Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-01, 20:51
Medlem
bendovers avatar
sjömansbiff, kostnad ca 100-125 kr för 4 till 6 personer.
Detta är en gryta så det behöver inte vara dyra köttbitar så det passar bra i ett budgettkök.
Citera
2010-10-01, 20:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Min dotter sa precis att hon ville ha en chipsmaskin som gått på tv-reklam nyligen. Jag sa självklart att man inte behöver en maskin för att göra chips, bara skiva potatis och sen fritera i olja.
Så för att backa upp detta behöver jag nu hjälp med hur man gör en sats potatischips i ett vanligt kök utan fritös och chipsmaskin.

Så. Går det att fixa goda chips i en vanlig stekpanna med olja, eller annat kokkärl utan allt för mycket trubbel (typ elda upp köket för att oljan vart 3 grader för varm) så tar jag tacksamt emot tips!
Citera
2010-10-01, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Min dotter sa precis att hon ville ha en chipsmaskin som gått på tv-reklam nyligen. Jag sa självklart att man inte behöver en maskin för att göra chips, bara skiva potatis och sen fritera i olja.
Så för att backa upp detta behöver jag nu hjälp med hur man gör en sats potatischips i ett vanligt kök utan fritös och chipsmaskin.

Så. Går det att fixa goda chips i en vanlig stekpanna med olja, eller annat kokkärl utan allt för mycket trubbel (typ elda upp köket för att oljan vart 3 grader för varm) så tar jag tacksamt emot tips!

Använd alltid kokkärl som du har ett tättslutande lock till. Kväva elden är enda chansen om du skulle ha det allt för varmt och olyckan är framme.
Oljan ska vara så varm så den nästan ryker och ett bra test är att lägga i en bit franskbröd. Efter en minut ska den vara gyllenbrun.
Citera
2010-10-01, 22:44
Medlem
FordEscis avatar
Min paprikasoppa med frikadeller jag gjorde idag. Blev väl ungefär 12 portioner, och med livsmedel för typ 80:-
Citera
2010-10-01, 23:02
Medlem
bendovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Min paprikasoppa med frikadeller jag gjorde idag. Blev väl ungefär 12 portioner, och med livsmedel för typ 80:-

recept för håken, det lät ju hur gott som helst ju
Citera
2010-10-02, 00:15
Medlem
Andre-Hs avatar
Willys egna färdiga potatisgratäng med paprika och ost för 10kr styck.
Vad man äter till beror ju på vad man tycker är gott och vad butikerna har på erbjudande.
Har sett mycket erbjudanden på diverse kött och kyckling på olika butiker.
Annars är Kronfågels frysta kycklingben alltid billigt, förvisso mycket ben på dem.
Citera
2010-10-02, 00:29
Medlem
techno_the_kings avatar
Syrran brukar bjuda på någon Chilensk rätt som består av spagetti & tonfisk (i burk) med passerade tomater i som är jäkla gött & inte allt för dyrt att göra
kan höra med henne angående receptet för det har blivit en av mina favoriträtter.
Citera
2010-10-02, 02:40
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Att svänga ihop en pastasås med egenplockad skogssvamp kostar ju inte skjortan, och är väldigt gott.
Citera
2010-10-02, 11:08
Medlem
Spyrrans avatar
Varje gång jag försöker göra stuvande makaroner eller en sås så misslyckas jag katastrofalt. Notera att stuvningen och såsen har samma innehåll (dvs mjölk, mjöl och lite smör/margarin). Har prövat olika varianter (bottenredning, torrredning och pastaredning). Men det spelar ingen roll hur jag gör, jag misslyckas alltid. Det bränner fast i botten, så hela stuvningen/såsen smakar bränt. Det går alltså inte att äta.

Spelar det någon roll vilken typ av kastrull man använder? Eller gör jag något annat fel?
Citera
2010-10-02, 11:13
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag

https://www.flashback.org/t761466
https://www.flashback.org/t245222
https://www.flashback.org/t555615
https://www.flashback.org/t94045
Några trådar om hur man gör egna chips, det fanns en del sökresultat i fritös-trådarna också men dessa handlar bara om chips.
SÖÖÖÖÖK!!!
Citera
2010-10-02, 12:01
Medlem
_Cato_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Varje gång jag försöker göra stuvande makaroner eller en sås så misslyckas jag katastrofalt. Notera att stuvningen och såsen har samma innehåll (dvs mjölk, mjöl och lite smör/margarin). Har prövat olika varianter (bottenredning, torrredning och pastaredning). Men det spelar ingen roll hur jag gör, jag misslyckas alltid. Det bränner fast i botten, så hela stuvningen/såsen smakar bränt. Det går alltså inte att äta.

Spelar det någon roll vilken typ av kastrull man använder? Eller gör jag något annat fel?

Eftersom det är mjölk måste du röra om hela tiden, du kan inte lämna kastrullen obevakad. Prova en gång till under i princip konstant omrörning.
Citera
2010-10-02, 12:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Lägre temperatur, tjockare botten på kastrullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in