2008-05-08, 10:56
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Mycket intressant läsning måste jag säga. Uppskattas!

Jag känner att det skulle vara kul att gå AUK och möjligen RUK, men jag undrar hur det blir med den omtalade gemenskapen som alla upplever i lumpen om man gått AUK ex? Umgås man mest med andra under-serganter eller är man mer kompis med sina gruppmedlemmar?

Har försökt läsa på en del, men samtidigt fattar man inte helheten, så det dyker upp en del frågor(ofta ganska dumma, förmodligen).

Det är just med de andra cheferna som du får gemenskap med, kan inte svara på hur det är inom gruppen då jag själv var hjälputbildare i aukkin, men känner inte nån större gemenskap till mina gamla elever
Citera
2008-05-08, 11:00
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
TomEMT:

Hur mycket pengar får du ut totalt efter 6 mån respektive 1 år? Är det som i Sverige då man får en större summa pengar när man muckar?

Vad består det kommande halvåret av om man går vidare från grundutbildningen?

När ungefär genomförs barettmarschen?

månad 1-6 ~3,5 €
månad 7-9 ~7 €
månad 10-12 ~9 €

Kommande halvåret består antingen först av ATU (internationell utbildning) eller inskolning av nya rekryter. Efter det -s och t-perioden. Dvs du övar nått vapenslag och sen övar ni som trupp.

Barettmarschen genomförs nåntans i slutet av oktober resp aprill för jägarna och i början av december resp juni för underofficerselever.
Citera
2008-05-08, 11:01
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floxxer
De där med lämplighet kan man verkligen diskutera , men som sagt va, ett antal persoenr väljs för vidareutbildning.

Ang rekommendationen, tycker jag inte de är värt ett halvår, men de beror på vad man vill uppnå. I ditt fall (TomEMT) antar jag att du är bosatt i Finland och kommera att göra din civila karriär där. Speciellt om man vill arbeta i nån myndighet eller göra karriär i södra Finland är de väsentligt att ha gjort detta. Rekryterar ställer alltid frågor om din militärtjänstgöring.
Skall man fortsätta i Sverige räcker de att berätta för en rekryterare att du gjort lumpen i Finland som Kustjägare. De har redan en bild av dig och de är positivt.
Den ledarutbildningen som lärs i Finland vid militären är kanske inte så användbar i Sverige. Däremot är de erfarenhet, helt klart
men de är inte så de arbetar på ex Ericsson

Är du intresserad av militären och en militärkarriär, ja då är de väl bara att stanna

Håller med om att det inte alltid är de lämpligaste, men det är så det beskrivs. Bor i sthlm.
Citera
2008-05-08, 12:00
Medlem
Hur stor andel går vidare efter 6 mån?

Så vill man bosätta sig i Finland, eller den venskspråkiga delen av finland, så är det en stor merit att ha genomfört 12 månader?
Citera
2008-05-08, 12:20
Medlem
KSEs avatar
Citat:

Så vill man bosätta sig i Finland, eller den venskspråkiga delen av finland, så är det en stor merit att ha genomfört 12 månader?

När jag låg inne, 05/06 Kont.205, så kom alla som ville in på AUK, det var ingen vidare prestige just då, men det har kanske blivit annorlunda nu.
Citera
2008-05-08, 12:27
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:

Det är väl inte en väldig merit, tror det är en bättre merit i sverige än i finland.
Citera
2008-05-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Vanlig stridsutrustning ligger på ~15 kg, "fältaren" runt 25,
Jag är ganska säker på att full fältutrustning vägde 36 kilo på min tid. Det enda som egentligen bytts ut är hjälmen (jag hade en stålkruka) och stridsbältet (som fungerade oväntat bra) och det borde inte göra så stor skillnad.
Citera
2008-05-08, 18:24
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Jag är ganska säker på att full fältutrustning vägde 36 kilo på min tid. Det enda som egentligen bytts ut är hjälmen (jag hade en stålkruka) och stridsbältet (som fungerade oväntat bra) och det borde inte göra så stor skillnad.

Jep nånstans där omkring ligger det. Kustjägarvästen väger lite mer än det gamla stridsbältet. Dock vägde ju stålkrukan mer. Men "nya" systemet väger nog lite mer. Undrar när m/05 ryggsäcken kommer i bruk....

http://tietokannat.mil.fi/tshad/incl...id=2&width=640
Senast redigerad av TomEMT 2008-05-08 kl. 18:28.
Citera
2008-05-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Dock vägde ju stålkrukan mer.

Högst marginellt i sådana fall. Den gamla stålkrukan i Finland är en kopia av svenska m/37. I Sverige använde man samma hjälm men med tre olika inredningar under årens lopp. I Finland använde man två olika hjälmar (m/40 och m/62) som kom i två storlekar, storlek 69 (vikt 1120 g) samt storlek 72 (vikt 1190 g).

De tidiga finska komposithjälmarna (K96) var tyngre med en vikt på 1,3 kg. Men med med K99 drog man ner skyddsnivån (från 610 m/s till 580 m/s, 9 mm 7.5 g FMJ 420 m/s) av viktskäl och då tangerade man vikten hos de gamla stålkrukorna. Det är möjligt att den nya K05 är ännu lättare dock, det känns till och med troligt.

Inredningen på de gamla stålkrukorna var inte mycket att hurra för. Sannolikt därför de kändes tyngre att bära än de egentligen var.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-08 kl. 18:38.
Citera
2008-05-08, 19:51
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Högst marginellt i sådana fall. Den gamla stålkrukan i Finland är en kopia av svenska m/37. I Sverige använde man samma hjälm men med tre olika inredningar under årens lopp. I Finland använde man två olika hjälmar (m/40 och m/62) som kom i två storlekar, storlek 69 (vikt 1120 g) samt storlek 72 (vikt 1190 g).

De tidiga finska komposithjälmarna (K96) var tyngre med en vikt på 1,3 kg. Men med med K99 drog man ner skyddsnivån (från 610 m/s till 580 m/s, 9 mm 7.5 g FMJ 420 m/s) av viktskäl och då tangerade man vikten hos de gamla stålkrukorna. Det är möjligt att den nya K05 är ännu lättare dock, det känns till och med troligt.

Inredningen på de gamla stålkrukorna var inte mycket att hurra för. Sannolikt därför de kändes tyngre att bära än de egentligen var.

Stenkoll skönt!
Citera
2008-05-08, 22:31
Medlem
Hehe dom där ryggsäckarna såg inte så lugna ut
Citera
2008-05-08, 22:33
Medlem
Floxxers avatar
Är de vanligt att bosatta i Sverige får utbilda sig vidare i skolan? Ifall de blir krig tar de längre tid för en svensk att komma över o bli stridsduglig och krigsplaceringen blir väl "långt bak i ledet".
Bosatta i Sverige får väl inte heller göra repövningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in