Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-12, 18:34
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du behöver inte lägga dem i blöt, det går bra att koka dem direkt. Att blötlägga under 2-3 timmar blir ingen tidsbesparing jämfört med att laga dem direkt. Beroende på sort så bör det ta mellan 23 minuter till 40 minuter förutsatt att de inte är blötlagda. Är det blötlagda så kan det ta så kort tid som 10 minuter.

Salta inte i vattnet i samband med kokning och framför allt inte under blötläggning! Salta linserna efter avslutad tillagning och låt dra en stund.

~Paul~

Hmm?
jag brukar koka röda och gröna linser i max 20 min så dom fortfaronde har lite form kvar. annars tycker jag bara dom kokar sönder. Dock är det ju små linser i förhållande till vissa.
Citera
2008-12-14, 11:24
Medlem
Vidfamnes avatar
Hur gör jag råstekt potatis utan att det blir knappriga potatisar av det?
Tacksam för snabbt svar.
Citera
2008-12-14, 11:32
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Tacksam för snabbt svar.

Stek dom på hög värme tills du har yta. Sen på låg värme (typ 2:an) i ca 15-20 minuter. Klart!
Citera
2008-12-14, 11:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tacksam för snabbt svar.
Använd teflonpanna och lägre värme. Addera en klick smöt mot slutet.

~Paul~
Citera
2008-12-14, 11:39
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Använd teflonpanna och lägre värme. Addera en klick smöt mot slutet.

~Paul~
Tack sätter igång direkt.
Citera
2008-12-14, 11:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack sätter igång direkt.
NP, Lycka till!

~Paul~

PS Var försiktig med mängden olja i pannan. Det är lätt hänt att det blir en flytande oljesörja.
Citera
2008-12-18, 02:51
Medlem
Riksers avatar
Hallå.

Lagar mat på jobbet då man jobbar natt. En dag hade jag glömt o ta med mig nått så det blev till att hitta på nått med det man hittade i kyl o frys.

Jag hittade rösti, lamkorv o röd paprika vilket jag stekte i olivolja o kryddade med curry. La det på en tallrik o la på lite ketchup. Till min förvåning var det riktigt gott.

Nu ber jag om hjälp hur man kan utveckla detta "recept"
Citera
2008-12-18, 10:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikser
Hallå.

Lagar mat på jobbet då man jobbar natt. En dag hade jag glömt o ta med mig nått så det blev till att hitta på nått med det man hittade i kyl o frys.

Jag hittade rösti, lamkorv o röd paprika vilket jag stekte i olivolja o kryddade med curry. La det på en tallrik o la på lite ketchup. Till min förvåning var det riktigt gott.

Nu ber jag om hjälp hur man kan utveckla detta "recept"

Ta bort curry och ketchup... Annars borde det inte vara så dumt. Gör om proceduren med ett par fina korvar och en bra nygjord rösti (stekt i smör). Personligen skulle jag gärna äta lite surkål till. Paprikan tycker jag inte riktigt passar in, men den kan väl vara med på nåt hörn.
Citera
2008-12-18, 19:55
Medlem
Vidfamnes avatar
Har 6 kyklingfiléer, 250 gram nudlar och en påse med blandade wok-grönsaker, hur tillredar jag detta lättast?
Citera
2008-12-18, 20:00
Medlem
Citat:
Har 6 kyklingfiléer, 250 gram nudlar och en påse med blandade wok-grönsaker, hur tillredar jag detta lättast?

Steker kycklingen med wok grönsakerna och kryddar sen koka nudlarna sen häll allt i en gryta och värm en kvart
Citera
2008-12-18, 20:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Koka nudlarna och skölj dem med kallt vatten för att få bort stärkelsen och för att kyla ned dem. Låt droppa av ordentligt och ställ i kyl.

Ta fram 2 kycklingfiléer (om ni är två) och låt dem tina. Skär dem sedan i kuber på ca 1,5 cm. Lägg dem i en blandning av lättvispad äggvita (ett ägg), 1 msk Maizena, 1.5 msk ljus soja (t ex Kikkoman), nymalen vitpeppar och en skvätt sherry (om du har hemma). Har du inte det så kan du lägga i lite farinsocker i stället. Ställ i kylen i ½ till 1 h, gärna längre.

Finhacka två vitlöksklyftor och om du har lite ingefärsrot. Om du har purjolök så finhackar du den också.

Lägg en buljongtärning (vilken som helst i ca 3 dl vatten och addera 4 msk soja. Tillsätt sedan 1 rågad msk Maizena. Blanda ordentligt.

Tillagningen: Hetta upp neutral olja i en panna och fräs den finhackade vitlöken, purjon och ingefäran utan att de tar färg. Rör hela tiden. Efter ca 1 minut lägger du i kycklingen och låter den gå tills den är genomskinlig. Ta upp den till en större skål.

Skvätt i lite olja i pannan igen och lägg i wokgrönsakerna. Fräs i ca 1½ minut och lägg sedan i de kokade nudlarna samt kycklingköttet till grönsakerna i pannan. Fräs i ca 1 minut och häll på buljongblandningen (rör om i den först!). Låt nu grytan tjockna under ständig omrörning. Servera.

~Paul~
Citera
2008-12-18, 21:28
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Koka nudlarna och skölj dem med kallt vatten för att få bort stärkelsen och för att kyla ned dem. Låt droppa av ordentligt och ställ i kyl.

Ta fram 2 kycklingfiléer (om ni är två) och låt dem tina. Skär dem sedan i kuber på ca 1,5 cm. Lägg dem i en blandning av lättvispad äggvita (ett ägg), 1 msk Maizena, 1.5 msk ljus soja (t ex Kikkoman), nymalen vitpeppar och en skvätt sherry (om du har hemma). Har du inte det så kan du lägga i lite farinsocker i stället. Ställ i kylen i ½ till 1 h, gärna längre.

Finhacka två vitlöksklyftor och om du har lite ingefärsrot. Om du har purjolök så finhackar du den också.

Lägg en buljongtärning (vilken som helst i ca 3 dl vatten och addera 4 msk soja. Tillsätt sedan 1 rågad msk Maizena. Blanda ordentligt.

Tillagningen: Hetta upp neutral olja i en panna och fräs den finhackade vitlöken, purjon och ingefäran utan att de tar färg. Rör hela tiden. Efter ca 1 minut lägger du i kycklingen och låter den gå tills den är genomskinlig. Ta upp den till en större skål.

Skvätt i lite olja i pannan igen och lägg i wokgrönsakerna. Fräs i ca 1½ minut och lägg sedan i de kokade nudlarna samt kycklingköttet till grönsakerna i pannan. Fräs i ca 1 minut och häll på buljongblandningen (rör om i den först!). Låt nu grytan tjockna under ständig omrörning. Servera.

~Paul~

Tack så mycket du är kung Paul
Fredagsmiddagen räddad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in