2012-10-27, 09:59
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Jag kommer inte att bli placerad på KjK då jag har en plats på atu! RUK-tåget har redan gått det också!

Hur fysiskt är det? En skillnad från tidigare är ju att det är en kustrobot-pluton den här gången, jag har dock ingen aning hur det inverkar på utbildningen.

Jag ser mycket fram emot det.

Personligen tycker jag inte att det var speciellt tungt fysiskt, fanns väl några marscher som var lite småjobbiga. Det tyngsta med ATU var kombinationen av kyla och trötthet eftersom jag gjorde kursen på vintern och allt som oftast var gruppchef på övningarna, vilka det för övrigt fanns ganska gott om.

Det borde inte vara någon större skillnad för att det är kustrobotpluton eftersom det är de grundläggande kunskaperna i militär krishantering som lärs ut på ATU-kursen. Det handlar säkerligen bara om att ha olika militära kunskaper till förfogande i ATU reserven.
Citera
2012-11-03, 13:48
Medlem
Elegros avatar
4 veckor kvar av MAAVSAMOJ 1-kursen. Tiden i Villmanstrand har ibland gått långsamt, men nu när man har klarat av alla skriftliga prov och vet att man kommer att få alla rättigheter från kursen så känns det jävligt bra.

Det känns också tryggt att veta att Försvarsmakten bryr sig om att upprätthålla kompetensen hos sina nya och gamla underofficerare. På kursen har deltagit både gamla Musik-UO:n som nya Specialjägare och alla har lärt sig något nytt och förbättrat gamla talanger.

Jag ser framemot att börja HUTOJ 1-kursen i Lahtis nästa år. Jag väntar också ivrigt på att få börja min nya uppgift i Obbnäs i 2015 års organisationen.
Citera
2012-11-27, 21:52
Medlem
Fick nyss hem ett brev om att jag är antagen till Keuruun prikaatti i höst.. Någon som har erfarenheter/tips att dela med sig av?
Citera
2012-11-27, 22:24
Medlem
Schizofrenens avatar
Fått hem papper att jag ska infinna mig i Dragsvik i början av juli nu till sommaren. Spännande.
Citera
2012-11-28, 11:30
Medlem
ballings avatar
Fick också papper här i dagarna att jag skall rycka in i januari. Sökte in frivilligt, ska bli spännande!
Citera
2012-11-28, 15:16
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Fick nyss hem ett brev om att jag är antagen till Keuruun prikaatti i höst.. Någon som har erfarenheter/tips att dela med sig av?

Har inte varit där själv men en kusin låg där tidigare. I Keuru utbildas framförallt Pionjärer och Skyddsmanskap. Vad jag vet så har man riktigt bra och modern utrustning för just dessa ändamål och jag tror det kan vara riktigt intressant. (Om jag minns rätt så utbildar man även skydds- och röj-grupper för marinen och flygvapnet även fast man själv tillhör armén. Vilket isåfall betyder att du kan få ganska bred utbildning inom området.)
Citera
2012-11-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Fick också papper här i dagarna att jag skall rycka in i januari. Sökte in frivilligt, ska bli spännande!

Hehe, välkommen Mulliradion går, tydligen ska alla som rycker in i januari få M05:ans stridsväst, grattis!
Citera
2012-11-29, 10:07
Medlem
ballings avatar
Citat:
Hehe, välkommen Mulliradion går, tydligen ska alla som rycker in i januari få M05:ans stridsväst, grattis!

Är det bra skit eller? Har noll koll alltså...
Citera
2012-11-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Är det bra skit eller? Har noll koll alltså...

Bättre än M85 iaf! Ser nog så mycket fränare ut också
Citera
2012-11-30, 17:08
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Bättre än M85 iaf! Ser nog så mycket fränare ut också

Vänta, har ni M85 igen ? Vad hände med KJ-västen ?
Du ligger/låg väl på NylBr om jag minns rätt ?
Citera
2012-11-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Vänta, har ni M85 igen ? Vad hände med KJ-västen ?
Du ligger/låg väl på NylBr om jag minns rätt ?

Jag ligger på EldL, här har vi m85. KJL och signal(tror jag!) har kj-västen fortfarande. KrbL har m05. Snart ATU, då blir det nya prylar
Citera
2012-11-30, 19:10
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Jag ligger på EldL, här har vi m85. KJL och signal(tror jag!) har kj-västen fortfarande. KrbL har m05. Snart ATU, då blir det nya prylar

Just fan, det var du ja, borde kollat några sidor bak istället
Tyckte ändå M85 var helt okej, men föredrog KJ-västen, dock blev det ganska stor skillnad när man gick från KJ till M85 under barettmarschen, jävlar vad det skavde

Kollade lite på M05:an också, jag förstår inte riktigt om det ska finnas plats för kevlar på bröstet eller inte ?
Senast redigerad av KSE 2012-11-30 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in