• 1
  • 2
2003-11-19, 02:12
Medlem
irrblosss avatar
Går det utan fritös? Pensla tunna potatisskivor med olja, krydda och in i ugnen kanske funkar också? Hur varmt och hur länge isåfall? Undrar inte detta pga att jag tycker chips är för dyrt utan mer som en hjälp-jag-är-chipssugen-jag-har-inget-hemma-och-affären-har-stängt-nödlösning. Dessutom skulle det vara kul att experimentera fram lite goda kryddningar.
Citera
2003-11-19, 14:13
Medlem
Anarkogossens avatar
Såg för några dagar sen på det där "lättlagat" på TV4 hur en snubbe gjorde chips, men då var det friterat.

Varför vill du inte fritera? Det går att göra i vanlig stekpanna.

Hans metod var så här: Först skivade han potatisen (med osthyvel). La det i saltat vatten (för att dra ut stärkelse). Det skall ligga där ett tag.

Sen fyller man upp en stekpanna med olja (en hel del olja alltså). Det måste vara så att chipsen täcks åtminstone. Sen värmer du upp det som fan, och lägger i chipsen. Observera bara att de inte får ligga mot varandra när de friteras.
Citera
2003-11-19, 15:12
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Varför vill du inte fritera? Det går att göra i vanlig stekpanna.
Jag har hört massa skräckberättelser om hur oljan fattat eld, så jag vågar inte testa det.
Citera
2003-11-19, 16:17
Medlem
Använd en olja som tål hög värme, stäng av fläkten och ha ett lock som täcker kastrullen/stekpannan ordentligt i beredskap, ifall det skulle börja brinna. En digital stektermometer kan vara bra för att hålla koll på oljetemperaturen.
Citera
2003-11-19, 16:42
Bannlyst
Men för helsike... Håll inte på med sådant jävla hemkunskaps-bög-myspys... En påse chips kostar 20 spänn för 300 gram. Det är inte lönt att hålla på och pyssla i köket i en timme för att spara en tjuga... Dessutom blir det sällan bra ändå...

Vill Ni inte käka OLW eller Estrella så prova någon av de mindre tillverkarna. Det finns en typ av chips som ligger i en vit papperspåse som är jättegoda. Tror att dom heter Gårdschips eller Lantchips eller något sånt... Har för mig att tillverkaren ligger i Halland. Dom finns i fem olika smaker bl.a. salt, vitlök (som är mycket god) och några till.

// Roger P.
Citera
2003-11-19, 16:46
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Men för helsike... Håll inte på med sådant jävla hemkunskaps-bög-myspys... En påse chips kostar 20 spänn för 300 gram. Det är inte lönt att hålla på och pyssla i köket i en timme för att spara en tjuga... Dessutom blir det sällan bra ändå...

Vill Ni inte käka OLW eller Estrella så prova någon av de mindre tillverkarna. Det finns en typ av chips som ligger i en vit papperspåse som är jättegoda. Tror att dom heter Gårdschips eller Lantchips eller något sånt... Har för mig att tillverkaren ligger i Halland. Dom finns i fem olika smaker bl.a. salt, vitlök (som är mycket god) och några till.

// Roger P.

Affären hade ju stängt din elaka skåning!
Citera
2003-11-19, 19:10
Medlem
Citat:
Men för helsike... Håll inte på med sådant jävla hemkunskaps-bög-myspys...

// Roger P.

Och vad exakt är det som är fjolligt med vasst stål, kokande olja och öppen eld?
Citera
2003-11-19, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egil
Och vad exakt är det som är fjolligt med vasst stål, kokande olja och öppen eld?

Hålla på och klä sig i förkläde och pula i köket och hålla på... Steget från att fräsa lite chips till att baka halvgrovt matbröd och sju sorters småkakor är inte långt. Sen sitter man med vänninorna, spelar bridge och talar om gardinlängder och kungahuset...

// Roger P.
Citera
2003-11-20, 00:26
Medlem
Citat:
Hålla på och klä sig i förkläde och pula i köket och hålla på... Steget från att fräsa lite chips till att baka halvgrovt matbröd och sju sorters småkakor är inte långt. Sen sitter man med vänninorna, spelar bridge och talar om gardinlängder och kungahuset...

// Roger P.

Ha!

En riktig karl bangar inte för ett spetsförkläde
Citera
2003-11-20, 01:30
Medlem
irrblosss avatar
Så tråden har spårat ut till homosexualitet nu? "Ty vad hjärtat är fullt av, det talar munnen." eller hur det var...

Kan iaf berätta att jag testade göra chips av tre små potatisar jag hade liggande. Jag hettade upp oljan ganska rejält i en stekpanna och la i de tunnt skivade potatisarna som jag låtit ligga i saltvatten ett tag. Det bubblade på och efter ett tag tyckte jag det var klart. Jag plockade upp chipsen och lät dem rinna av på ett hushållspapper och kryddade därefter med salt och curry. Blev riktigt gott, fast inte riktigt krispiga. De skulle nog fått ligga i ett tag till. Gick åt äckligt mycket olja så det är inget jag planerar att göra om.

Någon som vet vad som hände med OLWs (eller var det Estrellas?) currychips som fanns för 5-6 år sedan? De var väldigt goda.
Citera
2003-11-20, 13:11
Medlem
Just ja, ämnet för tråden var det ja...

När du gör egna chips (eller anann form av potatis) är det viktigt att bitarna blir jämnstora, så att de blir färdiga någotsånär samtidigt. Precis som andra redan har beskrivit, så är det bra att låta potatisskivorna ligga i vatten ett tag för att dra ut överflödig stärkelse. Låt sedan potatisen torka ordentligt innan du friterar den, annars kommer det att sprätta olja över hela köket. Börja med att fritera potatisen på litet lägre värme tills den börjar bli färdig. Ta då upp den och låt den rinna av. När du har gått igenom all potatis på det viset, friterar du den igen, fast den här gången på högre värme och under kortare tid. Då får du en knaprig yta och fin färg. Temperaturerna och tiderna varierar litet beroende på vad du friterar - tjocka bitar skall ha lägre temperatur under längre tid för att bli genomkokta.

När du friterar skall du använda MYCKET olja. Ju mer olja, desto magrare slutresultat. Har du rikligt med olja, och inte lägger i för mycket potatis på en gång i den, så hålls temperaturen på en konstant hög nivå, och porerna i potatisen sluts till på direkten. Har du för litet olja, så sjunker temperaturen för mycket då du lägger i potatisen, och då kommer potatisen att suga upp stora mängder olja innan porerna sluts. Isch.

En bra frityrolja skall tåla höga temperaturer och ha en neutral smak i sig själv. Rapsolja är helt OK, jordnötsolja är ett något dyrare alternativ, men tål mycket höga temperaturer, varför den är populär i asien för wokning o s v. Olivolja är direkt dåligt att fritera i. Smakämnena i olivolja tål inte höga temperaturer utan börjar brytas ned redan vid 60-65 grader. För stekning i låg-medel temperatur går fortfarande olivolja bra, men vid högre temperturer blir det bränt och direkt illasmakande. Vill man ha olivoljesmak på någonting är det bättre att steka i ett annat fett och sedan tillsätta litet olivolja som smaktillsats mot slutet av stekningen. Sesamolja används i bland annat Japan och Korea som smaktillsats i frityroljan. Man häller helt enkelt ner en slurk sesamolja i frityroljan, innan man friterar något. Sesamoljan är även den temperaturkänslig, och dessutom väldigt smakstark, så det kan lätt bli för påträngande om man steker eller friterar något i enbart sesamolja, även om det förekommer i vissa rätter i Korea.
Citera
2003-11-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har hört massa skräckberättelser om hur oljan fattat eld, så jag vågar inte testa det.

Ja, jo såna berättelser har jag också hört för flera år sen.
Men jag har friterat en "hel del" i både stekpanna o kastrull,
använd rätt olja, och om det nu skulle fatta eld... kasta nåt över..
häll inte vatten i
Eller gör som jag.. skaffa en fritös.. finns för under 500ingen, friterade bananer är finfint på söndagkväll!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in