2008-10-08, 15:54
Medlem
vadvilledus avatar
Hej allihopa!

Jag hade tänkt att göra lite egna chips och behöver därmed lite tips från er matlagningsvana.

Alltså, vad är den bästa metoden för att få fram dom ypperligaste chipsen?

tack på förhand
Citera
2008-10-08, 16:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadvilledu
Hej allihopa!

Jag hade tänkt att göra lite egna chips och behöver därmed lite tips från er matlagningsvana.

Alltså, vad är den bästa metoden för att få fram dom ypperligaste chipsen?

tack på förhand
Visst går det men knappast värt besväret. Inte blir det billigare heller. Vill du trots allt försöka så gör såhär:

Tvätta och skiva potatisen tunt. Helst skall de vara av den semihårda typen som t ex solanum eller bintje.

Skölj dem ca 4 ggr och låt dem därpå ligga i vattnet i minst 1 h. Skölj igen och torka dem.

Koka upp lättsaltat vatten. Lägg chipsen i en fritöskorg och doppa dem ca 15 sek i det kokande vattnet. Ta ut och torka igen. Placera dem i frysen i ca 15 minuter.

Hetta upp olja till ca 140 grader (neutral olja). Fritera sedan chipsen direkt ur frysen i ca 10 sekunder. Ta ut dem och låt dem svalna igen.

Höj temperaturen på friteringsoljan till ca 185-190 grader. Släng i chipsen igen och separerar dem hela tiden. När de efter ca 8 sekunder börjar ändra färg så måste du snabbt ta ut dem. Låt dem droppa av.

Sprid ut dem på hushållspapper och salta dem lätt.

Sätt ugnen på ca 65 grader. Lägg i chipsen, utspridda på pappret och torka dem i ca 2-4 h, beroende på fuktighetsgrad och färg.

Ta uta dem och förvara dem i en tunn papperspåse. De håller i ca 1 dygn, innan de börjar dra åt sig vätska.

Lycka till .

~Paul~
Citera
2008-10-08, 16:17
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst går det men knappast värt besväret.... [TEXT]

Imponerande. Tack.

Men hur bra blir de när man gör som du skriver? Mina blir kassa när jag göra själv men jag skivar bara och slänger dem i oljan.

Hur vet man vilken temp oljan har? Och vilken olja är att föredra?
Citera
2008-10-08, 16:25
Medlem
invisiuss avatar
Skiva potatisen med en osthyvel.
Torka av med hushållspapper.
Kör i mikron på en tallrik i 2-3min. (lägg inte skivorna på varandra)
Ta ut och låt vila i några minuter.
Upprepa tills dom blir krispiga.
Krydda.
Klart!
Citera
2008-10-08, 16:48
Medlem
Asgarvads avatar
Varför

Vad har potatisens vistelse i frysen för syfte?
Citera
2008-10-08, 17:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Imponerande. Tack.

Men hur bra blir de när man gör som du skriver? Mina blir kassa när jag göra själv men jag skivar bara och slänger dem i oljan.

Hur vet man vilken temp oljan har? Och vilken olja är att föredra?
De blir som de köpta. Hemligheten ligger just i proceduren som jag beskrev.

Du måste ha en termometer (socker) för att kunna mäta tempen eller lita på din termostat. Alternativen är att man har rutin och kan känna med baksidan av handen .

Den bästa oljan är jordnötsolja men den är onödigt dyr, så i stort sett vilken neutral olja som helst duger: Majsolja, solrosolja eller neutral rapsolja.

~Paul~
Citera
2008-10-08, 17:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Vad har potatisens vistelse i frysen för syfte?
Temperaturskillnaden mellan de nästintill frysta chipsen och den varma oljan skapar en bättre yta.

~Paul~
Citera
2008-10-09, 00:29
Medlem
vadvilledus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst går det men knappast värt besväret. Inte blir det billigare heller. Vill du trots allt försöka så gör såhär:

Tvätta och skiva potatisen tunt. Helst skall de vara av den semihårda typen som t ex solanum eller bintje.

Skölj dem ca 4 ggr och låt dem därpå ligga i vattnet i minst 1 h. Skölj igen och torka dem.

Koka upp lättsaltat vatten. Lägg chipsen i en fritöskorg och doppa dem ca 15 sek i det kokande vattnet. Ta ut och torka igen. Placera dem i frysen i ca 15 minuter.

Hetta upp olja till ca 140 grader (neutral olja). Fritera sedan chipsen direkt ur frysen i ca 10 sekunder. Ta ut dem och låt dem svalna igen.

Höj temperaturen på friteringsoljan till ca 185-190 grader. Släng i chipsen igen och separerar dem hela tiden. När de efter ca 8 sekunder börjar ändra färg så måste du snabbt ta ut dem. Låt dem droppa av.

Sprid ut dem på hushållspapper och salta dem lätt.

Sätt ugnen på ca 65 grader. Lägg i chipsen, utspridda på pappret och torka dem i ca 2-4 h, beroende på fuktighetsgrad och färg.

Ta uta dem och förvara dem i en tunn papperspåse. De håller i ca 1 dygn, innan de börjar dra åt sig vätska.

Lycka till .

~Paul~

Tack så hemskt mycket, nu återstår mitt försök

Jo alltså jag är inte ute efter att komma billigt undan utan var sugen på att pilla i köket ett par timmar, för det lär det ju ta om man följer hela din procedur.

Blir dina chips bra? och vad menar du med att dom börjar dra åt sig vatten efter ett dygn? ligger dom bara i påsen och blir allmänt mjuka sen eller?

MVH
Citera
2008-10-09, 08:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadvilledu

Blir dina chips bra? och vad menar du med att dom börjar dra åt sig vatten efter ett dygn? ligger dom bara i påsen och blir allmänt mjuka sen eller?

MVH
Jo, de blir bra, som det köpta.

Chipsen drar åt sig fukt från luften. Ett vanligt kök har ibland en relativ humiditet på över 90%.

Om chipsen är vältorkde så spelar det ingen roll i vilket typ av påse de ligger i så länge inte temperaturskillnaden mellan påsens ihnehåll (dvs chipsen) och den omgivande luften inte är för stor. Det bildas då kondens på påsens insida som kan göra chipsen fuktiga.

~Paul~
Citera
2010-06-26, 19:49
Medlem
Marsovs avatar
Skitsnack..

Såhär gör jag mina, exemplariskt resultat varje gång:

Häll upp ca 2-3cm rapsolja i en kastrull, värm upp på högsta grad. Sänk till medeltempratur och hä i chipsen du skärt upp i ca 2-3 mm tjockhet, med skalet på. Fritiera tills det börjar bli brunt i kanterna. Lägg upp de i en skål och salta. Ät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in