens dom är den första i Göteborgs tingsrätt" - "Ytterligare en person åtalades i förra veckan för samma brott" och handlingarna i det ärendet finns här

GÖTEBORGS TINGSRÄTT - B 2601-13

Ni stäms till tingsrätten för att svara på åtalet i bifogade ansökan.

Tingsrätten avser att avgöra målet utan huvudförhandling.

"Patrullen ser inte vad det står på registreringsskyltarna" "Patrullen ser tydligt att det plastskydd framför registreringsskyltarna" "Erkänner att han har skydd på sina registreringsskyltar men att de syns bra ändå"

edit!

här ser man de avfotade skyltarna ur polisens primärrapport tydligare.
Ser inte polispatrull vad som står på registreringsskyltarna bör dom gå till optikern. Om inte glasögon hjälper skall deras körkort bli indraget.
Citera
2013-03-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Ser inte polispatrull vad som står på registreringsskyltarna bör dom gå till optikern. Om inte glasögon hjälper skall deras körkort bli indraget.

Återigen, registreringsskylt får ju inte täckas av märke eller dylikt, detta bör vara att likställa med "märke".

Sen kan man ju tycka att det kan beskrivas "inget får anbringas på registreringsskylt".
Citera
2013-03-06, 21:31
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Tydligen är deras system inte så bra som de säger. Nu kryper det fram att de inte kan skilja en litauisk skylt från en svensk. Och det är upp till den drabbade att begära rättelse... Osis om man har en bil med samma nummer som en litauisk lastbil som passerar Göteborg tre gånger i veckan...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1337304-trangselskatt-var-inte-ens-i-goteborg

Någon som vet hur det är med de personliga skyltarna? Kan man beställa en som ser t.ex. tysk ut och klara sig från trängselskatten?
Citera
2013-03-07, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Någon som vet hur det är med de personliga skyltarna? Kan man beställa en som ser t.ex. tysk ut och klara sig från trängselskatten?

Knappast! Dom tillverkas ju med samma typsnitt mm som en vanlig skylt.
Citera
2013-03-07, 15:01
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Knappast! Dom tillverkas ju med samma typsnitt mm som en vanlig skylt.
Kamerorna filmar ju allt som passerar och försöker hitta något som liknar en nummerskylt. Hittar den något så sparas bilden och försöker sedan OCR-tolka den. Först mot "vanliga" skyltar kan man misstänka och i andra hand mot personliga plåtar. Det är knappast typsnittet som triggar utan datat...

Man kan ju misstänka att ifall en norsk bil har nummer "AB 12345" och någon har "AB 12345" som personligt skylt i Sverige så får man en räkning om den norrmannen passerar. Det är ju inte direkt så att de är rädda för att debitera en gång för mycket vilket sker när finska och estländska fordon passerar då de har väldigt lika skyltar i formatet "ABC 123".
Citera
2013-03-08, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Kamerorna filmar ju allt som passerar och försöker hitta något som liknar en nummerskylt. Hittar den något så sparas bilden och försöker sedan OCR-tolka den. Först mot "vanliga" skyltar kan man misstänka och i andra hand mot personliga plåtar. Det är knappast typsnittet som triggar utan datat...

Man kan ju misstänka att ifall en norsk bil har nummer "AB 12345" och någon har "AB 12345" som personligt skylt i Sverige så får man en räkning om den norrmannen passerar. Det är ju inte direkt så att de är rädda för att debitera en gång för mycket vilket sker när finska och estländska fordon passerar då de har väldigt lika skyltar i formatet "ABC 123".
Vad ät OCR?
Citera
2013-03-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Vad ät OCR?

OCR är optisk teckenavläsning, alltså att trängselskattesystemet läser av och på elektronisk väg tolkar bokstäver och siffror i registreringsskyltarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/OCR
Citera
2013-03-08, 19:34
Medlem
itwasfrees avatar
Nu är Västtrafik klar med hur provåkarkorten föll ut...
http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/succe-for-vi-alskar-bilister--14-000-nya-kunder-i-kollektivtrafiken-/
Citat:
Efter kampanjen Vi älskar bilister är 14 000 resenärer så nöjda att de fortsätter att resa med Västtrafik.
Dvs 14000 av 50000 som provade på. Låt oss istället vända på det. Då skulle rubriken kunna se ut så här:

7 av 10 återvände till bilen efter att ha provat kollektivtrafiken i två veckor.

Då ser det inte så bra ut längre. Varför var det inte fler som fortsatte åka med Västtrafik?
Citera
2013-03-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Nu är Västtrafik klar med hur provåkarkorten föll ut...
http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/succe-for-vi-alskar-bilister--14-000-nya-kunder-i-kollektivtrafiken-/

Dvs 14000 av 50000 som provade på. Låt oss istället vända på det. Då skulle rubriken kunna se ut så här:

7 av 10 återvände till bilen efter att ha provat kollektivtrafiken i två veckor.

Då ser det inte så bra ut längre. Varför var det inte fler som fortsatte åka med Västtrafik?

Jag ger inte mycket för den statistiken. Jag beställde själv ett provåkarkort, trots att jag är en bilhatande bilsaknare, för att åtminstone i någon mån få tillbaka lite av alla skatter jag betalar in och när provåkarperioden gick ut valde jag att ladda det nya kortet istället för det gamla eftersom det var lite fräschare. Lär finnas en hel del andra i den statistiken som gjort precis som jag.
Citera
2013-03-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Ännu ett åtal mot smitare: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2848&grupp=14760&artikel= 5456773#srcomments

Intressant att de har tagit honom vid Odinsplatsen, det är ju ändå en bit till statioenrna därifrån. Vi får väl se om Santicimus hjälper oss med mer info i form av FUP eller annat...

Ja, ca 100 meter.
Citera
2013-03-09, 22:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag testade att titta på trängselbommarna genom mobilkameran när jag passerade igår och mycket riktigt, systemet är igång trots att ingen skatt tas ut. Snacka om integritetskränkning där!

Det finns inte ett enda giltigt skäl för politikerna att ha kamerorna igång när skatt inte skall tas ut. Konstigt att inte media rapporterat om detta ännu?
Åkte runt lite i stan en sen kväll i veckan, mellan ca 21 och midnatt. Tittade genom mobilens (iphone 5) kamera på T-kamerorna vid 4 passager, två av tillfällena filmades. Jag såg inget konstigt.

Kan det handla om att de använder systemet för att räkna fordon vissa intressanta tider? Har du, eller någon annan, lyckats fotografera det osynliga ljuset? Vid vilka tider har ljuset observerats?
Citera
2013-03-11, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag ger inte mycket för den statistiken. Jag beställde själv ett provåkarkort, trots att jag är en bilhatande bilsaknare, för att åtminstone i någon mån få tillbaka lite av alla skatter jag betalar in och när provåkarperioden gick ut valde jag att ladda det nya kortet istället för det gamla eftersom det var lite fräschare. Lär finnas en hel del andra i den statistiken som gjort precis som jag.

2 enkla frågor bara!
Du skirviver att du är bilhatanade, är det pga avundsjuka för att inte ha råd att ha en egen eller är du bara en miljömupp?
Du skirver att du vill ha tillbaka på alla skatter mm du betalar. Du har inte tänkt på att får tillbaka ca 50% av priset då du åker kollektivt eftersom billismen bekostar ca halva priset för dej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in