2008-10-06, 23:14
Medlem
Donspecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Vad är det för mening att utbilda beväringar i "sode-sittning" eller "bevkom-gaming"? Oavsett om mannen vill ha det slappt eller ej borde det inte finnas något alternativ. Är av den åsikten att Finska försvaret utbildar lite för mycket bastuvärmare Fast dem står väl å andra sidan för största delen av sodes intäkter med tanke på hur många munkar såna feta fajjor som härjar på 2KustK måste sätta tänderna i om dagen har inga goda ord att säga om de pampesiska chaufförerna, lata päron helt enkelt.

Men vad i h*lvete, din krigstokige fan. Vår armé är ett skämt. Lägg ner skiten. Klart som fan att man försöker slippa så lätt undan som möjligt.
Citera
2008-10-07, 12:06
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donspecial
Men vad i h*lvete, din krigstokige fan. Vår armé är ett skämt. Lägg ner skiten. Klart som fan att man försöker slippa så lätt undan som möjligt.

Du missade poängen. Meningen var just att sånna slappa fittor som du kan sitta hemma och töja eller göra vafan som helst, så skulle det bli mer pengar över åt de som är intresserade av att göra bra ifrån sig, inte bara under beväringstiden utan i allt annat som också. Och nått skämt är det finska försvaret verkligen inte, för att inte vara en yrkesarmé så är den ganska satans bra. Tästä johtuen taakse poistu!!
Senast redigerad av TomEMT 2008-10-07 kl. 12:10.
Citera
2008-10-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Det du skulle gjort var att be om uppskov när du fick inryckningsförständigandet, eller till och med så tidigt som då du fic dina "uppbådspapper", alltså när du var till en läkare och gick igenom hälsan. Annars kan du helt enkelt skita i att åka till Finland, vänta tills du fyller år, och byta medborgarskap. De kommer inte till Sverige och hämtar dig, men se då till att inte åka till Finland på kryssning. Då tar de dig på Åland och för dig till Finland (ja, förutsatt att de vet att du är på båten)

Voilá, du är fri från tjänstgöring!
Haha! Jo vet hur det där ligger till men vafan, på lapparna står det så och när fader ringde och talade med någon kapten nere i Helsingfors sa hon att jag var tvungen att dra till inskrvningen, säga hur det ligger där att jag ska byta medborgarskap etc och att saken är klar efter det. Men du säger altså att jag inte ens behöver gå dit om jag 2 månader senare, i december, byter medborgarskap?
Citera
2008-10-07, 15:04
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Haha! Jo vet hur det där ligger till men vafan, på lapparna står det så och när fader ringde och talade med någon kapten nere i Helsingfors sa hon att jag var tvungen att dra till inskrvningen, säga hur det ligger där att jag ska byta medborgarskap etc och att saken är klar efter det. Men du säger altså att jag inte ens behöver gå dit om jag 2 månader senare, i december, byter medborgarskap?

Japp. Det är ju inte standardprocedur, heller inget som SA rekommederar, men blir faktiskt billigare för Finska Staten, och mycket mindre arbete för dem.

Det kommer inte att bli något problem att byta medborgarskap heller, de kollar inte upp sånt, det är det irrelevant för Sverige. Vid byte av medborgarskap "raderas" du från Finland, alltså att denna förseelse försvinner likt en jude i Tyskland på 40-talet

Men om du gör såhär, åk för fan inte på kryssning innan du är Svensk!
Citera
2008-10-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Japp. Det är ju inte standardprocedur, heller inget som SA rekommederar, men blir faktiskt billigare för Finska Staten, och mycket mindre arbete för dem.

Det kommer inte att bli något problem att byta medborgarskap heller, de kollar inte upp sånt, det är det irrelevant för Sverige. Vid byte av medborgarskap "raderas" du från Finland, alltså att denna förseelse försvinner likt en jude i Tyskland på 40-talet

Men om du gör såhär, åk för fan inte på kryssning innan du är Svensk!
Det är lungt, anledningen till det hela är att jag ev. skall gå lumpen i sverige.

Men jag gör som dem sa och går till inskrivningen och säger som det är, för att slippa ev. strul, det är väll lika att göra det. Är det av fördel då att berätta där VARFÖR eller räcker det med att säga att jag helt enkelt skall byta medborgarskap?
Citera
2008-10-07, 15:33
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Det är lungt, anledningen till det hela är att jag ev. skall gå lumpen i sverige.

Men jag gör som dem sa och går till inskrivningen och säger som det är, för att slippa ev. strul, det är väll lika att göra det. Är det av fördel då att berätta där VARFÖR eller räcker det med att säga att jag helt enkelt skall byta medborgarskap?

Först och främst är det en upplevelse i sig att åka dit, så jag håller med ditt beslut om att åka dit.

Sen har de inget med att göra varför du vill byta medborgarskap, det behöver du säga. Men om det ska gå så smidigt som möjligt skulle jag säga att jag har min tjej i Sverige, mitt jobb, sen har jag bott där i hela mitt liv. Ljuga lite, men bättre det än att säga att du hellre vill göra i Sverige, inte för att det skulle vara något problem, men de skulle kunna ställa till det för dig, slappkukar är det ingen officer som gillar.
Det de skulle kunna göra för att jävlas med dig är t.ex att du får en tid om 1 månad till Kommission (Ja, överdriver lite, kanske 1 vecka eller 2 är rimligt), sen kanske de inte "hinner" fixa en biljett hem till dig, så att du får stanna över veckoslutet etc etc.

Det de gjorde mot mig när jag skulle fara hem var att först och främst gav de stränga order till att var man skulle bära allt själv tillbaka till rustis, ingen fick hjälpa med att bära (skulle man fara hem så skulle man fan betala för det). En kille som kallades "Grisen" (han var väldigt kort 1.55 skulle jag tippa på, vägde kanske 100-110 kilo) tappade lite saker, den stackaren kunde knappt lyfta den stora säcken över marken, så vi andra fick bära det mesta av hans prylar i våra redan överfulla säckar.

Innan dess så tog det tid för kommissionen, sen hann de inte (på 2 hela dagar) beställa biljett åt mig, jag fick heller inte beställa den själv. Så jag fick spendera helgen där, sen fick jag biljett och pengar (dägadollarn) på Tisdagen.

Frågan som kvarstår är när du ska berätta för någon att du ska byta medborgarskap. Första veckan kommer inte du ha tid att träffa någon, de kommer heller inte ha tid att träffa dig. Men mitt råd skulle vara att prata med den Undersergeant som blir din Stugförman (Underofficeraren som sover i samma rum som dig) så får han vidarebefordra till nån som har hand om sånt som senare kommer att ge dig en tid till Kommission.
Citera
2008-10-07, 15:38
Medlem
Jag har börjat titta lite på flyg inför inrycket. Vad kan vara lämpligast att landa för att enklast ta sig till Ekenäs? Det är väl Åbo eller Helsingfors som är de två flygplatserna som är att välja på. Vilken av dessa är det lättast att ta sig vidare?

Ska man fixat med bankkonto och sådant före inryck eller kan man göra det första permissionen?
Citera
2008-10-07, 15:55
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Jag har börjat titta lite på flyg inför inrycket. Vad kan vara lämpligast att landa för att enklast ta sig till Ekenäs? Det är väl Åbo eller Helsingfors som är de två flygplatserna som är att välja på. Vilken av dessa är det lättast att ta sig vidare?

Ska man fixat med bankkonto och sådant före inryck eller kan man göra det första permissionen?

Flyg kan jag inte hjälpa dig med, men bankonto har jag dåliga erfarenheter av.

Stod i broschyren att man skulle ta med sig kontonummer till brigaden. -Fine, tänkte jag och tog med mitt Swedbank. Väl där så säger de att jag inte kan använda mitt Svenska konto, utan måste ha ett Finskt. Smarta idioter att inte skriva det i broschyren då, det är en jävla massa Finnar som bor i Sverige och kommer och gör lumpen i Finland, så säkert en jäkla massa som har gjort samma miss som mig. Ett litet FINSKT kunde de väll ha lagt till i broschyren precis innan ordet kontonummer.

Anyways, har du inget konto så får du åka in till Ekenäs Sparbank (i en sån här) och fixa ett. Går tyvärr inte att fixa via telefon eller mail, du måste åka till Finland enligt vad de sa till mig.

Citera
2008-10-08, 17:05
Medlem
Konditionstestet förstår jag och hur det fungerar. Men muskeltestet behöver jag nog få utrett lite.
Hur är skalan? Är det 1-10 eller hur är den rangordnad? Vad ska man göra för att nå högst upp?
Jag har förstått att det är räckhäv, armhävningar och eventuellt situps men hur många repetitioner ska man göra för att nå bra resultat?
Citera
2008-10-08, 18:04
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Konditionstestet förstår jag och hur det fungerar. Men muskeltestet behöver jag nog få utrett lite.
Hur är skalan? Är det 1-10 eller hur är den rangordnad? Vad ska man göra för att nå högst upp?
Jag har förstått att det är räckhäv, armhävningar och eventuellt situps men hur många repetitioner ska man göra för att nå bra resultat?

Återkommer när jag funnit min gamla broschyr, men där står allt
Citera
2008-10-08, 19:49
Medlem
Donspecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Och nått skämt är det finska försvaret verkligen inte, för att inte vara en yrkesarmé så är den ganska satans bra.

Så du menar att vi skulle kunna försvara oss mot, låt oss säga, ett ryskt angrepp? Ta ut huvudet ur stjärten och inse att framryckning med språng inte vinner något krig.
Militären är en lekplats för maktgalna fuckups (läs. Stamanställda) och deras rövslickande underbefäl.
Lägg ner armén och satsa pengar på något man faktist har mer nytta av. Legoklossar t.ex.
Citera
2008-10-08, 20:20
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donspecial
Så du menar att vi skulle kunna försvara oss mot, låt oss säga, ett ryskt angrepp? Ta ut huvudet ur stjärten och inse att framryckning med språng inte vinner något krig.
Militären är en lekplats för maktgalna fuckups (läs. Stamanställda) och deras rövslickande underbefäl.
Lägg ner armén och satsa pengar på något man faktist har mer nytta av. Legoklossar t.ex.

Nu är ju faktum det att även om vi ingalunda skulle komma enkelt ur ett ryskt angrepp så torde ändå försvarsviljan och den allmänna värnplikten göra oss dels ointressanta, dels skulle vi helt säkert tillfoga ryssarna en del förluster. Håll i minnet att EU också håller på att forma någon form av försvarsunion/sammarbete och att de inte skulle se med blida ögon på en invasion av unionsgränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in