Citat:
Ursprungligen postat av
AndersKullberg
Fold your hands. Det finns ingen anledning att göra det mer komplicerat än vad det är. Lace your hands gör man enklast med sin partner.
Man "holds hands" med sin partner, "joins hands" (in prayer, in song, också "joins voices in song") eller sällan "holds hands" med en eller flera främlingar i mer hödtydligt syfte. Endast i en novell eller roman skulle författaren beskriva mekaniken mer ingående än så, eftersom alla vet hur det går till. Det är sällsynt att någon skriver annat än "held hands with", "held her/his hand", eller "took her/his hand (in his (own))" om en partner, om syftet är endast att berätta (istället för att beskriva).
Men folk "fold their hands" på olika sätt. "She sat quietly with her hands folded in her lap." Det är inte vanligast att hon gör det med händerna i "böntaget." Ofta täcker den ena handen den andra. Män, om de öht sitter med händerna på grenet, gör det oftare än kvinnor med böntag - men de brukar undvika att sitta så, men påfallande undantag för Herr Hitler. (Oj då - har jag just förlorat debatten?!) Men t o m der Führer föredrog att hålla vänstra handen i knytnäve och högra handen på vänstra handen eller handleden.
Annars finns det normalt bara två tillfällen då man sitter med händerna som i bön: i bön och sedan då man sitter med armbogarna på bordet och händerna i höjd med hakan, med eller utan tummarna under hakan. I denna ställning finns också två andra vanliga sätt att hålla händerna. Men om man sitter så med händerna i böntag och pekfingrarna eller alla fingrarna är utsträckta, kallas det ibland för "steepling" (efter benämningen på kyrktornet), i synnerhet av fackfolk som tolkar kroppsspråk.
Om jag läser "he folded his hands" antyder det för mig snarare att han gjorde det på något annat sätt än i böntag, delvis därför att man brukar säga istället typ "he rested his chin on his hands," "he placed his hands on his knees," osv.
Däremot är det mycket vanligt att säga "he folded his arms," "he stood with (his) arms folded."
Om du bor öster om Atlanten kan förhållandet förstås vara ett annat.