2013-01-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonArsle
Miljöpartiets Kia Andreasson, kommunalråd (MP) vill inte ha någon folkomröstning. Roligt att MP alltid talat så gott om direktdemokrati. Men tydligen vill dom inte ha någon demokrati när åsikterna går emot. FASCIST är KIA ANDERSSON.

Tycker att det är en utmärkt ide. Tror inte att folk riktig har koll på konsekvenserna om de röstar mot.
Hur ser situationen ut om 10 år när antalet bilar har ökat så mycket vilket har skapat köer/trängsel/dålig luft etc
Citera
2013-01-03, 13:54
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guppster
ger det 750 miljoner kronor per år efter alla deras kostnader? Dvs 750 miljoner i vinst?
Visst, det låter mycket kan jag hålla med om. Det krävs ju en hel del passager per dag. Men jag utgår ifrån att man räknat på det och siffrorna kommer från länken jag hänvisade till, Vägvalets hemsida.
Citera
2013-01-03, 13:55
Medlem
johanjosefssons avatar
"Kan vi beskatta Stockholm så kan vi ta näst största staden Göteborg också och sedan Malmö"

Politiker i ett nötskal. Man hade kunnat göra någonting åt det här med växande städer genom smartare infrastruktur och mödosam planering, istället kör man på det klassiska - Kollektiv bestraffning genom intensiv beskattning.

Och sedan går inte en krona till det som var tänkt.
Citera
2013-01-03, 13:56
Medlem
VonArsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Tycker att det är en utmärkt ide. Tror inte att folk riktig har koll på konsekvenserna om de röstar mot.
Hur ser situationen ut om 10 år när antalet bilar har ökat så mycket vilket har skapat köer/trängsel/dålig luft etc

Ska vi ha en tät stad så blir det mycket bilar. Vi får skippa det konceptet. Lösningen är inte att göra det till klassfråga att få röra sig.
Citera
2013-01-03, 13:59
Medlem
Vilka idioter det finns i media. Både GP och tv4 nyhetsmorgon tog upp att det var ovanligt lite bilar ute när trängselskatten infördes, men i stort sätt alla vet att många har tagit långledigt

Och sen tror politikerna att det kommer minska bilkörningen, det kommer aldrig att hända... Dom har ju lagt om hela kollektivtrafiken så det går inte att ta sig dit man vill vid en viss tidpunkt.

De snackar om att de vill minska trängseln, har de insett att dom har skapat mer trängsel genom att göra bussfiler vid allén bla. i centrala staden. Är mer trängsel nu än innan...
Senast redigerad av hailb0p 2013-01-03 kl. 14:01.
Citera
2013-01-03, 14:01
Medlem
Klart mp vill ha mer pengar till välfärden nu när invandringen kostar så mycket. Varför skulle vi annars inte ha råd att finansera vår infrastruktur längre?
Citera
2013-01-03, 14:01
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Skall alla som inte åker bil vara med och betala detta?

Alla förstår att det inte är hållbart att all framtida transport skall göras med bil. Därav måste kollektivtrafiken förbättras, samt incitament måste till för att folk skall välja att åka kollektivt istället för med bil.

Då göteborgsregionen växer ökar också behovet av att reducera trängsel. Då det inte går att "bygga" bort köer med nya vägar vad är då ett rimligt alternativ?

Meh. Varför i hela friden skulle det inte gå att bygga bort köer med nya vägar?
Klart det går.

Och förresten så bidrar du med 50% mer koldioxidutsläpp om du åker kollektivt med buss än om du åker bil. Hur detta kan komma sig? En bil transporterar i snitt 1.6 personer. En buss är i snitt halvfull... (amerikanska siffror). Lyssna på freakonomics http://www.freakonomics.com/2012/11/15/mass-transit-hysteria-a-new-marketplace-podcast/
Citera
2013-01-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonArsle
Ska vi ha en tät stad så blir det mycket bilar. Vi får skippa det konceptet. Lösningen är inte att göra det till klassfråga att få röra sig.

Tät stad -> mycket bilar -> problem

Så hur löser vi problemet.?

Att det blir en klassfråga är enbart floskler i mina öron. Du kommer fortfarande kunna nyttja kollektivtrafiken för att kunna röra dig.
Låt säga att du ändå vill åka bil, säg 2 ggr /dag i maxtaxa 18*2*21 =756kr/månad

För en viss klick människor kommer detta vara avgörande för valet att kunna ta bil eller inte. Men att trängselskatten kommer innebära klassklyftor, nä det håller jag inte med om
Citera
2013-01-03, 14:11
Medlem
Citat:
Tät stad -> mycket bilar -> problem

Så hur löser vi problemet.?

Att det blir en klassfråga är enbart floskler i mina öron. Du kommer fortfarande kunna nyttja kollektivtrafiken för att kunna röra dig.
Låt säga att du ändå vill åka bil, säg 2 ggr /dag i maxtaxa 18*2*21 =756kr/månad

För en viss klick människor kommer detta vara avgörande för valet att kunna ta bil eller inte. Men att trängselskatten kommer innebära klassklyftor, nä det håller jag inte med om

Pajjas. kollektivtrafiken suger. Sen kommer elbilarna så vill folk ha friheten också. Fitt taxan som kommunen kommer ta ut kommer mångdubblas inom tio år. Det ska gudarna veta
Citera
2013-01-03, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Om alla tänker som du så lär det ju inte hända något, det kan jag hålla med om.

Nej, det han/hon säger att det sättet ni försöker på ALDRIG kommer fungera, och där har han/hon helt rätt...

Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Vilken tur att alla inte är som du, eller hur?

Tvärtom, det är läskigt att så många är som du...så naiva, så godtrogna...
Citera
2013-01-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koolers
Pajjas. kollektivtrafiken suger. Sen kommer elbilarna så vill folk ha friheten också. Fitt taxan som kommunen kommer ta ut kommer mångdubblas inom tio år. Det ska gudarna veta

hehe, argumentationen är på hög nivå märker jag. Jag är inte av uppfattningen att kollektivtrafiken suger (jag har bil förövrigt) men det är ju en subjektiv bedömning.

Folk får fortfarande friheten, du kommer fortfarande kunna åka bil om du nu missat det.
Hur vill du kunna åka bil? Där det är bra framkomlighet eller där alla åker bil istället för kollektivt dvs extrem trängsel. Kom ihåg då också att antalet bilar i stan kommer att öka och öka med åren.
Citera
2013-01-03, 14:21
Bannlyst
Citat:

Självklart blir det en klassfråga. Allt fler har inte råd ens med kollektivtrafiken, och betalar inte, det var därför dom höjde priserna...

Citat:
Men att trängselskatten kommer innebära klassklyftor, nä det håller jag inte med om

Du får ha en egen åsikt, däremot får du inte ha egna fakta, och i det här fallet har du fel...

Du pratar om typ 10.000kr per år, det är en extra månadslön som man skulle behöva...

Citat:
Kom ihåg då också att antalet bilar i stan kommer att öka och öka med åren.

Varför kommer det det?
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-03 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in