Citat:
Ursprungligen postat av frysy
Har precis kollat klar på Drakan dokumentären :
http://www.youtube.com/watch?v=pRX7A...feature=relmfu
Och undrar om det verkligen är så mesigt i Finland? Jag menar de tas ju emot som stenrika miljadärer vid inryck, eller är det bara framför kamerorna som det är så? inga kåpet spyr eller annat skrik och drill Sen på deras "Barett March" så får de ju sova, riktig mat samt cigg och tuggummi? vtf!? De är ju för fan Jägare och får allt detdär på Baskermarchen? tyckte det liknade mer ett sommarkollo än Värnplikt
Det hade ju varit såå mycket coolare om det visats massa landstigningar med tillhörande "Let the bodies hit the floor" av Drowning Pool! Sen hade någon kunnat stå på en holme och viftat med en piratflagga i soluppgången, självklart med baskern på!!
För att vara lite seriös. Syftet med dokumentären har uppenbarligen inte varit att återspegla själva utbildningen utan det som händer i huvudet på en 19-åring när han tvingas ändra sina dagliga rutiner rejält under minst 6 månaders tid. Jag skriver 'tvingas' just därför att det till skillnad från i Sverige fortfarande är obligatoriskt att genomföra värnplikten, med andra ord är det inte konstigt om motivationen tryter för många. Som någon tidigare sa är det inte många förband i Sverige som förväntas marschera runt 70 km med 35-40kg packning på under 30 timmar. Om du dessutom lägger till hur fruktansvärt dåliga ryggsäckarna är så blir du inte mycket gladare av en cigarett eller ett tuggummi. Sen vet jag inte om man kan kalla det som serveras under marschen för mat, men det är ju en smaksak.
Då Elegro gav ett något kortfattat svar ska jag fylla i lite grann. Jägare(=Jääkäri) i Finland är för det första en militärgrad motsvarande menig. Du kan med andra ord vara Jägare till graden men ha cykelmeckeri till uppgift under din värnplikt. Jägartrupper i Finland är samma sak som vanligt infanteri, men det finns en hel del undantag. Laskuvarjojääkäri, Rajajääkäri, Erikoisrajajääkäri är alla exempel på förband med ändelsen -jägare som placerar sig i facket "SISSI" som i sin tur är den närmsta motsvarigheten till Jägare i Sverige. På KustJK i Dragsvik finns det en hejdundrans massa uppgifter och det är enbart några av dessa som är Jägare enligt den svenska definitionen.
Nu blev det kanske lite luddigt med skyller på den sena timmen, om du vill förkobra dig i ämnet så är det bara söka på wikipedia. För övrigt finns det väl lite olika typer av Jägare även i Sverige?
Vad Elegro menar med att Dragsvik inte är representativ av hela FDF är lite otydligt. Om han menar utbildningskvaliteten så skulle jag ändå vilja hävda att den knappast skiljer sig nämnvärt mellan truppförbanden överlag i Finland.
Av ren nyfikenhet bara, vad gjorde du för tjänst i Sverige? Kom snälla inte dragandes med att du varit bevakningssoldat eller liknande nu bara för då börjar jag nog gråta!