2012-11-30, 19:15
Medlem
Sinkomiess avatar
Betyder M05 västens intåg att KJ-västen försvinner? Eller är det bara de som bär M85 utr som byter upp sig till nya västen?

Eller är det som vanligt, alldeles randomiserat vem som får vad?
Citera
2012-11-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Betyder M05 västens intåg att KJ-västen försvinner? Eller är det bara de som bär M85 utr som byter upp sig till nya västen?

Eller är det som vanligt, alldeles randomiserat vem som får vad?

Som jag har förstått det så kommer KJ-västen att behållas av KjL/KjK. Allt annat shacki får sig sprillans nya m05r. Värt att notera är att jag inte känner till mulliradio-faktorn i detta!

Vi i skolan går vår barretmarsch nästa vecka... känns bra då det precis kom 25-30 cm snö och ska vara under -10 hela veckan Hajoo, på riktigt denna gången
Citera
2012-12-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Har inte varit där själv men en kusin låg där tidigare. I Keuru utbildas framförallt Pionjärer och Skyddsmanskap. Vad jag vet så har man riktigt bra och modern utrustning för just dessa ändamål och jag tror det kan vara riktigt intressant. (Om jag minns rätt så utbildar man även skydds- och röj-grupper för marinen och flygvapnet även fast man själv tillhör armén. Vilket isåfall betyder att du kan få ganska bred utbildning inom området.)
Åh fan, det låter bra! Blir en spännande erfarenhet om inte annat.
Citera
2012-12-06, 12:52
Medlem
Poro_poikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Fick nyss hem ett brev om att jag är antagen till Keuruun prikaatti i höst.. Någon som har erfarenheter/tips att dela med sig av?

Har 8 stycken polare som blev utbildade till EoD (specialröjare) i keuruu. De tykte åtminståne att inre ordningen var betydligt slappare än på Nylands Brigad, men att deras utrustning var betydligt bättre. De fick också tillfälle att använda tac-2000 prickskytte gevär och hagelgevär i samband med röjning. Och all utbildning går ju också på finska i Keuruu.
Själv är jag gruppchef på Pionjärkompaniet i Nylands brigad.
Citera
2012-12-06, 13:45
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poro_poika
Har 8 stycken polare som blev utbildade till EoD (specialröjare) i keuruu. De tykte åtminståne att inre ordningen var betydligt slappare än på Nylands Brigad, men att deras utrustning var betydligt bättre. De fick också tillfälle att använda tac-2000 prickskytte gevär och hagelgevär i samband med röjning. Och all utbildning går ju också på finska i Keuruu.
Själv är jag gruppchef på Pionjärkompaniet i Nylands brigad.

tak2000 ska väl finnas den också på NylBr, men ställer mig tveksam till om den nödvändigtvis behöver användas i minröjningssyfte. Kusin som var EOD chef på brigaden fick under sin utbildning.. 04/05 tror jag.. använda både tak85 och 12,7mm barret (vet ej vad den heter i Finland) i minröjsyfte.
Citera
2012-12-06, 18:02
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Fick nyss hem ett brev om att jag är antagen till Keuruun prikaatti i höst.. Någon som har erfarenheter/tips att dela med sig av?
Vet inget om själva regementet men deras skjutfält är trevliga.
(var där på skjutläger)
Citera
2012-12-06, 20:05
Medlem
Är det försent om är ett par år äldre än 18 att ansöka? Kan inte hitta någon info om det.
Citera
2012-12-06, 20:33
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rathgrithz
Är det försent om är ett par år äldre än 18 att ansöka? Kan inte hitta någon info om det.

Ska inte vara några problem, tror att gränsen ligger runt 30, (dock inte helt hundra).

Men jag hade ett par killar i samma kompani som var strax under 30 när jag låg inne, dock hade dessa blivit E-klassade tidigare, vilket betyder att man kanske har dragit på sig en skada som gör att man befrias från tjänstgöring under en viss tid osv.

Är inte helt säker på hur/vad/vem du ska kontakta, men du borde väl fått en inkallelse tidigare när du var 17/18 ? Antar att du är finsk medborgare.
Citera
2012-12-07, 13:28
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Vi i skolan går vår barretmarsch nästa vecka... känns bra då det precis kom 25-30 cm snö och ska vara under -10 hela veckan Hajoo, på riktigt denna gången

Hur gick marschen nu då ? Om ni hade samma snökaos som vi hade här i Sverige kan det ha varit en liten utmaning
Citera
2012-12-07, 19:14
Medlem
Citat:
Hur gick marschen nu då ? Om ni hade samma snökaos som vi hade här i Sverige kan det ha varit en liten utmaning

Jag hämtade barretten Det snöade inte men det var kallt.. -15 på dagen och -25 på natten. Är inte säker på avståndet, men det var väldigt många som avbröt, så det måste ha varit tungt på något sätt Vi slapp vattenöverskridningen, vilket jag är rätt tacksam för, shaki hade dött! Stolt ägare av den gröna!
Citera
2012-12-07, 19:20
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Jag hämtade barretten Det snöade inte men det var kallt.. -15 på dagen och -25 på natten. Är inte säker på avståndet, men det var väldigt många som avbröt, så det måste ha varit tungt på något sätt Vi slapp vattenöverskridningen, vilket jag är rätt tacksam för, shaki hade dött! Stolt ägare av den gröna!

Fan va kul, grattis till den efterlängtade baretten !
Citera
2012-12-07, 19:22
Medlem
Citat:
Fan va kul, grattis till den efterlängtade baretten !

Tack ska du ha! ) bra julklapp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in