2013-12-13, 14:44
Medlem
Esset45s avatar
Okej, försöker här..

Då jag inte litar på google translate och jag uppriktigt sagt suger på grammatik på engelska så skulle jag behöva hjälp med en översättning. Jag skall skriva ett rekommendationsbrev till en kille som behöver det till sina studier i USA.

"Henrik var under Juni-Juli, 2011, volontärarbetare under vår utomhusfestival i STAD. Han hjälpte till med att bland annat bygga upp scener och informationstält och var med under dagen som vårt ansikte utåt. Han stod också i entrén och kollade så folk var nyktra samt gav dessa entréband. Henrik är en mycket glad, social och trevlig kille som spontant kom med lösningar på problem som uppstod under dagen samt var mycket service-minded med våra besökare och som inte är rädd för att ta i om så behövs."

Jag tackar på förhand och hoppas någon kan hjälpa mig med detta så det slipper bli min tafatta, värdelösa översättning ^_^
Citera
2013-12-15, 10:30
Medlem
Vad har mannen i det här klippet för dialekt?

http://www.youtube.com/watch?v=hbmf0bB38h0
Citera
2013-12-15, 10:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Vad har mannen i det här klippet för dialekt?

http://www.youtube.com/watch?v=hbmf0bB38h0

A Bronx accent.
Citera
2013-12-15, 11:14
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
A Bronx accent.
South Bronx för att vara mer exakt. Fast hör du verkligen det utan att googla uppväxtort? För en normalsvensk så låter det väl mest som (hyfsat vårdad) Noo Yok/Joisy sådär?
Citera
2013-12-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
A Bronx accent.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
South Bronx för att vara mer exakt. Fast hör du verkligen det utan att googla uppväxtort? För en normalsvensk så låter det väl mest som (hyfsat vårdad) Noo Yok/Joisy sådär?
OK. Jag tänkte inte på att googla. Det behöver väl i och för sig inte säga så mycket, eftersom föräldrarna kanske talade en annan dialekt men råkade befinna sig där osv. osv.

Det jag reagerade mest på var hans väldigt dentala /d/ och /t/. Hur spritt är det? Jag kan inte påstå att det är något jag har lagt märke till speciellt ofta, men jag har hört det ibland hos vissa talare. Jag har svårt att tro att det skulle vara utmärkande för NY-dialekt i allmänhet. Dessutom uttalar han /ŋ/ som [ŋ ̊g].
Senast redigerad av In-Fredel 2013-12-15 kl. 11:25.
Citera
2013-12-15, 11:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Det är som du skriver att jag upplevde det som en nedtonad Noo Yok/Joisy och kollade sedan födelseort. Bronx-dialekten som sådan har ju inslag från flera håll.
Citera
2013-12-15, 12:32
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Det jag reagerade mest på var hans väldigt dentala /d/ och /t/. Hur spritt är det? Jag kan inte påstå att det är något jag har lagt märke till speciellt ofta, men jag har hört det ibland hos vissa talare. Jag har svårt att tro att det skulle vara utmärkande för NY-dialekt i allmänhet. Dessutom uttalar han /ŋ/ som [ŋ ̊g].
Det du beskriver är exakt det som står i denna wikipediaartikel: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Yor...ish#Consonants
Citera
2013-12-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Det du beskriver är exakt det som står i denna wikipediaartikel: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Yor...ish#Consonants
Intressant! Tack för länken. Det som står där tycks bekräfta det jag sa: "[T]hey [dvs. konsonantuttalen] are not entirely ubiquitous in New York". Jag är rätt säker på att jag har hört NY-talare som inte har använt de dentala konsonanterna, vilket gjorde att det är ett drag som jag inte förknippade med denna dialekt.
Citera
2013-12-16, 10:02
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Intressant! Tack för länken. Det som står där tycks bekräfta det jag sa: "[T]hey [dvs. konsonantuttalen] are not entirely ubiquitous in New York". Jag är rätt säker på att jag har hört NY-talare som inte har använt de dentala konsonanterna, vilket gjorde att det är ett drag som jag inte förknippade med denna dialekt.
Skulle vara intressant med ett exempel på någon med NYC-dialekt som inte har dessa konsonanter. Tycker det väldigt ofta, om ibland väldigt svagt, lyser igenom.

Edit: Kom på några nu! Jerry Seinfeldt och Mr Burns advokat. Lite mer Jewish NYC-stuk på dem.

Förövrigt; Vilka kändisar kan ni med 100% säkerhet säga komma från NYC-området utan att lyssna på dem eller googla deras uppväxt ort. Kommer inte på så många förutom dessa:

Al Pacino
Robert De Niro
Christopher Walken
Fran Drescher
Joe Pesci
Jerry Seinfeld
Woody Allen
Groucho Marx
Marisa Tomei
Telly Savalas

Kommer inte dessa från New York tar jag livet av mig, då jag kraftigt har missuppfattat NYC-dialekten.

...nå, får jag leva?
Senast redigerad av ArneIII 2013-12-16 kl. 10:47.
Citera
2013-12-16, 10:46
Medlem
ArneIIIs avatar
Fel, ta bort
Citera
2013-12-17, 15:08
Medlem
"I´m writing you a letter to share my story from South Africa", Vad är det som inte fungerar i meningen? För den känns inte rätt.
Citera
2013-12-17, 16:01
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naaakarn
"I´m writing you a letter to share my story from South Africa", Vad är det som inte fungerar i meningen? För den känns inte rätt.

Vad är det som inte känns rätt? Vad är det som du vill uttrycka?

Rent spontant så låter kanske "my story from South Africa" onödigt högtravande om det är frågan om en vanlig reseberättelse - är det kanske det du funderar på? I så fall kunde du ju senare delen av meningen med "to tell you about my (recent) trip to South Africa" eller annat mer talspråkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in