Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-11, 15:04
Medlem
Kan man använda Ekströms chokladpudding pulver som ersättning för kakao när man gör brownies, fondanter osv
Citera
2012-10-11, 15:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Kan man använda Ekströms chokladpudding pulver som ersättning för kakao när man gör brownies, fondanter osv

Nej, chokladpudding innehåller i första hand majs och potatisstärkelse (stärkelse för att den ska bli fast när man blandar den med mjölk), kakao endast som smaksättare.
Citera
2012-10-11, 15:16
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej, chokladpudding innehåller i första hand majs och potatisstärkelse (stärkelse för att den ska bli fast när man blandar den med mjölk), kakao endast som smaksättare.
plus socker, för att kakao är något beskt också.
Citera
2012-10-11, 15:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
plus socker, för att kakao är något beskt också.

Jepp, massor med socker ;p
Citera
2012-10-11, 19:03
Medlem
Jag delar kök i korridor och delar således ugn, som jag dock aldrig använt. Den är snuskig. Mina korridor-grannar brukar lägga kyckling rakt på gallret utan ugnsform. Det innebär att det sprutat mycket mat på väggarna som potentiellt kan rinna ner i mina pommes, antar jag?

Jag är en idiot gällande ugnar och tillbehör. Kan jag på ngt smidigt sätt skydda min mat? Tänkte testa ugnsfolie ovanpå men jag hörde att det tydligen försvårar att få en god krispig yta på pommesen... eller? Kanske finns en sorts ugnsform med lock som ändå ger krispighet? Vanlig kastrull med lock?

Tack på förhand
Senast redigerad av Alexswe 2012-10-11 kl. 19:05.
Citera
2012-10-11, 19:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexswe
Jag delar kök i korridor och delar således ugn, som jag dock aldrig använt. Den är snuskig. Mina korridor-grannar brukar lägga kyckling rakt på gallret utan ugnsform. Det innebär att det sprutat mycket mat på väggarna som potentiellt kan rinna ner i mina pommes, antar jag?

Jag är en idiot gällande ugnar och tillbehör. Kan jag på ngt smidigt sätt skydda min mat? Tänkte testa ugnsfolie ovanpå men jag hörde att det tydligen försvårar att få en god krispig yta på pommesen... eller? Kanske finns en sorts ugnsform med lock som ändå ger krispighet? Vanlig kastrull med lock?

Tack på förhand

Släng pommes i en form och ställ på gallter, ställ en plåt en bit ovanför, blir inte lika bra men du slipper oroa dig för dropp
Citera
2012-10-11, 19:38
Medlem
Citat:
Släng pommes i en form och ställ på gallter, ställ en plåt en bit ovanför, blir inte lika bra men du slipper oroa dig för dropp

Tack så mycket!

Du tror inte på idén med ugnsfolie ovanpå?
Citera
2012-10-11, 19:40
Medlem
SMD FBs avatar
Jag eftersöker ett speciellt tillagningssätt av potatis. Man skall tydligen skiva den tunt tunt och utsätta "potatiskakan" för högtryck och sedan in i ugnen eller något. De va väldigt gott och väldigt smörigt. Någon som ens har någon aning om vad jag pratar om? Tillagningssättet jag beskrev har jag ingen aning om om det stämmer men man skall tydligen ha den skivade potatisen under högt tryck någon gång i alla fall..
Citera
2012-10-11, 19:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack så mycket!

Du tror inte på idén med ugnsfolie ovanpå?

Folien stänger in fukten så dom blir mosiga, iom att du sätter plåten en bit ovanför så skyddar den mot dropp men utan att stänga in fukten från maten.

Sen så brukar dropp inte vara nån fara, kör ungnen på grill 10min innan du slänger in grejjerna så har det mesta brännts bort. (Glöm inte att slå av grillen när maten ska in dock ;p)
Citera
2012-10-11, 19:56
Medlem
Citat:
Folien stänger in fukten så dom blir mosiga, iom att du sätter plåten en bit ovanför så skyddar den mot dropp men utan att stänga in fukten från maten.

Sen så brukar dropp inte vara nån fara, kör ungnen på grill 10min innan du slänger in grejjerna så har det mesta brännts bort. (Glöm inte att slå av grillen när maten ska in dock ;p)

Låter helt logiskt. Då kan man äntligen få njuta av ugnsmat igen!

När du ändå tog upp grill-läget: jag brukar sätta på den sista 10 minuterna när jag gör pommes (läst samma på online-recept). Det låter på dig som att man inte bör starta med grill, men visst kan det ge rätt god effekt om man kör det på slutet? Lite fin färg sådär.

Finns säkert hundratals trådar om pommes, men ändå.
Citera
2012-10-11, 20:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Låter helt logiskt. Då kan man äntligen få njuta av ugnsmat igen!

När du ändå tog upp grill-läget: jag brukar sätta på den sista 10 minuterna när jag gör pommes (läst samma på online-recept). Det låter på dig som att man inte bör starta med grill, men visst kan det ge rätt god effekt om man kör det på slutet? Lite fin färg sådär.

Finns säkert hundratals trådar om pommes, men ändå.

Om du ska avsluta med grill så måste du ta bort plåten på slutet.

Kör man grill hela tiden så får man mosiga kolbitar (stenhårde/brända utanpå och mosiga, halvfärdiga innuti).
Citera
2012-10-11, 20:39
Medlem
stilltons avatar
Citat:

Tack på förhand
kycklingfett är inget negativt mot pommes. om det börjar sota från intorkat fett så är det rengöring som gäller. om du oroar dig för salmonella så är den död för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in