Citat:
Ursprungligen postat av
Otem
Är ''low bed heavy truck'' samma sak som ''trailer truck'' ?
Engelskan har så många benämningar på fordon som inte svenskan har?
Är inte detta enligt svenskt språk en trailer dragare? En sån man fraktar
grävmaskiner på t.e.x
https://www.google.se/search?q=low+b...truck&tbm=isch
Trailer Truck? Low bed heavy truck? Sak samma? Eller inte?
Jag har ingen aning om vad de heter på svenska. Då min son var liten hade han en bok med ca 150 olika kraftfordon och den skulle läsas varje kväll, från pärm till pärm, på engelska. Trodde väl aldrig att jag skulle ha någon nytta av att kunna alla dessa grävskopor etc men här är min tolkning av din fråga:
En trailer är just ett släp. Det som drar släpet kallas tractor på amerikansk engelska och oftast truck på annan engelska. En tractor trailer eller trailer truck är således en stor lastbil med släp. Andra namn på dessa är semi-trailer truck, big rig eller 18-wheeler.
En low bed heavy truck kallas ofta för lowboy eller flatbed. Dessa har två nedsänkningar av släpet jft med halsen som kopplas till tractorn. Släpet hamnar därför mycket nära marken och man kan transportera höga fordon som t.ex. grävskopor på dem.
Rent tekniskt så kunde en trailer truck alltså vara vilken truck som helt med ett släp men man menar oftast de jag nämner överst. En flatbed är då en underkategori inom trailer trucks.
Du kan säkert få mer detaljer av någon kunnig på fordonsdelen.