Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Det är lungt, anledningen till det hela är att jag ev. skall gå lumpen i sverige.
Men jag gör som dem sa och går till inskrivningen och säger som det är, för att slippa ev. strul, det är väll lika att göra det. Är det av fördel då att berätta där VARFÖR eller räcker det med att säga att jag helt enkelt skall byta medborgarskap?
Först och främst är det en upplevelse i sig att åka dit, så jag håller med ditt beslut om att åka dit.
Sen har
de inget med att göra
varför du vill byta medborgarskap, det behöver du säga. Men om det ska gå så smidigt som möjligt skulle jag säga att jag har min tjej i Sverige, mitt jobb, sen har jag bott där i hela mitt liv. Ljuga lite, men bättre det än att säga att du hellre vill göra i Sverige, inte för att det skulle vara något problem, men de skulle kunna ställa till det för dig, slappkukar är det ingen officer som gillar.
Det de skulle kunna göra för att jävlas med dig är t.ex att du får en tid om 1 månad till Kommission (Ja, överdriver lite, kanske 1 vecka eller 2 är rimligt), sen kanske de inte "hinner" fixa en biljett hem till dig, så att du får stanna över veckoslutet etc etc.
Det de gjorde mot mig när jag skulle fara hem var att först och främst gav de stränga order till att var man skulle bära allt själv tillbaka till rustis, ingen fick hjälpa med att bära (skulle man fara hem så skulle man fan betala för det). En kille som kallades "Grisen" (han var väldigt kort 1.55 skulle jag tippa på, vägde kanske 100-110 kilo) tappade lite saker, den stackaren kunde knappt lyfta den stora säcken över marken, så vi andra fick bära det mesta av hans prylar i våra redan överfulla säckar.
Innan dess så tog det tid för kommissionen, sen hann de inte (på 2 hela dagar) beställa biljett åt mig, jag fick heller inte beställa den själv. Så jag fick spendera helgen där, sen fick jag biljett och pengar (dägadollarn) på Tisdagen.
Frågan som kvarstår är
när du ska berätta för någon att du ska byta medborgarskap. Första veckan kommer inte du ha tid att träffa någon, de kommer heller inte ha tid att träffa dig. Men mitt råd skulle vara att prata med den Undersergeant som blir din Stugförman (Underofficeraren som sover i samma rum som dig) så får han vidarebefordra till nån som har hand om sånt som senare kommer att ge dig en tid till Kommission.