2009-01-15, 03:51
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
De får inte springa runt enheten, inte in och rätta, sängarna får inte sprängas. Det är så på 1 KustK vet jag och är ungefär samma på KustJK. På GrkK har jag hört att allting är normalt och på 2 KustK är det också normalt.

Hur är det på pjonken, vet du de möjligtvis? det är ju hemskt de man får höra
Citera
2009-01-15, 08:53
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Jag kommer ihåg då man fick höra att kontignenten efter mig inte behövde springa upp i stugorna o rätta sängarna om det var dåligt bäddad. bara för att en killes mamma hade ringt o klagat för att killen hade klagat hos sin morsa pga att dem fick springa upp o rätta några ggr. Men jisses. Bäddar man dåligt får man göra om det helt enkelt. Sen att dem inte ens behöver springa från stugorna ut till uppställning mer :/. Nu ska dem gå fint och lugnt.

2/08 sprang åtminstone upp och rättade, så antagligen ändrades det där tillbaka nu. Numera skall stugförmannen ansvara för att stugan är städad då man far på tjänst, men man får inte ha dom att springa upp och rätta.
Man får inte heller hålla morgontvagning, utan rekryterna vaknar och får fritt gå i duschen och ta det lugnt på morgonen. Beroende på när enheten har frukost kan vissa rekryter få upp till 1h tid på sig!
Att sätta någon att springa runt enheten, ja det är också förbjudet. Likaså är det förbjuder för en undersergeant att spränga pinkkor och sängar, han får bara påpeka att den bör rättas. Om jag inte misstar mig får de nya rekryterna besöka soldathemmet och även fara på kvällsare (nu har de i och för sig inte fått permissionsuniformen, men jag antar att de får åka så fort de fått den).
Det finns även andra saker som fallit bort som jag inte går in på.
Citera
2009-01-15, 16:21
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
För min del bär det av emot Sodankylä i övermorgon, är det någon annan
på forumet som ska rycka in på några andra förband än NylBr I/09, eller II/09?
De sa i radion att det var -35 grader i Sodankylä i natt

Edit:Just nu är det bara -25 grader
Citera
2009-01-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Hur är det på pjonken, vet du de möjligtvis? det är ju hemskt de man får höra

Jag tror nog de har normal kutym, i alla fall kör de på moronlänk enligt en kille på GrkK jag pratat med, och GrkK är ju våningen under.
Citera
2009-01-15, 20:25
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze

Haha, oj fyfan! Jag går sönder med -1ºC! Inte ett dugg avundsjuk :P
Citera
2009-01-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze

-30 grader:

Folk i Grekland dör av kyla.
Finnarna börjar torka tvätt inomhus.
Citera
2009-01-15, 20:55
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
2/08 sprang åtminstone upp och rättade, så antagligen ändrades det där tillbaka nu. Numera skall stugförmannen ansvara för att stugan är städad då man far på tjänst, men man får inte ha dom att springa upp och rätta.
Man får inte heller hålla morgontvagning, utan rekryterna vaknar och får fritt gå i duschen och ta det lugnt på morgonen. Beroende på när enheten har frukost kan vissa rekryter få upp till 1h tid på sig!
Att sätta någon att springa runt enheten, ja det är också förbjudet. Likaså är det förbjuder för en undersergeant att spränga pinkkor och sängar, han får bara påpeka att den bör rättas. Om jag inte misstar mig får de nya rekryterna besöka soldathemmet och även fara på kvällsare (nu har de i och för sig inte fått permissionsuniformen, men jag antar att de får åka så fort de fått den).

Oherregud säger jag bara. 2min morgontvagning var ju det roligaste .
Citera
2009-01-17, 17:02
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr

Nåväl visst är det bra med inre ordning, men det är trots allt det man gör i skogen som räknas, elller va? När jag får höra att det dras ner på marscher och skogsdagar, då blir jag orolig.
Senast redigerad av TomEMT 2009-01-17 kl. 17:04.
Citera
2009-01-17, 18:48
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Nåväl visst är det bra med inre ordning, men det är trots allt det man gör i skogen som räknas, elller va? När jag får höra att det dras ner på marscher och skogsdagar, då blir jag orolig.

Jo, givetvis är det ju utbildningen i skogen som är det viktigare. Men jag tror endå att hård disciplin på brigaden är en viktig del av utbildningen och utvecklar soldaterna psykiskt till viss del.

Förövrigt sägs ju dessa ändringar bero på en stigande trend av allt flera avslutar sin tjänstgöring. Personligen har jag svårt att tro att dessa ändringar skulle utgöra någon desto större skillnad, det finns alltid massa folk som är enormt negativa till att tjänstgöra i militären (oavsett hur mycket man drar ner på allt möjligt).
Vore intressant att höra några siffror på hur många som avbrutit denna vecka, och jämföra med hur många som har avbrutit under den första vekan under tidigare år.
Senast redigerad av logarr 2009-01-17 kl. 18:51.
Citera
2009-01-18, 16:18
Medlem
Jag ligger inne nu. Sängar å pinkor får sprängas, det har dom iaf gjort för oss. kanske inte så det kastas på golvet men de slits upp!
Citera
2009-01-19, 00:42
Medlem
Linkkas avatar
Vad jag hört av polare som är Undersergeanter för tillfället där så skiter fullständigt i de nya reglerna att man inte skulle få spränga sängar/pinkor m.m
Citera
2009-01-19, 21:36
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkka
Vad jag hört av polare som är Undersergeanter för tillfället där så skiter fullständigt i de nya reglerna att man inte skulle få spränga sängar/pinkor m.m

Åtminsotne inte på 1kustk. Har tydligen blivit ännu hårdare bud nu. Det enda en US kan göra är att ta upp namn och anmäla till enhetschefen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in