Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-24, 22:37
Medlem
ziggenoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troeng
På vilket sätt skulle det bli bättre med Arla Kökets matlagningsgrädde? Varför inte vanlig vispgrädde?
Bara nyfiken.

haha ja vet inte, bara testat med de, men d funkar nog med grädde med.. sjukt god rätt
Citera
2011-01-25, 16:43
Medlem
Hej

Någon som vet hur konsistensen på linser ska vara efter kokning? Det stod på paketet att man skulle koka 30-45 min. om man inte blötlägger innan. Kokade dem cirka 35 min och det blev bara en enda sörja... Linserna är alltså inte hela på något sätt utan helt trasiga och vad jag skulle beteckna som sönderkokta. Men det kanske är meningen?
Citera
2011-01-25, 17:05
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Hej

Någon som vet hur konsistensen på linser ska vara efter kokning? Det stod på paketet att man skulle koka 30-45 min. om man inte blötlägger innan. Kokade dem cirka 35 min och det blev bara en enda sörja... Linserna är alltså inte hela på något sätt utan helt trasiga och vad jag skulle beteckna som sönderkokta. Men det kanske är meningen?

Naeh inte direkt! De ska vara mjuka rakt igenom, lite spänstiga men inte mosiga direkt. Men de går ju att äta ändå liksom. Tänkte du göra en soppa/gryta så spelar det ju mindre roll än om du ska ha de i en sallad. Så det skiljer ju lite. Jag tycker 40 min låter galet länge! 20-25 hade väl räckt. Är det röda linser du menar?
Citera
2011-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Naeh inte direkt! De ska vara mjuka rakt igenom, lite spänstiga men inte mosiga direkt. Men de går ju att äta ändå liksom. Tänkte du göra en soppa/gryta så spelar det ju mindre roll än om du ska ha de i en sallad. Så det skiljer ju lite. Jag tycker 40 min låter galet länge! 20-25 hade väl räckt. Är det röda linser du menar?
Linserna är gula. Det spelar egentligen inte så stor roll att de är mosiga egentligen eftersom att jag äter dem endast för näringens skull, blev bara lite fundersam. Och sen kan man väl koka bort proteinet om man överdriver koktiden kanske?

Jag ska helt klart testa lite kortare koktid! Tack för svar
Citera
2011-01-25, 22:15
Medlem
VanityFairs avatar
Hur äter man granatäpple?
Citera
2011-01-26, 00:19
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanityFair
Hur äter man granatäpple?

Man sular ut kapslarna och använder som garnering mestadels i te.x sallader! Eler ätes naturella. Däremot ska de inte tillagas!
Citera
2011-01-26, 10:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Man sular ut kapslarna och använder som garnering mestadels i te.x sallader! Eler ätes naturella. Däremot ska de inte tillagas!
Det går att laga diverse såser och siraper på kapslarna men det kräver vissa preparationer. Oftast så skär man ju frukten i två delar och antingen knackar ut kapslarna med en träslev eller gröper ur dem, varvid vätskan rinner över händerna och slösas bort.

Gör så här nästa gång i stället:
  • Ta fram en sil, placera en skål under den och bryt frukten i två delar med händerna. På det viset så förblir alla kapslar hela och vätskan rinner ner i skålen.
  • Nu kan man fortsätta på två sätt, antingen traditionellt eller genom att sänka ena frukthalvan i en annan skål, fylld med vatten och manuellt ta ut kapslarna. Fördelen med den här metoden är att alla kapslar flyter upp till ytan! Det är enkelt att samla ihop dem!
  • När kapslar och saften är separerade så är det sedan dags att gifta ihop dem igen. Detta gör man genom att köra kapslarna i en mixer för att sedan låta dem passera genom en silduk med skålen placerad under. Nu har man således återförenat dessa två .
På saften kan man laga allt från geléer till såser och sirap. Den tål uppvärmning men tyvärr så försvinner C-vitaminet i samband med det.

En kuriosa. Skär inte granatäpple med en kolstålskniv eftersom stålet reagerar med saften vilket resulterar i en mycket bitter och oangenäm eftersmak.

~Paul~
Citera
2011-01-26, 14:39
Medlem
Tlagnojs avatar
Nu är det så att jag precis köpte en biff med kappa (hel ryggbiff med fettkant) av orsaken att den var nedsatt med 50% pga kort datum och jag som student sällan trycker i mig nötkött. När jag köper vanligt nötkött brukar jag låta det gå 2-3 dagar efter bäst före datumet eftersom det får bättre smak då, är det okej att göra det med denna biten också eller kommer fettet smaka härsket?

Sen så om jag inte missminner mig ska man väl snitta senorna i fettkanten, är det bara att skära nåt schysst rutmönster i fettkanten genom hela fettkanten?

Till sist, någon som har något enkelt recept för att tillaga denna bit? Helst i ugn och inte med alltför advancerade (dyra) ingredienser, har dock det mesta i kryddväg så där är det inga problem.
Citera
2011-01-26, 14:48
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det går att laga diverse såser och siraper på kapslarna men det kräver vissa preparationer. Oftast så skär man ju frukten i två delar och antingen knackar ut kapslarna med en träslev eller gröper ur dem, varvid vätskan rinner över händerna och slösas bort.

Gör så här nästa gång i stället:
  • Ta fram en sil, placera en skål under den och bryt frukten i två delar med händerna. På det viset så förblir alla kapslar hela och vätskan rinner ner i skålen.
  • Nu kan man fortsätta på två sätt, antingen traditionellt eller genom att sänka ena frukthalvan i en annan skål, fylld med vatten och manuellt ta ut kapslarna. Fördelen med den här metoden är att alla kapslar flyter upp till ytan! Det är enkelt att samla ihop dem!
  • När kapslar och saften är separerade så är det sedan dags att gifta ihop dem igen. Detta gör man genom att köra kapslarna i en mixer för att sedan låta dem passera genom en silduk med skålen placerad under. Nu har man således återförenat dessa två .
På saften kan man laga allt från geléer till såser och sirap. Den tål uppvärmning men tyvärr så försvinner C-vitaminet i samband med det.

En kuriosa. Skär inte granatäpple med en kolstålskniv eftersom stålet reagerar med saften vilket resulterar i en mycket bitter och oangenäm eftersmak.

~Paul~

Tack Paul för den redogörelsen. trodde det var för lite fruktkött i förhållande till kärna för att det skulle kunna användas till något annat än sallader, garnering och desserter.
Senast redigerad av Formsvacka 2011-01-26 kl. 14:53.
Citera
2011-01-26, 14:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack Paul för den fördjupningen! trodde det var för lite fruktkött i förhållande till kärna för att det skulle kunna användas till något annat än sallader, garnering och desserter.
Ingen orsak! Det blir faktiskt en hel del när man är färdig. Testa vet-ja .

~Paul~
Citera
2011-01-26, 14:56
Medlem
Syltlökens avatar
Göra klyftpotatis av bakpotatis. Går det? Tycker det vore festligt med stora bitar.
Citera
2011-01-26, 16:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Göra klyftpotatis av bakpotatis. Går det? Tycker det vore festligt med stora bitar.
Självklart går det.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in