Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-30, 15:30
Medlem
Sitter med rejäl förkylning, tänkte köra på en kycklinssoppa.
Har kyckling, morötter, halv gullök, vitlök, creme fraiche, mjölk, mjöl. Kan man slänga ihop något lite snabbt på detta? Ett snabbt svar vore nice, rinner som fan och har munchies!
Citera
2010-09-30, 15:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Sitter med rejäl förkylning, tänkte köra på en kycklinssoppa.
Har kyckling, morötter, halv gullök, vitlök, creme fraiche, mjölk, mjöl. Kan man slänga ihop något lite snabbt på detta? Ett snabbt svar vore nice, rinner som fan och har munchies!
Men du har ju ingredienserna framför näsan på dig. Det är bara att smälla ihop dem, antingen till soppa eller gryta .

~Paul~
Citera
2010-09-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Men du har ju ingredienserna framför näsan på dig. Det är bara att smälla ihop dem, antingen till soppa eller gryta .

~Paul~

Är inte så haj på att laga mat, har nog aldrig ens gjort en soppa! Hur mycket vatten o så ska man ha? Har lite köttbuljong också. Tack för ett snabbt svar!
Citera
2010-09-30, 16:35
Medlem
Körde helt freestyle, åkte nog i 10 ingredienser, resultatet blev suddigt och med ett skärsår i tummen.
http://img828.imageshack.us/img828/507/bild20100930kl1634.jpg
Citera
2010-09-30, 18:16
Medlem
Litanias avatar
Billigast just nu: Vitkålssoppa.

Vitkål (ca 3kr/kilot)
Vatten
Fond(Ex: kalv eller älg)

Stek
Koka
Ät

Vill man "lyxa till det" är det bara att förvandla soppan till en fin Nikkaluoktasoppa där man även har i lite lagerblad, köttfärs, soja, tomatpure och senap. Rekommenderas varmt.
Citera
2010-09-30, 19:12
Medlem
LFEs avatar
Blomkål är en bra grönsak att äta som är nyttig om än inte så värst kaloririk.
Ägg är väldigt kaloririkt och billigt.

Ägg är i princip det bästa du kan äta i förhållande till priset. Kan man göra mycket nice med också.

Gula+ströbröd+blomkål stekt är gott.
Citera
2010-10-01, 15:17
Medlem
_Cato_s avatar
Inhandlade en hel kyckling och funderar vad för kryddblandning jag ska använda. Vill gärna göra något med cayennepeppar, förslag? Kanske lite honung, smör och soja?
Citera
2010-10-01, 15:21
Medlem
greger87s avatar
Käkade pasta med grillkrydda på en restaurang i veckan som var riktigt god, nu vill jag återskapa detta recept:

Har köpt följande:

http://www.zeta.nu/web/Produkter/Pasta/Ovrig_pasta/Zeta_Pasta_Classica_Gnocchi-4241.aspx

och grillkrydda.

Men det känns som att det var något mer i den som jag käkade på restaurangen, någon form av olja tror jag var på, har någon ett liknande recept eller förslag?
Citera
2010-10-01, 15:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greger87
Käkade pasta med grillkrydda på en restaurang i veckan som var riktigt god, nu vill jag återskapa detta recept:

Har köpt följande:

http://www.zeta.nu/web/Produkter/Pasta/Ovrig_pasta/Zeta_Pasta_Classica_Gnocchi-4241.aspx

och grillkrydda.

Men det känns som att det var något mer i den som jag käkade på restaurangen, någon form av olja tror jag var på, har någon ett liknande recept eller förslag?

Pasta med grillkrydda? Vilken restaurang bjöd på denna anrättning?
Citera
2010-10-01, 15:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det avslöjas i nästa säsong av "Kniven mot strupen"
Citera
2010-10-01, 16:43
Medlem
greger87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
'

Haha, formulerade mig lite dåligt, var en kall pasta sallad som var en del av ett buffébord.
Citera
2010-10-01, 16:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greger87

Har köpt följande:

och grillkrydda.

Först kokar du pastan enligt instruktionen på förpackningen. Därefter kryddar du med den inköpta grillkryddan.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in