2003-10-20, 01:17
Medlem
TheStorytellers avatar
Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat
Varför har vi inte en noob tråd där man kan fråga enklare frågor, utan att behöva starta upp nya trådstarter med snabba enkla frågor(Dock behöver man inte ha tummen mitt i handen i köket för att fråga, utan bara nått man undrar)

Frågor som skulle passa här är typ:
Kan kyckling vara rosa inuti?
Kan jag använda hushålls ost istället för parmesan?
Jag ska ha svart peppar, men funkar rosépeppar lika bra?

Om ni förstår inget direkt avancerat utan bara snabba enkla frågor med snabba enkla svar.

Har själv haft funderingar som inte vart värt en trådstart, men har idag kanske kapat en existerande tråd och vart nästan offtopic istället.

vad tycker ni, dum idé eller en bra idé?
Senast redigerad av Evil Ed 2012-08-17 kl. 11:22.
Citera
2008-04-12, 23:09
Medlem
klybans avatar
Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat

Varför har vi inte en noob tråd där man kan fråga enklare frågor, utan att behöva starta upp nya trådstarter med snabba enkla frågor(Dock behöver man inte ha tummen mitt i handen i köket för att fråga, utan bara nått man undrar)

Frågor som skulle passa här är typ:
  • Kan kyckling vara rosa inuti?
  • Kan jag använda hushålls ost istället för parmesan?
  • Jag ska ha svart peppar, men funkar rosépeppar lika bra?

Om ni förstår inget direkt avancerat utan bara snabba enkla frågor med snabba enkla svar.

Har själv haft funderingar som inte vart värt en trådstart, men har idag kanske kapat en existerande tråd och vart nästan offtopic istället.

vad tycker ni, dum idé eller en bra idé?
Citera
2008-04-13, 00:09
Medlem
Shantas avatar
Rapsolja

Har sett både kallpressad och varmpressad rapsolja, vad är skillnaden och när bör man ta vad?
Citera
2008-04-13, 00:17
Medlem
klybans avatar
Rapsolja

Citat:
Ursprungligen postat av Shanta
Har sett både kallpressad och varmpressad rapsolja, vad är skillnaden och när bör man ta vad?
Kan inte svar så bra men kall pressad har säkert bättre fett värde och antioxidanter och dom nyttiga sakerna än den varmpressade.
Citera
2008-04-13, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanta

En kallpressad rapsolja är mekaniskt pressad och tempraturen stiger aldrig över 45 grader. Den får en högre och mer "nötaktig" smak och en gulare färg. Då man maskinellt pressar oljan så kan man inte utvinna all olja ur rapsfröna och oljan blir dyrare att köpa. I regel tillförs inga tillsatser till en kallpressad olja, och precis som klyban skrev så är den rik på antioxidanter.

En varmpressad rapsolja är mer neutral i smaken och har framställts i en industriell process med ånga. I processen så utvinner man i princip all olja, vilket givetvis ger ett lägre pris. Tillsatser för att ersätta förlorade ämnen är inte heller helt ovanligt.

Vad som lämper sig bäst för vad beror helt och hållet på vad du ska laga samt tycke och smak. Jag tycker personligen att kallpressad raps funkar väldigt bra att steka i och den ger en ganska härlig smak till kött, men funkar även bra till fisk.
Tänk dock på att kallpressad raps har en ganska dominant smak så du kanske vill undvika den i hemmagjord majonäs och dressingar osv...
Varmpressad rapsolja kan du använda till det mesta. Den är väldigt neutral och funkar att steka i, göra dressingar och majonäs av.
Citera
2008-04-13, 23:58
Medlem
klybans avatar
Garam masala.

Lite fundersam på denna krydda, tycker den är svår använd.

Har några recept som den funkar och blir bra på, som lax grill spett som garam, ingefära, vitlök och yoghurt(avrunnen).
Som man sen grillar, denna rätt är mycket god.
Dock har jag testat säkert 5 varianter på sås med garam till denna rätt utan att en enda har blivit mer and knapp okey.

Men varför är den så svår använd?

Och vad innehåller den som gör den svår?
Citera
2008-04-14, 07:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men varför är den så svår använd?

Och vad innehåller den som gör den svår?
Problemet ligger i att garam masala kan innehålla precis vilken blandning kryddor som helst. Ordet betyder något i stil med: het kryddblandning. Dock innehåller den nästan alltid peppar, koriander och spiskummin.

De övriga ingredienserna kan variera från nejlikor, muskotnöt, kanel, lagerblad, rött paprikapulver, gurkmeja till ingefärspulver och kardemumma.

Som man kan se så är det inte enkelt att passa in en så aromatisk och samtidigt stark blandning i någon rätt. Maten måste vara ganska speciell för att den skall gå bra ihop med denna kryddblandning.

~Paul~
Citera
2008-04-14, 15:18
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som man kan se så är det inte enkelt att passa in en så aromatisk och samtidigt stark blandning i någon rätt.

Improviserar man ihop en indisk gryta med t.ex. kikärtor som huvudingrediens brukar GM alltid vara ett stabilt alternativ pga. bristen på övriga, starka smaker. Däremot vet jag inte om jag skulle fördärva smakrikt kött eller fisk...
Citera
2008-04-14, 17:33
Medlem
Emols avatar
om man har en tex potatisgratäng och sätter folie på den och in i kylen, sen när man tar ut den har folien "smält" hur kommer detta sig?

stärkelsen i potatisen?
Citera
2008-04-14, 17:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emol
om man har en tex potatisgratäng och sätter folie på den och in i kylen, sen när man tar ut den har folien "smält" hur kommer detta sig?

stärkelsen i potatisen?
Nej, det beror på skillnaden i temperaturen, som först utvidgar folien och sedan (i kylen) snabbt krymper den igen.

~Paul~
Citera
2008-04-14, 19:04
Medlem
foshoos avatar
Varför smakar potatis så konstigt när den varit kall och man värmer upp den på nytt, och kan man göra något åt det?
Citera
2008-04-14, 19:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshoo
Varför smakar potatis så konstigt när den varit kall och man värmer upp den på nytt, och kan man göra något åt det?
Du kan nog inte göra så mycket åt det, så länge du envisas med att endast värma potatisen. Om du steker den så försvinner en del av denna smak, men inte allt.

Det hela har att göra med en kemisk reaktion, varvid en del metaller, spårämnen och annat utfälls och börjar oxidera på potatisens yta.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in