Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Jag förstår att min fråga är väldigt generell och således rätt svår att besvara men jag är ändå väldigt tacksam om någon försöker sig på det.
En person som är lättlärd och med ett IQ som ligger på en bra bit över medel flyttar till London. Hans tidigare kunskaper i Engelska är begränsade till vad han lärt sig under gymnasiet, det vill säga en ganska låg nivå.
Väl i London kommer han prata och skriva Engelska under större delen av sin vakna tid.
Hur lång tid tar det innan han behärskar språket bra i både tal och skrift?
Hur lång tid tog det för er?
Beror på en massa saker. För att försöka reda ut några: Hur gammal är han, vad är det för sorts texter han kommer att tvingas skriva i jobbet, och hur bra är hans svenska skriftspråk?
Jag kan väl relatera till mina erfarenheter i Frankrike. Jag kunde väl ungefär så mycket franska som en normal halvbra gymnasist kan engelska när jag kom till Frankrike, 30 år gammal. Jag bodde där i fyra år, och lärde mig nya saker hela tiden. Men min generella språkfärdighet ökade mest under de första två åren. Under de nästa två var det mer kunskaper i specialordförråd, idiom och vad fransmän betecknar som allmänbildning än generell språkförmåga jag förkovrade mig i.
Om jag minns rätt, sådär tjugo år senare.