2017-03-08, 11:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Nu har jag ett tag haft problem med hur jag ska laga makaroner inför dagen efter. Hur ska jag få det goda smaket att stå kvar tills lunch dagen efter? Jag brukar lägga det i kylskåpet men det blir lite dåligt på något konstigt sätt. Jag lägger in det direkt efter att jag kokat klart det.
Spelar ingen roll vad du gör och denna tycker jag, nästan omgående så blir pastan sämre och sämre.
Enda som jag kan tänka mig, är de som gillar sin pasta rejält kokt.
Dessa kanske inte känner så stor skillnad efter omvärmning.

Det finns bara ett sätt som jag känner det och på pasta, och det är nykokt som gäller.
Annars får man acceptera en försämring på smak och konsistens.
Citera
2017-03-08, 11:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Nu har jag ett tag haft problem med hur jag ska laga makaroner inför dagen efter. Hur ska jag få det goda smaket att stå kvar tills lunch dagen efter? Jag brukar lägga det i kylskåpet men det blir lite dåligt på något konstigt sätt. Jag lägger in det direkt efter att jag kokat klart det.
Precis som skipper antyder så är det viktigt vilken metod du använder i samband med återuppvärmning dagen efter.

Bäst resultat erhåller du om du återigen kokar rikligt med lättsaltat vatten och ger pastan ett kort uppkok. Smaken bör bli förvillande lik den hos färskkokt pasta.

~Paul~
Citera
2017-03-08, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis som skipper antyder så är det viktigt vilken metod du använder i samband med återuppvärmning dagen efter.

Bäst resultat erhåller du om du återigen kokar rikligt med lättsaltat vatten och ger pastan ett kort uppkok. Smaken bör bli förvillande lik den hos färskkokt pasta.

~Paul~

Detta.
Behövs ju inte ens ett uppkok. 30 sekunder i smörat och saltat sjudande vatten så har man tillbaks smaken.
Citera
2017-03-08, 22:12
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man använda kalkon istället för kyckling när man gör Flygande Jakob? Blir det samma sak?
Citera
2017-03-08, 22:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man använda kalkon istället för kyckling när man gör Flygande Jakob? Blir det samma sak?

Inte samma sak men nästan, ingen större skillnad. Blir dock en lika osmakligt anrättning IMHO.
Citera
2017-03-08, 22:54
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Inte samma sak men nästan, ingen större skillnad. Blir dock en lika osmakligt anrättning IMHO.

Osmaklig? Flygande Jakob är bland det godaste som finns. Tänker nog prova med kalkon nästa gång jag gör denna underbara maträtt.
Citera
2017-03-10, 17:22
Medlem
Balonzos avatar
Skulle det vara gott att pensla en kycklingfilé med jordnötssmör och sedan köra in i ugnen?
Citera
2017-03-10, 17:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Skulle det vara gott att pensla en kycklingfilé med jordnötssmör och sedan köra in i ugnen?
Jag personligen skulle nog kryddat istället och haft jordnötssås till istället.
Men går säkert hitta på nått gott med den varianten, dock inte endast jordnötssmör.
För det låter ltie som att det blir blek smak.

Ska tillägga att jag aldrig testat, men låter som man för göra lite med jordnötssmöret om det ska bli riktigt gott.
Citera
2017-03-13, 12:51
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Hur steker man kyckling på bästa sätt?

Jag var och storhandlade i helgen och köpte 5kg frysta kycklingbröstfiléer. Ska man använda smör eller olja när man steker kyckling? Kyckling har en tendens att bli ganska torrt, hur undviker man det?
Citera
2017-03-13, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce

Jag var och storhandlade i helgen och köpte 5kg frysta kycklingbröstfiléer. Ska man använda smör eller olja när man steker kyckling? Kyckling har en tendens att bli ganska torrt, hur undviker man det?
Termometer.
Som då kommer varje gång rädda kycklingen ifrån att bli torr och tråkig.
Olja föredrar jag börja att steka med i alla fall, och då en neutral och oftast blir det rapsolja.

Vägrar du termometer, så blir det svårare att pricka exakt.
Men en sak som funkar annars, och det är att dela kycklingfilén och steka en kort stund på varje sida och i hög temp.
Det brukar gå snabbt då.
Även är detta en sak som skulle funka och det är översteka, och det är steka kycklingen tunn och väl kryddad.
Och sen ha den typ i sallad, då blir det mer som en smakexplosion man är ute efter.
Citera
2017-03-13, 15:58
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce

Som nämnts, termometer är bra, svårt på små filéer dock. Men med fem kilo undervisningsmaterial kommer du lära dig!

Googla upp några recept på Kyckling Milanese! Kycklingfilé är helt smaklöst så att ha den i diverse wok/kinagrejer fungerar fint. Om du skivar upp filén så skär diagonalt mot fiberriktningen
Citera
2017-03-13, 18:50
Medlem
När det står i recept att man ska använda färska hackade kryddor, funkar det bra att byta ut mot torkade kryddor (typ de som säljs på burk)? Bör man isåfall använda samma mängd eller mer/mindre av de torkade kryddorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in