2008-12-18, 21:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Tack så mycket du är kung Paul
Fredagsmiddagen räddad.
Bara kul att kunna hjälpa. Ingen orsak att tacka! Lycka till!

~Paul~
Citera
2008-12-18, 22:27
Medlem
Varför har men egentligen mandel och russin i glögg? Det är visserligen ingen direkt plåga att skyffla i sig efter att man inmundigat själva glöggen, men jag skulle inte påstå att det på något sätter gör glöggen godare.
Citera
2008-12-20, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Varför har men egentligen mandel och russin i glögg? Det är visserligen ingen direkt plåga att skyffla i sig efter att man inmundigat själva glöggen, men jag skulle inte påstå att det på något sätter gör glöggen godare.

Tja.. Enligt nätet som alltid har rätt så var glöggen ursprungligen en hälsodryck. De gamla grekerna kanske trodde att mandel och russin hade hälsobringande effekt. Vad vet jag?

Däremot vet jag att den som får mandeln i gröten, är den som står på tur att gifta sig!
Senast redigerad av Paraflex 2008-12-20 kl. 02:37.
Citera
2008-12-28, 23:42
Medlem
Vidfamnes avatar
Ska göra spaghetti Bolognese då det är något alla gillar.
Jag ska göra den på tisdag och låta den stå över natten.
Men var ska den stå så den blir bäst, i uterummet eller kylen?

// Ivar Vidfamne
Citera
2008-12-29, 00:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Ska göra spaghetti Bolognese då det är något alla gillar.
Jag ska göra den på tisdag och låta den stå över natten.
Men var ska den stå så den blir bäst, i uterummet eller kylen?

// Ivar Vidfamne

Kylen är perfekt!
Citera
2008-12-29, 08:38
Medlem
klybans avatar
Är det frys risk då kanske du inte ska ha den ute.
Men håller det jämn och bra temp ute så spelar det ingen roll om du har den inne eller ute.

Vintertid använder jag ju balkongen jätte ofta till att förvara färdig mat.
Citera
2008-12-29, 11:19
Medlem
Muggs avatar
Tänkte käka den här efterrätten på nyår. Tror ni den går göra dagen före och förvara i kylen?

http://www.recepten.se/recept/pannacotta.html
Citera
2008-12-30, 01:13
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Tänkte käka den här efterrätten på nyår. Tror ni den går göra dagen före och förvara i kylen?

http://www.recepten.se/recept/pannacotta.html

Japp det går det, men vänta med om du ska garnera med de frysta bären eller bär överhuvudtaget då de har en tendens att vattna sig så låt bara själva pannacottan stå i kylen och garnera före servering . Lycka till!
Citera
2008-12-30, 19:17
Medlem
happyjoys avatar
Skötsel av gjutjärnspannor

Jag har fått lära mej att man ska koka ur gjutjärnspannan innan man oljar in den igen? Är morsan helt ute och seglar och kan jag skippa det momentet?
Citera
2008-12-30, 20:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag har fått lära mej att man ska koka ur gjutjärnspannan innan man oljar in den igen? Är morsan helt ute och seglar och kan jag skippa det momentet?
Vet inte vad du menar med att koka ur din gjutjärnspanna.
Men menas det med att du häller i lite vatten och gör en sås efter du stekt och kanske häller på lite grädde eller liknande så funkar det bra.
Och din gjutjärnspanna har kvar sitt kollager som gör så det inte fastnar när du steker nästa gång.

Men så fort du tar diskmedel så behöver man bränna in sin panna igen.

Vet i skolan så det sista vi gjorde innan lovet så var det att diska pannan ordentligt och sen fetta in den med olja.
Redan då tyckte jag inte det funka så bra även om det hjälpte lite.

För att bränna in din stekpanna så använder man olja(typ raps med hög sotningsgrad) och hög temp, näst intill det börjar brinna.
Detta upprepar man 2-3 ggr, efter detta så har du skapat ett kollager som funkar nästan som teflonpanna.
Citera
2008-12-30, 22:53
Medlem
googlevistas avatar
Fläskfilé i ugnen - hur länge?

Hej!

Imorgon tänkte jag göra följande, enligt ett recept som jag haft men som jag inte längre kan hitta:

1 st fläskfilé.
Snittas upp på mitten, "viks ut", och fylles med mozarellaost, soltorkade tomater och parmaskinka. Läggs ihop igen och lindas runt med bacon. Steks lite grann snabbt i stekpanna, och ska sen gå färdigt i ugn.

Det jag inte minns, är hur länge i ugn och på vilka grader? Jag vill ha filén genomstekt (Är sån där fegis som inte gillar rosa kött).

Tack på förhand!
Citera
2008-12-31, 01:33
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av googlevista
Hej!

Imorgon tänkte jag göra följande, enligt ett recept som jag haft men som jag inte längre kan hitta:

1 st fläskfilé.
Snittas upp på mitten, "viks ut", och fylles med mozarellaost, soltorkade tomater och parmaskinka. Läggs ihop igen och lindas runt med bacon. Steks lite grann snabbt i stekpanna, och ska sen gå färdigt i ugn.

Det jag inte minns, är hur länge i ugn och på vilka grader? Jag vill ha filén genomstekt (Är sån där fegis som inte gillar rosa kött).

Tack på förhand!

Tempratur är egentligen inte så viktigt beror på hur mycket tid du har, använd termometer och ta ut köttet vid 70c och låt det vila i 10-20min så slipper du "rosa kött".
Jag skulle kört den, efter bryning, i ugnen på 150-175grader, lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in