2008-11-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Om man som dubbel medborgare och inte fick göra sin värnplikt i Sverige, gör den i finland och bestämmer sig för att satsa på att bli yrkesofficer eller arbete inom försvaret.

Torde man alltså först göra lumpen gärna som underofficer, hur bär man sig åt sedan?, behöver man visst många poäng i gymnasiebetyget osv?

Någon som har en utförlig beskrivning ? :P

Sök till jälkki-RUK och sen till Kadettskolan eller sen bara direkt till Kadettskolan.

Behöver knappast ha bra gymnasiebetyg, behövs bara 3 år gymnasie eller yrkesstudier. Sen ska man väl vara tillräckligt dum i huvudet för att vilja arbeta på stället.
Citera
2008-11-18, 14:13
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Sök till jälkki-RUK och sen till Kadettskolan eller sen bara direkt till Kadettskolan.

Behöver knappast ha bra gymnasiebetyg, behövs bara 3 år gymnasie eller yrkesstudier. Sen ska man väl vara tillräckligt dum i huvudet för att vilja arbeta på stället.

Så kan jag som har gjort militärtjänstegöringen söka till jälkki-RUK? Kont 207, jag var jag där 180 dagar.
Citera
2008-11-18, 15:34
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Så kan jag som har gjort militärtjänstegöringen söka till jälkki-RUK? Kont 207, jag var jag där 180 dagar.
tror nog det går,det är väl bäst att ringer till staben vid NylBr och fråga om råd.
Citera
2008-11-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf

Vad är jälkki-RUK?, och hur söker man sedan till kadett skolan?

Är flytande finska ett krav?, isåfall får jag lära mig det.
Senast redigerad av trovalla 2008-11-18 kl. 17:18.
Citera
2008-11-18, 17:49
Medlem
Behöver lite vägledning. Är det klokare att åka fredag från arlanda till Åbo eller helsingfors eller är det bättre med söndag? Inryckningsdag är måndag och det går inga plan lördag.

Åker man fredag så hinner man ju på lördag fixa bankomatkort osv men vad ska man göra när allt sånt är fixat? Blir man insläppt på lördag till brigaden och vad gör man där en hel söndag?
Åker man istället på söndag så känns det som om det kan bli stressigt som fan om det skulle uppstå eventuella problem med bussar och så med tanke på att jag landar natten mellan söndag och måndag.
Hur ska ni göra som ska dit?
Citera
2008-11-18, 19:09
Medlem
Roshambos avatar
Nu var det i och för sig ett tag sen men...

Åk på söndag. Du har hela dagen på måndag att ta dig till brigaden.
Chocken kommer först på tisdag kl 0550...
Citera
2008-11-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Behöver lite vägledning. Är det klokare att åka fredag från arlanda till Åbo eller helsingfors eller är det bättre med söndag? Inryckningsdag är måndag och det går inga plan lördag.

Åker man fredag så hinner man ju på lördag fixa bankomatkort osv men vad ska man göra när allt sånt är fixat? Blir man insläppt på lördag till brigaden och vad gör man där en hel söndag?
Åker man istället på söndag så känns det som om det kan bli stressigt som fan om det skulle uppstå eventuella problem med bussar och så med tanke på att jag landar natten mellan söndag och måndag.
Hur ska ni göra som ska dit?

Rätta mig om jag har fel, men är det så att Finska banker har öppet på helger?

Här i Sverige är de ju stängda.
Citera
2008-11-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Åk på söndag. Du har hela dagen på måndag att ta dig till brigaden.

Står i mitt inryckningspapper att måndag 16.00 ska jag infinna mig. Men nog borde man väl ha tagit sig från åbo/helsingfors till ekenäs innan det

Satan grabbar nu börjar det dra ihop sig
Citera
2008-11-18, 20:31
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Satan grabbar nu börjar det dra ihop sig

Ta vara på tiden där - man får uppleva så mycket nytt och vara med om sådana strapatser att man kan berätta om det i årtionden efteråt...
Citera
2008-11-19, 16:16
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Rätta mig om jag har fel, men är det så att Finska banker har öppet på helger?

Här i Sverige är de ju stängda.
Det stämmer att bankerna är stängda på helgerna

Citat:
Spelas låten In the army nåt mera första morgonen?
Citera
2008-11-19, 18:58
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Det stämmer att bankerna är stängda på helgerna

Spelas låten In the army nåt mera första morgonen?

Inte när jag var där iallfall. Startade mitt äventyr på Pionjärkompaniet (PionK) och kommer inte ihåg att det spelade någon sån musik. Dock började musiken att dåna kring 04:00-05:00 på ohi-on dagen

Kont 207
Citera
2008-11-20, 16:05
Medlem
Hur är det med repmöten efteråt? Måste man fara dit några gånger efter utbildningen eller hur blir det i efterhand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in