Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-30, 14:28
Medlem
klybans avatar
1-2-3 recepten på ättikslag vilken %-halt på ättikan tänker dom på då?
Citera
2008-08-30, 15:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1-2-3 recepten på ättikslag vilken %-halt på ättikan tänker dom på då?
Ättika (12%)-strösocker-vatten. Dessutom bör du ofta tillsätta salt också. Där får man smaka sig fram.

~Paul~
Citera
2008-08-30, 23:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ättika (12%)-strösocker-vatten. Dessutom bör du ofta tillsätta salt också. Där får man smaka sig fram.

~Paul~
Är detta en gammal blandning?
För när jag var liten var ju ättikan på 24% och morsan har lite kontakter så hon köper ännu starkare för hon pratade om 40-50% som hon köpte.
Finns det någon fördel att använda starkare ättika hon hävdar det, men om det bara har med att hon inte behöver använda så mycket eller om det finns andra fördelar vet jag inte.

Jag får la fråga så får vi avgöra om det låter vettigt eller inte.

Även så tycker hon att många är får snåla med sockret och att det inte blir bra.
Saltet har vi inte pratat om, men efter som hon använder oftast saltad islandssill i 8-10l burk, så antar jag man får en hel del salt från den sillen.
Senast redigerad av klyban 2008-08-30 kl. 23:41.
Citera
2008-08-30, 23:43
Bannlyst
Hur var det här med avokado egentligen. Var det ett nyttigt fett och bra att äta mycket av eller skall det vara i begränsat intag?
Citera
2008-08-31, 09:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är detta en gammal blandning?
För när jag var liten var ju ättikan på 24% och morsan har lite kontakter så hon köper ännu starkare för hon pratade om 40-50% som hon köpte.
Finns det någon fördel att använda starkare ättika hon hävdar det, men om det bara har med att hon inte behöver använda så mycket eller om det finns andra fördelar vet jag inte.

Jag får la fråga så får vi avgöra om det låter vettigt eller inte.

Även så tycker hon att många är får snåla med sockret och att det inte blir bra.
Saltet har vi inte pratat om, men efter som hon använder oftast saltad islandssill i 8-10l burk, så antar jag man får en hel del salt från den sillen.
Alltså den 12 procentiga har ju vad jag vet alltid varit den mest använda. Jag ser ingen annan fördel med den starka än att den blir billigare i inköp. Den är dock väldigt svår att dosera och därför brukar man i alla fall späda ut den till ca 10-12 procent.

Det där hur mycket socker man skall ha i lagen är en smaksak. Personligen har jag börjat minska på både sockret och ättikan för att få något mjukare smak.

Kör man saltad sill så måste man ju först laka ur en del salt. Kör man däremot färsk sill så måste man tillföra. Det samma gäller diverse andra inläggningsingredienser såsom: cornichoner/inläggningsgurka, svamp, syltlök, tomater, rotsaker och baljprodukter.

~Paul~
Citera
2008-08-31, 09:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randall Flagg
Hur var det här med avokado egentligen. Var det ett nyttigt fett och bra att äta mycket av eller skall det vara i begränsat intag?
Det är på den nyttiga sidan.

~Paul~
Citera
2008-08-31, 11:20
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Det är på den nyttiga sidan.

~Paul~

Avokado innehåller dock 160kcal/100g, vilket är väldigt mycket för en grönsak.
Citera
2008-08-31, 11:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Avokado innehåller dock 160kcal/100g, vilket är väldigt mycket för en grönsak.
Det är som vanligt. Det gäller att äta med måtta om man tänker på kroppsvikt. Dock är själva fettet nyttigt.

~Paul~
Citera
2008-08-31, 11:36
Medlem
Jag använder ofta fisksås köpt på lokala asiat-butiken. När jag skulle laga en gryta häromdagen så märkte jag att såsen kristalliserat sig i botten på flaskan. Är det något fel på den och varför blir den så?
Citera
2008-08-31, 11:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Jag använder ofta fisksås köpt på lokala asiat-butiken. När jag skulle laga en gryta häromdagen så märkte jag att såsen kristalliserat sig i botten på flaskan. Är det något fel på den och varför blir den så?
Beror på saltet.

~Paul~
Citera
2008-08-31, 11:45
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Det är som vanligt. Det gäller att äta med måtta om man tänker på kroppsvikt. Dock är själva fettet nyttigt.

~Paul~
Det är ytterst få grönsaker man bör äta med måtta. Grundregeln är nog sarare "desto mer desto bättre". Det är inget vanligt bantningstips att dra ned på grönsakerna . Så avokado kan vara lite av en "fälla".
Citera
2008-08-31, 11:58
Medlem
Citat:
Beror på saltet.

~Paul~

Tackar så mycket dePaul, källan till kunskapen på forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in