2012-04-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Varför ta onödiga risker...

När man pratar om stan, menar man kanske Ekenäs...

Är det inte tillåtet?
Citera
2012-04-23, 12:36
Medlem
Har precis kollat klar på Drakan dokumentären : http://www.youtube.com/watch?v=pRX7A...feature=relmfu
Och undrar om det verkligen är så mesigt i Finland? Jag menar de tas ju emot som stenrika miljadärer vid inryck, eller är det bara framför kamerorna som det är så? inga kåpet spyr eller annat skrik och drill Sen på deras "Barett March" så får de ju sova, riktig mat samt cigg och tuggummi? vtf!? De är ju för fan Jägare och får allt detdär på Baskermarchen? tyckte det liknade mer ett sommarkollo än Värnplikt
Citera
2012-04-23, 13:00
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frysy
Har precis kollat klar på Drakan dokumentären : http://www.youtube.com/watch?v=pRX7A...feature=relmfu
Och undrar om det verkligen är så mesigt i Finland? Jag menar de tas ju emot som stenrika miljadärer vid inryck, eller är det bara framför kamerorna som det är så? inga kåpet spyr eller annat skrik och drill Sen på deras "Barett March" så får de ju sova, riktig mat samt cigg och tuggummi? vtf!? De är ju för fan Jägare och får allt detdär på Baskermarchen? tyckte det liknade mer ett sommarkollo än Värnplikt

Det blir aldrig lika coolt på film som det upplevs i verkligheten. Barettmarschen tycks vara lite annorlunda från gång till gång. Vissa får ett mål mat, andra inte, en del får mat men inte tid att äta den. Vi korsade vattnet på dagen, andra på natten ect.

Får jag också spela Rambo (eller allan?)? Jag bröt min vänsterfot under Barettmarschen och gick sista 5-6km i mål med den. Sen sprang jag hinderbana (vilket gick sådär, men det säger jag ju inte). Värsta coola superjägaren jag är!

Hur många (tex) Svenska förband marscherar 70-80km på 25timmar i full packning inkluderat sista biten med brutna fötter? Gör man inte det är man mesar Höhö.

Nä men seriöst, som jag sa, ingenting är lika coolt på film som i verkligheten (kan även vara tvärtom, beroende på vem du frågar). Sen är det givetvis mycket "skåpet spyr" som inte visas på film. Nu har jag inte sett annat än något enstaka avsnitt, men tex sängen sprängs fastnade kanske aldrig på film? Undrar vad mer som inte fastnar?

Sängen sprängs - deluxeedition http://img851.imageshack.us/img851/7178/14399268.jpg
Citera
2012-04-23, 13:31
Medlem
adam7s avatar
Det finns ett antal svar på dina frågor. Jag kommer med mina egna, men de är ju inte allomfattande.

Notera att serien inte är en egentlg dokumentär, utan ett reality program. Här ger man ju inte en bild av vad skolningen går ut på utan följer några individer, av vilka de flesta är meniga och de på underofficers- och reservofficersskolningen blir inte egentligen filmade, då projektet endast omfattade 6 mån, dvs. den tiden de meniga som inte får specialutbildning tjänstgör. Specialutbildade är inne 9 mån och chefsutbildade 360 d.

Under senare tid har man faktiskt gått till en mjukare start, utan gormande och bråk från början. Man har noterat att man får mindre avhopp då man ökar påfrestningarna successivt. Kom ihåh att nästan 80 % av åldersklassens män genomför utbildningen, vilket är helt annat än den lilla procentuella och noga valda del som sverige utbildade under slutet av vpl. Målet är inte att bråka och trakassera vid inryck utan att säkerställa att en så stor del som möjligt av årsklassen blir utbildade och genomför hela utbildningen.

Enligt inlägg i denna tråd är emellertid materialet i serien en till en del sanitiserat. Läs tråden så ser du vad sägs.

Angående barettmarschen ska du komma ihåg att detta förband inte är ett förband dit man har särskilda inträdesprov som t.ex fallskärmsjägarutbildningen, specialgränsjägarutbildningen eller attackdykarutbildningen. Kraven är alltså anpassade så att de flesta, men inye alla skall klara marschen. För att få baretten (så kallas baskern i finland) måste man även klara annat. Läs tråden.

Jag själv blev besviken på hur lite man såg av utbildningen i denna serie och hur mycket begåvningsreserven kom i blickpunkt.

Eventuellt har den svaga fokuseringen att göra med att regissören är ålänning, som sannolikt inte gjort värnplikt, då ålänningar är pga språkskäl befriade, då några kommando-ord går på finska (typ "asento"=givakt, "tulta"=eld osv.). Om man endast är en gäst och vill visa mjuka reaktioner, inte utbildningen, syns inte utbildningen.

Det är faktiskt inte skrik och bråk som gäller utan utbildning och disciplin. Disciplin är inte bråk.
Citera
2012-04-24, 21:48
Medlem
KSEs avatar
Satt idag & tittade lite på dokumentärer om Vinterkriget när det slog mig, vad händer med oss finska medborgare som gjort militärtjänst i Finland men är bosatta (och kanske födda) i Sverige, om det bryter ut krig i Finland.

Personligen känner jag såklart att det är en självklarhet att åka över direkt.
Men blir vi inkallade på samma sätt som folket i Finland ?

Jag har ett svagt minne av att jag fick det förklarat för mig när jag var över, men har tyvärr glömt bort.
Någon som har det färskt i minnet ?
Citera
2012-04-25, 20:52
Medlem
Elegros avatar
Citat:

Jägare i Sverige och Jägare i Finland är verkligen inte samma sak.

Inte heller är Nylands Brigad representativ av hela Finlands Försvarsmakt.
Citera
2012-04-27, 03:21
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:

Det hade ju varit såå mycket coolare om det visats massa landstigningar med tillhörande "Let the bodies hit the floor" av Drowning Pool! Sen hade någon kunnat stå på en holme och viftat med en piratflagga i soluppgången, självklart med baskern på!!

För att vara lite seriös. Syftet med dokumentären har uppenbarligen inte varit att återspegla själva utbildningen utan det som händer i huvudet på en 19-åring när han tvingas ändra sina dagliga rutiner rejält under minst 6 månaders tid. Jag skriver 'tvingas' just därför att det till skillnad från i Sverige fortfarande är obligatoriskt att genomföra värnplikten, med andra ord är det inte konstigt om motivationen tryter för många. Som någon tidigare sa är det inte många förband i Sverige som förväntas marschera runt 70 km med 35-40kg packning på under 30 timmar. Om du dessutom lägger till hur fruktansvärt dåliga ryggsäckarna är så blir du inte mycket gladare av en cigarett eller ett tuggummi. Sen vet jag inte om man kan kalla det som serveras under marschen för mat, men det är ju en smaksak.

Då Elegro gav ett något kortfattat svar ska jag fylla i lite grann. Jägare(=Jääkäri) i Finland är för det första en militärgrad motsvarande menig. Du kan med andra ord vara Jägare till graden men ha cykelmeckeri till uppgift under din värnplikt. Jägartrupper i Finland är samma sak som vanligt infanteri, men det finns en hel del undantag. Laskuvarjojääkäri, Rajajääkäri, Erikoisrajajääkäri är alla exempel på förband med ändelsen -jägare som placerar sig i facket "SISSI" som i sin tur är den närmsta motsvarigheten till Jägare i Sverige. På KustJK i Dragsvik finns det en hejdundrans massa uppgifter och det är enbart några av dessa som är Jägare enligt den svenska definitionen.

Nu blev det kanske lite luddigt med skyller på den sena timmen, om du vill förkobra dig i ämnet så är det bara söka på wikipedia. För övrigt finns det väl lite olika typer av Jägare även i Sverige?

Vad Elegro menar med att Dragsvik inte är representativ av hela FDF är lite otydligt. Om han menar utbildningskvaliteten så skulle jag ändå vilja hävda att den knappast skiljer sig nämnvärt mellan truppförbanden överlag i Finland.

Av ren nyfikenhet bara, vad gjorde du för tjänst i Sverige? Kom snälla inte dragandes med att du varit bevakningssoldat eller liknande nu bara för då börjar jag nog gråta!
Senast redigerad av TomEMT 2012-04-27 kl. 03:41.
Citera
2012-04-27, 07:53
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Vad Elegro menar med att Dragsvik inte är representativ av hela FDF är lite otydligt. Om han menar utbildningskvaliteten så skulle jag ändå vilja hävda att den knappast skiljer sig nämnvärt mellan truppförbanden överlag i Finland.

Jag menar precis det jag skrev. Den enda svenskspråkiga brigaden i Finland har några särdrag t.ex. så är NylBr en del av flottan. Den utbildar inte alla vapenslag (till skillnad från Pansarbrigaden eller Björneborgs Brigad) och de vapenslag som blir utbildade har en stark koppling till operationer i skärgården.

Jag syftade inte på utbildningens kvalitet, även om den skiljer sig från kompani till kompani och kontingent till kontigent.
Citera
2012-04-27, 13:15
Medlem
Schizofrenens avatar
Har skickat in alla papper nu för 2013 års lumpen. Hade kustjägare som förstaval, granatkastare som andra, och något tredjenalternativ som jag inte kommer ihåg, hehe.. Vore snuskigt roligt om man faktiskt kom in på sitt förstaval!

Kollade lite kort på den dokumentären någon länkade och märkte att alla män var så gott som slätrakade på huvudet - är detta obligatoriskt eller räcker det med att endast ha kort hår som inte stör? Kanske är bland de mindre problemen, men jag vill veeerkligen inte raka skallen för jag kommer se ut som ett jävla särmongo då
Citera
2012-04-27, 14:44
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Har skickat in alla papper nu för 2013 års lumpen. Hade kustjägare som förstaval, granatkastare som andra, och något tredjenalternativ som jag inte kommer ihåg, hehe.. Vore snuskigt roligt om man faktiskt kom in på sitt förstaval!

Kollade lite kort på den dokumentären någon länkade och märkte att alla män var så gott som slätrakade på huvudet - är detta obligatoriskt eller räcker det med att endast ha kort hår som inte stör? Kanske är bland de mindre problemen, men jag vill veeerkligen inte raka skallen för jag kommer se ut som ett jävla särmongo då

Tja ! Förstavalet brukar oftast bli det man får och om du mot förmodan skulle hamna på något annat så finns det möjligheter att byta kompani under grundperioden.
Som jag har förstått, åtminstonde då jag låg inne (och killar efter mig) så vill en hel del slippa hamna på KJK för att "komma undan" lite lättare.
Någon kan kanske rätta mig lite här då det var några år sen nu..

Ang. håret så ska det vara rakat men slätrakat behöver det inte vara.
Dessutom är nog håret ditt minsta problem när du väl är inne

Lycka till !
Citera
2012-04-27, 16:09
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Tja ! Förstavalet brukar oftast bli det man får och om du mot förmodan skulle hamna på något annat så finns det möjligheter att byta kompani under grundperioden.
Som jag har förstått, åtminstonde då jag låg inne (och killar efter mig) så vill en hel del slippa hamna på KJK för att "komma undan" lite lättare.
Någon kan kanske rätta mig lite här då det var några år sen nu..

Ang. håret så ska det vara rakat men slätrakat behöver det inte vara.
Dessutom är nog håret ditt minsta problem när du väl är inne

Lycka till !

Resonerar så att ska man ändå göra lumpen är det lika bra att göra det fullt ut. Plus att det är lite fräckare att kunna säga inför polarna att man är Kustjägare än typ chaffis

Håret får väl lösa sig på något jäkla vänster, har ganska normal längt just nu men blir det kortare så kan det bli kris, hehe. Jaja, det löser sig, som sagt för tredje gången.

Tack för trevligt svar
Citera
2012-04-27, 16:17
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Jag menar precis det jag skrev. Den enda svenskspråkiga brigaden i Finland har några särdrag t.ex. så är NylBr en del av flottan. Den utbildar inte alla vapenslag (till skillnad från Pansarbrigaden eller Björneborgs Brigad) och de vapenslag som blir utbildade har en stark koppling till operationer i skärgården.

Jag syftade inte på utbildningens kvalitet, även om den skiljer sig från kompani till kompani och kontingent till kontigent.

Tvivlade inte på att du menade precis det du skrev, utan syftade på att det inte framgick så tydligt vad du menade. Nu förstår jag.

När jag skriver att utbildningskvaliteten mellan truppförbanden torde vara ganska snarlik menar jag att medelvärdet antagligen är rätt lika. Givetvis finns det bättre och sämre kompanier inom varje truppförband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in