2010-06-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
det här kanske inte riktigt hör till ämnet gott folk, men jag skrev tidigare i tråden att jag vill göra värnplikten i finland.

har ringt till finska ambassaden i stockholm och pratat med dom om medborgarskap och att jag vill göra lumpen i finland, men kärringarna påstår att jag ska vänta tills nästa år innan jag söker medborgarskap...varför påstår dom det? har frågat dom men fick bara ett luddigt och osammanhängande svar

det tråkiga är att jag ärvde finskt medborgarskap utav morsan min när jag föddes men har tydligen inte kvar det nu, blev av med det vid tre års ålder tydligen:S och måste vänta till nästa år med medbor. ansökan och ansökan till nylands brigad.... varför påstår dom det?
sen fattar jag inte att man måste söka på nytt när man fötts som finskt.

skulle behöva lite hjälp, hur blir jag medborgare på nytt och söker till nyland såfort som möjligt?
frågar er flashbackare eftersom dom på ambassaden verkar vara helt borta...

eller måste jag bila en jäkla massa mil ner till fjollträsk och be om ett stormöte med dom där jag klargör allt för dom både skriftligt och muntligt för att dom ska förstå?

http://www.migri.fi/netcomm/content....93&language=SV
Citera
2010-06-19, 14:10
Medlem
Monk: Du ska ju få göra ansökan om medborgarskap när du vill, ring dem igen.

Dock så prata inte om lumpen utan endast om medborgarskapet, du har t.ex. tänkt flytta dit och börja jobba och är därför intresserad av det.

Vet att avkomlingar och tidigare finska medborgare fick återta sitt medborgarskap förra året, men lagen var bara i kraft ca 1år.

Ring igen som sagt.
Citera
2010-06-19, 21:35
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
http://www.migri.fi/netcomm/content....93&language=SV

ska undersöka sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Monk: Du ska ju få göra ansökan om medborgarskap när du vill, ring dem igen.

Dock så prata inte om lumpen utan endast om medborgarskapet, du har t.ex. tänkt flytta dit och börja jobba och är därför intresserad av det.

Vet att avkomlingar och tidigare finska medborgare fick återta sitt medborgarskap förra året, men lagen var bara i kraft ca 1år.

Ring igen som sagt.

jorå, ska på dom igen nu på måndag, borde inte va så omöjligt att få medborgarskap, eftersom jag redan är har varit det en gång.... kanske borde åka dit som ett ensamkommande flyktingbarn och söka asyl?

får se hur det går med allt, wish me a good journey to finland and hope that i arrive there before 2019!
Citera
2010-06-19, 22:12
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
jorå, ska på dom igen nu på måndag, borde inte va så omöjligt att få medborgarskap, eftersom jag redan är har varit det en gång.... kanske borde åka dit som ett ensamkommande flyktingbarn och söka asyl?

får se hur det går med allt, wish me a good journey to finland and hope that i arrive there before 2019!

Är det något jag lärt mig gällande byråkrati och tjänstemän av olika slag och kalibrar så är det att du inte kommer nån vart om du inte är på dom som en jävla harpy.
Citera
2010-06-20, 19:33
Medlem
Ingen ska komma åh jävlas med mej när ja är ute på läget :P

Men Trovalla får ni gärna skrämma upp med historier så ge oss mera
Citera
2010-06-21, 01:10
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Är det något jag lärt mig gällande byråkrati och tjänstemän av olika slag och kalibrar så är det att du inte kommer nån vart om du inte är på dom som en jävla harpy.

Jodå, jag ska va på dom som satan, ska dra iväg ett så grundligt mail som möjligt som förklarar allt och att jag vill ha medborgarskap såfort som möjligt, får ja inget vettigt svar ringer jag, får jag inget vettigt svar då så tar jag fan o åker ner till fjollträskt och traskar in på ambassaden.
löser det sig inte då så ska jag fan ta reda på mina finska uppgifter, personnummer osv, sen söka till brigaden på en gång!

men har ni fler tips och trixs att framföra så tar jag gärna till mig dom

Im going to finland, thats for sure!
Citera
2010-06-21, 14:51
Medlem
Luigis avatar
3 veckor idag till inryck!

Fick höra igår av en vän som är US vid Dragsvik nu att renoveringen av GrkK:s byggnad kommer ta 2 kontingenter, alltså 1 år. Detta betyder att vi som har sökt till Granatkastare kommer att få bo vid gamla sjukhusbyggnaden som lär vara riktigt risig och som är dessutom belägen längst bort från allting. Matsal osv. Inte så nice!
Citera
2010-06-21, 15:20
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi

Fick höra igår av en vän som är US vid Dragsvik nu att renoveringen av GrkK:s byggnad kommer ta 2 kontingenter, alltså 1 år. Detta betyder att vi som har sökt till Granatkastare kommer att få bo vid gamla sjukhusbyggnaden som lär vara riktigt risig och som är dessutom belägen längst bort från allting. Matsal osv. Inte så nice!

Tänk vad roligt, då får ni springa lite extra + att ni har en ingång som inte direkt är så bra bevakad. "Hajoo med skitet nu far jag hem" promenerar ut genom den ingången Fast då missar man en rolig tid framöver.
Citera
2010-06-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi

Ungefär så ja, lycka till.

http://www.vastranyland.fi/start/det...t_2215916.html

"Hajoo" med detta..:

"De beväringar som rycker in i sommar kommer att få flytta in in nya utrymmen. Pionjärkompaniets trupper i en byggnad som hittills har använts av specialstyrkan ATU, och Granatkastarkompaniets gäng i det gamla garnisonssjukhuset. Sjukhuset rustas som bäst upp inför de nya rekryternas ankomst.
– Intill sjukhuset kommer en sanitetsbarrack att placeras. Där kommer beväringarna att kunna duscha och gå på toaletten, säger Grönvall."

Oh vad skoj att gå ut i snöstorm mitt i natten om man behöver gå på toaletten.
Senast redigerad av henkka 2010-06-21 kl. 22:58.
Citera
2010-06-21, 23:31
Medlem
Luigis avatar
Citat:

"Hajoo" med detta..:

"De beväringar som rycker in i sommar kommer att få flytta in in nya utrymmen. Pionjärkompaniets trupper i en byggnad som hittills har använts av specialstyrkan ATU, och Granatkastarkompaniets gäng i det gamla garnisonssjukhuset. Sjukhuset rustas som bäst upp inför de nya rekryternas ankomst.
– Intill sjukhuset kommer en sanitetsbarrack att placeras. Där kommer beväringarna att kunna duscha och gå på toaletten, säger Grönvall."

Känns som en fet kniv i hjärtat
Citera
2010-06-22, 00:05
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:

"Hajoo" med detta..:

Skönt att ATU benämns specialstyrka haha får mig att småskratta när jag tänkte på vissa personer som var i min kont!
Citera
2010-06-22, 01:36
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Skönt att ATU benämns specialstyrka haha får mig att småskratta när jag tänkte på vissa personer som var i min kont!

Tom, du har inte den blekaste vilken inflation det är på det ordet nuförtiden. Det är allt ifrån youtube-muck-filmer där folk som varit bevakningssoldater kallar sig "Elite Swedish Guards" till att man måste stå brevid nån dålig jävla Kapten som formligen kräks ur sig lovord över 3 månaders GSU soldater som just och just lärt sig hantera en AK5 utan att skjuta sig själv i foten i misstag. "Ni skall vara stolta" till höger och "detta är en elittrupp" till vänster. ATU måste väl bara hänga med i trenden och söka hävda sig i konkurrensen

Och tycker man ATU som special var roligt så spana in det här - http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Marine_Commandos . Måste man någonsin kukmäta på krogen vart man "gjorde lumpen" så vet man iaf vad man säger :P

Haha tala om att Grkk drog nitlott mellan Amfibieskolans lokaler och gamla Sjukis ivarjefall. Som sagt, Sanitetsbaracker i 30 minus snöstormblåst, nej ja tackar ja! Begreppet Hajoo känns kanske mer passande än någon gång tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in