Citat:
Ursprungligen postat av xviggo
Vad betyder högstadiet och gymnasiet på engelska?
Alltså på engelska och inte "amerikanska".
Jag har en kontakt med en engelsk rekryterade och hon säger alltid att jag inte har skrivit min education, trots att jag i mitt CV skriver upper secondary school(gymnasiet?).
Nu efterfrågar hon också high school, vilken nivå är highschool?
Beror på vilken del av UK det gäller. I England har du:
"nursery school" för barn på typ 3/4 bast, sen "primary school" upp till 10/11 någonstans, sen "secondary school" som jag tror är upp till runt 16, och då går man in i "college" vilket motsvarar vårt gymnasium. Det senare kallas på vissa håll även "sixth form", vilket jag tror är namnet om man pluggar på en skola som har college inbakat sas. Inte helt hundra på åldrar osv.
EDIT: När man söker jobb i UK efterfrågas ibland GCSE betyg, dessa är slutproven som UK studenter sitter efter högstadier. Än vanligare är att "A-levels" efterfrågas, och dessa är dina gymnasiebetyg - eller ja, "AS-level" är betygen från första året på college, medans "A-levels" är andra och sista året. Vanligast tror jag dock är att man skickar över både AS och A, och jag har vid förfrågan gett samtliga mina gymnasiebetyg eftersom vi inte skiljer i värde på de olika åren i Sverige.