2010-11-11, 10:38
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Finns det någon som kan ge ett förslag på vad man kan översätta "pyssel" och "pyssla" till på engelska?
Vuxenpyssel är nog lättast:
He was tinkering in the garage.
... my hobby is pottering in the garden ...
¹putter (v. 1) to busy or occupy oneself in a leisurely, casual, or ineffective manner:
to putter in the garden.

På dagispyssel får jag lämna blankt.
Senast redigerad av Egon3 2010-11-11 kl. 10:57.
Citera
2010-11-11, 10:39
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Finns det någon som kan ge ett förslag på vad man kan översätta "pyssel" och "pyssla" till på engelska?
Pyssla översätts väl lämpligen med "pottering around" eller "pottering about". Pyssel blir lite svårare. Enbart "pottering" kan fungera i en del sammanhang, men något renodlat substantiv jämförbart med svenskans pyssel känner jag inte till.
Citera
2010-11-11, 11:53
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Pyssla översätts väl lämpligen med "pottering around" eller "pottering about". Pyssel blir lite svårare. Enbart "pottering" kan fungera i en del sammanhang, men något renodlat substantiv jämförbart med svenskans pyssel känner jag inte till.
Om man svarar "I'm pottering (around/about)" på frågan "What are you doing?", förstår en engelsktalande det då som att man sitter med flörtkulor, piprensare och limstift och håller på? Eller klipper och klistrar färgade papper eller vad det kan vara.
Citera
2010-11-11, 12:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om man svarar "I'm pottering (around/about)" på frågan "What are you doing?", förstår en engelsktalande det då som att man sitter med flörtkulor, piprensare och limstift och håller på? Eller klipper och klistrar färgade papper eller vad det kan vara.
Fast är ett ensamt pyssla helt självklart i betydelsen av den typen av pappslöjd ens på svenska? Att pappslöjd i syfte att åstadkomma juldekorationer är julpyssel står klart - liksom att andra typer av pysslande inför julen, som städning, tillagning av julmat och uppsättande av juldekorationer i stället är julstök - och att det nog finns analoga påskpyssel och kanske dagispyssel, men att pyssla mer allmänt är för mig att hålla på med odefinierad och inte omedelbart identifierbar verksamhet, och något som konstrueras med med. Om jag skulle få svaret Jag pysslar på frågan Vad gör du?, skulle jag lite smått irriterat svara Jaja, men vad pysslar du med, då?

Är det möjligen så att generationerna som har gått på dagis där har fått lära sig att använda verbet pyssla ensamt för aktiviteten att stoppa i en piprensare i stjärten på en flörtkula?

I översättningsfrågan är jag inte så säker på att den verksamheten öht förekommer i tillnärmelsevis samma utsträckning på engelsktalande botten. Jag har aldrig stött på den där - i vart fall inte med flörtkulor och piprensare. Det faktum att uppslagsordet flörtkula saknas i det största svensk-engelska lexikonet antyder vidare att sådana är väsentligt mer främmande för britter och amerikaner än vad de är för svenskar, och i samma riktning pekar det faktum att svenska Wikipedia har en kort artikel med uppslagsordet Flörtkula, som dock inte har någon motsvarighet på engelska - eller, för den delen, något annat språk.
Citera
2010-11-11, 13:11
Medlem
kuddenchristos avatar
Vad heter "sexuellt lösaktig" på engelska?
Citera
2010-11-11, 14:47
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Vad heter "sexuellt lösaktig" på engelska?
http://dictionary.reference.com/browse/promiscuous

BBC:
This suggests that ancestral humans were not as promiscuous as chimpanzees - but neither were they entirely monogamous.
Orangutanger är inte lika promiskuösa som bonoboer, men jag hörde av Kipling att Kung Louie varit ute i djungeln och hoat hela natten.
Senast redigerad av Egon3 2010-11-11 kl. 15:15.
Citera
2010-11-11, 18:04
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast är ett ensamt pyssla helt självklart i betydelsen av den typen av pappslöjd ens på svenska? [...] att pyssla mer allmänt är för mig att hålla på med odefinierad och inte omedelbart identifierbar verksamhet
För mig är grundbetydelsen helt klart den sorts pyssel man gör på dagis (och ända upp i högstadiet då och då): flörtkulor, piprensare, sax, limstift, tuschpennor, färgglada papper, du förstår. I en något utvidgad betydelse annan halvseriös kreativ verksamhet, som enkla kollage och små prydnader man sätter ihop för att ha något fint i fönstret. Den betydelse av "pyssla" som du verkar ha som primär är för mig sekundär, och ser jag snarare på som en gullig förvanskning av "syssla". Om någon svarade "Jag pysslar" på frågan "Vad gör du?" skulle jag i första hand förstå det som flörtkulepyssel, om inte sammanhanget (eller tonläget) gör det tydligt att det är i den vida bemärkelsen. "Pyssel" kan aldrig betyda något annat än flörtkuletypen.

Citat:
Är det möjligen så att generationerna som har gått på dagis där har fått lära sig att använda verbet pyssla ensamt för aktiviteten att stoppa i en piprensare i stjärten på en flörtkula?
Genom hela skolgången har ordet så vitt jag minns alltid använts som en självklar otvetydig benämning på den sortens aktiviteter, så det är väl inte så konstigt i så fall.

Citat:
I översättningsfrågan är jag inte så säker på att den verksamheten öht förekommer i tillnärmelsevis samma utsträckning på engelsktalande botten.
Det är mycket möjligt. Det är lite synd, för det är den sortens kreativ aktivitet som jag tycker mest om och det är lite tråkigt att inte kunna förklara det enkelt för engelsktalande (eller andra utlänningar man inte delar något annat språk med).

Någon som vet hur det ligger till i övriga Norden?
Citera
2010-11-11, 18:15
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
"Pyssel" kan aldrig betyda något annat än flörtkuletypen.

- Hur får du tillvaron att gå ihop som ensam småbarnsmamma?

- Det är mycket pyssel.

Förusätter du här att mamman försörjer sig på flörtkulearbeten?
Citera
2010-11-11, 18:35
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
- Hur får du tillvaron att gå ihop som ensam småbarnsmamma?

- Det är mycket pyssel.

Förusätter du här att mamman försörjer sig på flörtkulearbeten?
Ja!

Okej då, motbevisad.
Citera
2010-11-11, 18:36
Medlem
Krehs avatar
Hur skulle ni säga "Arisk renlevnad" på engelska?
Citera
2010-11-11, 20:27
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Någon som vet hur det ligger till [med pyssel] i övriga Norden?
I Norge pysslar dom med oljeutvinning. Det går bra har jag hört.
Citera
2010-11-12, 10:58
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
För mig är grundbetydelsen helt klart den sorts pyssel man gör på dagis (och ända upp i högstadiet då och då): flörtkulor, piprensare, sax, limstift, tuschpennor, färgglada papper, du förstår. I en något utvidgad betydelse annan halvseriös kreativ verksamhet, som enkla kollage och små prydnader man sätter ihop för att ha något fint i fönstret. Den betydelse av "pyssla" som du verkar ha som primär är för mig sekundär, och ser jag snarare på som en gullig förvanskning av "syssla".
Jag vill nu inte fortsätta att tjata alltför mycket om det här, men en titt i SAOB ger definitionen "syssla smått med lättare arbete" och exempel som går så långt tillbaka som 1605. Jag är osäker på när flörtkulorna och björnklistret uppfanns, men jag tvivlar på att de hade barnsäkra saxar på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in