Citat:
Ursprungligen postat av
fotbollsproffs1
Och angående kylan så hoppas jag verkligen att utrustningen och kläderna är av bra kvalité för annars kommer det kommande halvåret bli för jävligt

.
Ja du min vän förbered dig på besvikelse. Det hör i och för sig till, inte ett jävla skit fungerar optimalt.
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om skidorna, de fullständigt värdelösa handskarna (du får välja antingen halvtätt läder i tumhandsform eller ludna grytlappar med avtryckarfinger som blir genomvåta om du andas på dem samt de där svarta helvetestyghandskarna som var helt obrukbara för något annat än att se bra ut), och den totala frånvaron av vinterkläder. Alltså det finns kläder, men inget som fungerar specifikt för ändamålet vinter. Du får en regnrock med vinterkamouflage och resten får du dona ihop själv.
Själv spenderade jag min mullibordell i -35 med 7 plagg på överkroppen och 3 på benen. Och då snackar vi t-shirts, vanliga bomullströjor och den där förbannade nallen som var skön när man hamnade i timtal i poteron eller bara låg på brigaden, men oftast mer trubbel än nytta ute i fält. På huvudet hade jag allt som gick att sätta på huvudet och kände mig mer som en astronaut än en soldat när jag yrade omkring där i snön.
Se till att välja dina stövlar och fodring i en storlek större än vad du har. Jag fastnade i mina stövlar där under första lägret i 2 dygn innan jag med hjälp av halva plutonen lyckades slita lös dom. Det ska bara vara att kliva i, och i princip kliva ur. Du kommer inte tappa dom under användning då bland annat byxorna och din fot håller kvar dem.
Ta med dig snus om du kommer ifrån Sverige (möjligtvis mindre efterfrågan vid ryska gränsen än i dragsvik) och cigaretter, även om du inte röker själv. Efter ett par dagar i skogen så är cigaretter den valuta som gäller. Jag som ändå är en medelmåttig rökare brände av en hel limpa på under en vecka, och de flesta andra likaså. I det läget ger man mycket för ett till paket.
Hm vad mer bör man tänka på.. Gör så gott du kan helt enkelt. Jag var lite halvdålig med flit för att undvika vissa positioner men ångrar mig bittert idag. När du är där kommer hela upplevelsen vara sjukt fittig, när du kommer hem så inser du att det var rätt schysst ändå. Tänk för fan på det, att det du gör där borta är något du i princip aldrig kommer kunna göra igen. Ta vara på det. Det civila livet finns alltid kvar, det gör inte militären.
Se till att du packar ordentligt överlag också, noggranhet. Börja redan hemma. Det finns fan inget värre än att spendera en vecka i skogen i vintern och när man kommer dit upptäcker man att man glömt mössan. Det var helt otroligt hemskt. Ingen tar hand om dig, allt du glömmer är du utan.
Är det någon som vet om Laukka och Bagge är kvar på KJK?