2013-06-24, 23:22
Medlem
Jag tror inte att det var några specialkrav för att bli gränsjägare, det enda man var tvungen att göra var att söka dit självmant (skriva att man ville dit på blanketten man fick hem) och att ha kelpoisuusluokka A. Sen vad jag har hört av släktingar i Finland så spelar även resultatet på coopers test in när man söker till de lite mer fysiskt krävande utbildningarna. Och angående kylan så hoppas jag verkligen att utrustningen och kläderna är av bra kvalité för annars kommer det kommande halvåret bli för jävligt.

Tack för tipset om aamukampa adam7, ska kolla lite vad folk säger om utbildningen där. Åka skidor kan jag hyfsat men med försvarsmaktens gamla skidor har jag hört att det är ett helvete så vi får se hur det går med dom!
Citera
2013-06-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsproffs1
Jag tror inte att det var några specialkrav för att bli gränsjägare, det enda man var tvungen att göra var att söka dit självmant (skriva att man ville dit på blanketten man fick hem) och att ha kelpoisuusluokka A. Sen vad jag har hört av släktingar i Finland så spelar även resultatet på coopers test in när man söker till de lite mer fysiskt krävande utbildningarna. Och angående kylan så hoppas jag verkligen att utrustningen och kläderna är av bra kvalité för annars kommer det kommande halvåret bli för jävligt.

Tack för tipset om aamukampa adam7, ska kolla lite vad folk säger om utbildningen där. Åka skidor kan jag hyfsat men med försvarsmaktens gamla skidor har jag hört att det är ett helvete så vi får se hur det går med dom!

Citera
2013-06-28, 19:35
Medlem
ballings avatar
Citat:

Som vi brukar säga i Dragsvik på min linje - "Att man alltid ska behöva bli så jävla besviken i denhär firman." (Firman = Försvarsmakten)

För besviken på kläderna kommer du att bli. De håller inte kyla särskilt bra. Sedan på vintern kanske du lägger på dig tillräckligt med kläder så att det är passlig värme när du står still. Sedan så fort du börjar röra på dig så börjar du svettas och gissa vad som händer sen när du stannar? Jo, då börjar du frysa riktigt djävulskt.

Under hela den föregående vintern (som också var förjävlig), hade jag endast på mig t-shirt, polo, m05 rock och vinter camon, plus stridsutrustning och det räcker helt bra även fast det var -20 grader allt som oftast. Du står aldrig still nämligen så du kommer hålla värmen helt bra.

Ang. skidorna...

Jag gillade att skida. Det vill säga, före jag ryckte in. Jag tänker aldrig mera skida efter att jag blir hemförlovad. Jag har fått såna trauman av militärens skidor att vi ska inte ens börja tala om det.
Citera
2013-06-28, 20:04
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Som vi brukar säga i Dragsvik på min linje - "Att man alltid ska behöva bli så jävla besviken i denhär firman." (Firman = Försvarsmakten)

Pröva och gör praktik i Sveriges motsvarighet till Firman. När yrseln nådde sitt maximum i Dragsvik var den ungefär på samma nivå som när det går bra i Sverige. Så är iallafall min erfarenhet.

Citat:
För besviken på kläderna kommer du att bli. De håller inte kyla särskilt bra. Sedan på vintern kanske du lägger på dig tillräckligt med kläder så att det är passlig värme när du står still. Sedan så fort du börjar röra på dig så börjar du svettas och gissa vad som händer sen när du stannar? Jo, då börjar du frysa riktigt djävulskt.

Under hela den föregående vintern (som också var förjävlig), hade jag endast på mig t-shirt, polo, m05 rock och vinter camon, plus stridsutrustning och det räcker helt bra även fast det var -20 grader allt som oftast. Du står aldrig still nämligen så du kommer hålla värmen helt bra.

Mja, det stämmer väl delvis, men det är väl inte direkt kläderna det är fel på utan snarare just som du nämner att man alltid lyckas klä sig fel. Drar man på sig nallen/motsvarande värmekläder kan man ge sig fan på att man ska ut å härja i flera timmar, tar man av den blir man stillastående hela dagen.

Pga det bär jag som princip aldrig längre regnkläder i tjänsten, oavsett hur mycket kustjägarväder det blir. Tar jag på mig dem vet jag att det kommer spricka upp, bli 30 grader varmt och striden kommer gå igång i sådant tempo att tillfälle att ta av dem inte kommer ges samma dygn.

Vad gäller just kvalitén på kläderna upplevde jag dem som bra i de flesta fall, ungefär jämförbart med vad man får ut i Sverige (vart utrustning i klädväg är erkänt god). Visst hittar man säkert plagg som är bättre, men det går absolut ingen nöd på en med den utrustning som delas ut. Det enda jag minns som var bedrövligt var tjänstehandskarna, varma när det var varmt ute och kalla då det var kallt och med en vattenuppsugningsförmåga som närmast kan liknas vid den i reklamer för bindor och tamponger..

Citat:
Ang. skidorna...

Jag gillade att skida. Det vill säga, före jag ryckte in. Jag tänker aldrig mera skida efter att jag blir hemförlovad. Jag har fått såna trauman av militärens skidor att vi ska inte ens börja tala om det.

Jag minns skidorna som bra faktiskt, åtminstone för att vara av militär standard. Lätt plast över trä vilken dag i veckan som helst. Fast det är klart, har man skidat mycket med civila diton innan kan jag förstå att viss bitterhet sänker sig över en likt en blöt filt. Kanske nästan på samma sätt som en tävlingscyklist skulle känna över att tvingas cykla med statens dinosaurie-velocipeder i 12 månader..
Citera
2013-06-29, 00:07
Medlem
Vem/vad är det som bestämmer hur länge man stannar? Kan man påverka det själv?
Citera
2013-06-29, 01:49
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinus90grader
Vem/vad är det som bestämmer hur länge man stannar? Kan man påverka det själv?

Vad kan man inte påverka?

----

I Finland görs inte förmågetestet vid mönstring (som i Finland kallas uppbåd) utan efter att du ryckt in. Resultatet påverkar.

Sedan bedöms du under rekryttiden, som är 8 veckor. Ca. de första 6 veckorna inverkar på tiden du kommer att tjänstgöra. därefter görs besluten av stampersonalen, men efter att ha hört även de värnpliktiga gruppcheferna som ryckt in 6 mån tidigare och därefter gjort rekryttiden och sedan skolats till gruppchefer, för att vara dina (hjälp)utbildare.

Om ditt förmågetest ger dåligt resultat och du allmänt är slö, slapp och likgiltig, kommer du undan med 5,5, mån. eller så hamnar du på specialutbildning och är inne 8,5 måneller 11,5 mån.

Om du gör väl i förmågetestet och klarar dig under rekryttiden, skickas du till underofficersskolan. Om du klarar dig jävligt bra där, både praktiskt och i proven (och kan finska) kan du efter första delen av underofficersskolan skickas till reservofficersskolan i Fredrikshamn (5-7 % av de som rycker in) och efter det får du vara officersaspirant, för att sista dagen befordras till fänrik.

Underofficersutbildningen, reservofficersutbildningen och en del av specialutbildningen går på 11,5 mån.

om du är från Sverige och önskar att vara kortaste tiden, 5,5, mån, pressas du knappast på längre tider. Systemet är inte för att bråka med någon, utan för att utbilda krigsförband , vlka har välutbildad personal, och har förmågan att strida. alla som får utbildning placeras inte nödvändigtvis i krigsförband, även om en stor majoritet placeras.
Senast redigerad av adam7 2013-06-29 kl. 01:52.
Citera
2013-06-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7

Vad kan man inte påverka?

----

I Finland görs inte förmågetestet vid mönstring (som i Finland kallas uppbåd) utan efter att du ryckt in. Resultatet påverkar.

Sedan bedöms du under rekryttiden, som är 8 veckor. Ca. de första 6 veckorna inverkar på tiden du kommer att tjänstgöra. därefter görs besluten av stampersonalen, men efter att ha hört även de värnpliktiga gruppcheferna som ryckt in 6 mån tidigare och därefter gjort rekryttiden och sedan skolats till gruppchefer, för att vara dina (hjälp)utbildare.

Om ditt förmågetest ger dåligt resultat och du allmänt är slö, slapp och likgiltig, kommer du undan med 5,5, mån. eller så hamnar du på specialutbildning och är inne 8,5 måneller 11,5 mån.

Om du gör väl i förmågetestet och klarar dig under rekryttiden, skickas du till underofficersskolan. Om du klarar dig jävligt bra där, både praktiskt och i proven (och kan finska) kan du efter första delen av underofficersskolan skickas till reservofficersskolan i Fredrikshamn (5-7 % av de som rycker in) och efter det får du vara officersaspirant, för att sista dagen befordras till fänrik.

Underofficersutbildningen, reservofficersutbildningen och en del av specialutbildningen går på 11,5 mån.

om du är från Sverige och önskar att vara kortaste tiden, 5,5, mån, pressas du knappast på längre tider. Systemet är inte för att bråka med någon, utan för att utbilda krigsförband , vlka har välutbildad personal, och har förmågan att strida. alla som får utbildning placeras inte nödvändigtvis i krigsförband, även om en stor majoritet placeras.

Aaah okej, tack så mycket
Citera
2013-06-29, 18:12
Medlem
Får man ta emot brev?
Citera
2013-06-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manchett
Får man ta emot brev?

Absolut. Man kvitterar ut det man fått från enhetsskrivaren/dejoursbordet.
Citera
2013-06-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Absolut. Man kvitterar ut det man fått från enhetsskrivaren/dejoursbordet.

Under min tid fick jag inget brev. Nu när min bror ska rycka in, vart skickar man då? Jag har lite dålig koll men tror han ska till dragsvik (ekenäs)
Senast redigerad av Faceface 2013-06-29 kl. 19:48.
Citera
2013-07-02, 16:33
Medlem
Citat:
Och angående kylan så hoppas jag verkligen att utrustningen och kläderna är av bra kvalité för annars kommer det kommande halvåret bli för jävligt.

Ja du min vän förbered dig på besvikelse. Det hör i och för sig till, inte ett jävla skit fungerar optimalt.

Jag drömmer fortfarande mardrömmar om skidorna, de fullständigt värdelösa handskarna (du får välja antingen halvtätt läder i tumhandsform eller ludna grytlappar med avtryckarfinger som blir genomvåta om du andas på dem samt de där svarta helvetestyghandskarna som var helt obrukbara för något annat än att se bra ut), och den totala frånvaron av vinterkläder. Alltså det finns kläder, men inget som fungerar specifikt för ändamålet vinter. Du får en regnrock med vinterkamouflage och resten får du dona ihop själv.

Själv spenderade jag min mullibordell i -35 med 7 plagg på överkroppen och 3 på benen. Och då snackar vi t-shirts, vanliga bomullströjor och den där förbannade nallen som var skön när man hamnade i timtal i poteron eller bara låg på brigaden, men oftast mer trubbel än nytta ute i fält. På huvudet hade jag allt som gick att sätta på huvudet och kände mig mer som en astronaut än en soldat när jag yrade omkring där i snön.

Se till att välja dina stövlar och fodring i en storlek större än vad du har. Jag fastnade i mina stövlar där under första lägret i 2 dygn innan jag med hjälp av halva plutonen lyckades slita lös dom. Det ska bara vara att kliva i, och i princip kliva ur. Du kommer inte tappa dom under användning då bland annat byxorna och din fot håller kvar dem.

Ta med dig snus om du kommer ifrån Sverige (möjligtvis mindre efterfrågan vid ryska gränsen än i dragsvik) och cigaretter, även om du inte röker själv. Efter ett par dagar i skogen så är cigaretter den valuta som gäller. Jag som ändå är en medelmåttig rökare brände av en hel limpa på under en vecka, och de flesta andra likaså. I det läget ger man mycket för ett till paket.

Hm vad mer bör man tänka på.. Gör så gott du kan helt enkelt. Jag var lite halvdålig med flit för att undvika vissa positioner men ångrar mig bittert idag. När du är där kommer hela upplevelsen vara sjukt fittig, när du kommer hem så inser du att det var rätt schysst ändå. Tänk för fan på det, att det du gör där borta är något du i princip aldrig kommer kunna göra igen. Ta vara på det. Det civila livet finns alltid kvar, det gör inte militären.

Se till att du packar ordentligt överlag också, noggranhet. Börja redan hemma. Det finns fan inget värre än att spendera en vecka i skogen i vintern och när man kommer dit upptäcker man att man glömt mössan. Det var helt otroligt hemskt. Ingen tar hand om dig, allt du glömmer är du utan.

Är det någon som vet om Laukka och Bagge är kvar på KJK?
Senast redigerad av Vanson 2013-07-02 kl. 16:44.
Citera
2013-07-06, 10:55
Medlem
Schizofrenens avatar
Hur är det när man rycker in... Håret ska givetvis vara kortklippt, men är det något annat man bör tänka på som annars kan behövas korrigeras på plats? Exempelvis skäggväxt, är det renrakad som gäller eller kan man komma orakad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in