Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-09, 23:00
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Skär fileérna i bitar, doppa i frityrsmet och fritera dem.

Det lät riktigt smaskigt men besitter ej frityrsmet...eller kan man göra en själv? Ja, det här är lika främmande som world of warcraft för mig.
Citera
2010-06-09, 23:02
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Det lät riktigt smaskigt men besitter ej frityrsmet...eller kan man göra en själv? Ja, det här är lika främmande som world of warcraft för mig.

Det är inte så klurigt. Googla och du skall finna!
Citera
2010-06-09, 23:08
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är inte så klurigt. Googla och du skall finna!
Ingen som har nåt mer förslag?
Citera
2010-06-09, 23:37
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F

Frityrsmet är buslätt: http://www.ica.se/recept?recipeid=320009 Tillsätt kryddor i gäggan efter egen smak.

Har du en mixer kan du även göra kycklingburgare med lök och kryddor i och steka/fritera.
Citera
2010-06-10, 20:30
Medlem
God kväll!

Jag sitter för tillfället och smaskar på en förträfflig pilgrimsmusselpanna i min ensamhet. I den har jag haft en si så där tio stycken färska vitlöksklyftor, detta gäller en portion.

Medan jag förberedde krubbet började jag fundera på hur färsk vitlök fungerar. I den här anrättningen är klyftorna lätt krossade och frästa i bara ett par minuter, man äter alltså klyftorna i hela bitar. För att vara på säkra den sidan så att inte vitlökssmaken blir för skarp skalade jag bort alla "lameller" på klyftorna så att endast den homogena kärnan blev kvar. Ville inte chansa. Så till frågan; är lamellerna, dvs de yttre skikten mildare, lika, eller skarpare än kärnan på den färska vitlöksklyftan?

För övrigt bekräftade min torsdagsmiddag att god mat är Gud.

Ps. Just en sådan här rätt ska (jag vet att det bär emot) lagas på Jamie Oliver-sätt med drygt en deciliter olivolja i pannan. Jaha där tog maten slut också.... Ds.
Citera
2010-06-10, 22:23
Medlem
cosmic_dancers avatar
Jag älskar kyckling. Har dock nästan ladrig gett mig på att själv tillaga kyckling med skinnet kvar. Köper man färdig grillad kyckling är mycket av skinnet slamsigtoch äckligt. Hur får man det hårt och krispigt?
Citera
2010-06-11, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Jag älskar kyckling. Har dock nästan ladrig gett mig på att själv tillaga kyckling med skinnet kvar. Köper man färdig grillad kyckling är mycket av skinnet slamsigtoch äckligt. Hur får man det hårt och krispigt?
Det är faktiskt riktigt lätt.
Pensla med smör och krydda med lämpliga kryddor (enda gången jag använder grillkrydda).
Ungsstek först enligt receptet. Sista tio minuterna höjer du tempen till 250 grader och placerar kycklingen över mitten. I gengäld måste du minska tillagningstiden en smula. ( 5 min på klubbor, kanske tio min på en hel kyckling.)
Servera dock först sedan köttsaften är klar och benen lossnar lätt. Testa på tjockaste biten.
Detta är extremt viktigt. Fick campcylobacter en gång av kyckling som min polare grillade för kort tid på utegrill.
Citera
2010-06-11, 10:52
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är faktiskt riktigt lätt.
Pensla med smör och krydda med lämpliga kryddor (enda gången jag använder grillkrydda).
Ungsstek först enligt receptet. Sista tio minuterna höjer du tempen till 250 grader och placerar kycklingen över mitten. I gengäld måste du minska tillagningstiden en smula. ( 5 min på klubbor, kanske tio min på en hel kyckling.)
Servera dock först sedan köttsaften är klar och benen lossnar lätt. Testa på tjockaste biten.
Detta är extremt viktigt. Fick campcylobacter en gång av kyckling som min polare grillade för kort tid på utegrill.

Aha tack så mycket skall prövas så fort kyckling med skinn är införskaffat
Citera
2010-06-12, 14:32
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jag har en bit oxfilé i frysen, tillagad för 1 månad sen.
Jag föredrar den blodig men biten är redan rätt välstekt, frågan är;
1. Hur tinar och tillagar jag den på bästa sätt?
2. Är den för gammal eller går den äta?
Citera
2010-06-12, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Den kan ligga i ett år utan problem.
Gillar du ett lite torrt kött kan du mikra upp den.
Annars är tipset att göra ditt livs godaste pyttipanna.
Stekt potatis, lök, oxfile och HP-sås. Det behövs inget mer. utom möjligen en stark korv.
Citera
2010-06-12, 14:38
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Ursäkta OT, men den här frågan får mig att tänka på "Den högfärdiga oxfilén"

Citera
2010-06-12, 16:01
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Den kan ligga i ett år utan problem.
Gillar du ett lite torrt kött kan du mikra upp den.
Annars är tipset att göra ditt livs godaste pyttipanna.
Stekt potatis, lök, oxfile och HP-sås. Det behövs inget mer. utom möjligen en stark korv.
Mmm tänkte göra en whiskeysås, men tack för tipset!
Undrar mer över tillagning, om den ska tillagas direkt från frys eller tinas i kylskåp innan och hur länge isåfall.
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Ursäkta OT, men den här frågan får mig att tänka på "Den högfärdiga oxfilén"
Haha, riktigt kul Men vart lite sorglig på slutet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här