Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-14, 12:40
Bannlyst
Det här hör kanske till kategorin udda frågor, men ungefär hur mycket kostar en flaska HP-sås i en vanlig mataffär? Finns det stora och små flaskor eller bara en storlek?

Jag gillar inte skiten så jag har aldrig tittat på skiten i butik, men nu sitter jag och budgeterar för ett practical joke där jag kan behöva en 7-8 flaskor och tyärr har jag inget ärende förbi en matvaruaffär idag.
Citera
2011-07-15, 18:32
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Det här hör kanske till kategorin udda frågor, men ungefär hur mycket kostar en flaska HP-sås i en vanlig mataffär? Finns det stora och små flaskor eller bara en storlek?

Jag gillar inte skiten så jag har aldrig tittat på skiten i butik, men nu sitter jag och budgeterar för ett practical joke där jag kan behöva en 7-8 flaskor och tyärr har jag inget ärende förbi en matvaruaffär idag.

Skulle gissa på 40-50 spänn kanske och det finns säkert större flaskor men kanske inte på vanliga ica
Citera
2011-07-17, 17:41
Medlem
zepofans avatar
Köpte en ask "grillchampinjoner" eftersom de var billiga. Har kollat lite efter recept och det vanligaste verkar vara att bara smörja in svamparna med olivolja och grilla på. Verkar lite fantasilöst tycker jag, tips på vad man kan göra med stora champinjoner?
Citera
2011-07-17, 17:42
Medlem
hur gör jag egen yakiniku på bästa sätt?
Citera
2011-07-17, 17:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Köpte en ask "grillchampinjoner" eftersom de var billiga. Har kollat lite efter recept och det vanligaste verkar vara att bara smörja in svamparna med olivolja och grilla på. Verkar lite fantasilöst tycker jag, tips på vad man kan göra med stora champinjoner?
Varför inte fylla dem med valfri fyllning och gratinera dem i antingen ugn eller på grillen?

~Paul~
Citera
2011-07-18, 01:01
Medlem
Pinsam fråga: Sjudning

Detta är egentligen pinsamt men vad exakt innebär sjuda? Vet att det är koka på låg värme men om man t ex ska första koka upp och sedan sjuda en kronärtskocka i 30 minuter och har en kastrull med 1-6 i styrka, man börjar på 6 och sen går man ner till vad? 3? 1? 4?
Citera
2011-07-18, 01:08
Medlem
TheWitnesss avatar
Skulle tro att 3'an blir bra, kanske t.o.m. eventuellt 2'an om det inte är så jättemycket vatten...
Prova dig fram, är ingen katastrof om det slutar koka någon minut!
Citera
2011-07-18, 01:11
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
hur gör jag egen yakiniku på bästa sätt?

En av mina favoriträtter.
Jag brukar ha i soja, mirin, sake och socker i en kastrull och sjuder ner det riktigt ordentligt.
Har inget recept, går på känsla. Inte så jättesvårt, bara smaka dig fram.
Låter marinaden kallna och marinerar tunt skuren entrecote en halv dag ungefär.

Stek sedan på alltsammans och ha i purjolök och sesamfrön mot slutet.
Om man vill kan man ha i lite gul lök, skitgott. Salladslök är gott att ha i även det.
Citera
2011-07-18, 02:34
Medlem
Tänkte göra falafel i pitabröd såhär på nattkvisten och undrar vad som kan vara en god youghurtbaserad kall sås till falafel?
Citera
2011-07-18, 02:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Tänkte göra falafel i pitabröd såhär på nattkvisten och undrar vad som kan vara en god youghurtbaserad kall sås till falafel?
Tzatsiki funkar bra tycker jag. Hoppa över gurkan så blir det som en vanlig vitlökssås...

Citera
2011-07-18, 04:55
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Sent svar här, men testa att blanda torkade och lätt krossade myntablad, salt, svartpeppar, och en skvätt citron i turkisk yoghurt nästa gång du blir falafelsugen.
Citera
2011-07-18, 05:02
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Gör en champinjonsallad är mitt tips. Skiva de råa svamparna tunt och marinera sedan i olja, en skvätt citron, pressad/riven vitlök och finhackad persilja. Det blir ett gott tillbehör alt. substitut för potatisen till grillat kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in