2015-09-17, 22:46
Medlem
Jag söker ett citat vi använde i militären.väldigt svakt minne men kan de vart något med "tyck inte synd om dig själv" något sånt. Så jävla bra citat var det
Citera
2015-10-02, 09:21
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bang--2012
Jag söker ett citat vi använde i militären.väldigt svakt minne men kan de vart något med "tyck inte synd om dig själv" något sånt. Så jävla bra citat var det

Kanske du tänker på "Förmågan att fullgöra sin uppgift kan uppnås endast när viljan överskrider mängden man tycker synd om sig själv" ?
Citera
2015-10-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Kanske du tänker på "Förmågan att fullgöra sin uppgift kan uppnås endast när viljan överskrider mängden man tycker synd om sig själv" ?

Precis den! Tack!
Citera
2015-10-14, 14:10
Medlem
REALINs avatar
Jag vet 2 st svenskar förutom mig som ska till Dragsvik 4:e januari och vi chattar om att boka gemensam resa mm. Om du är svensk och ska dit så PM:a mig! Mvh
Senast redigerad av REALIN 2015-10-14 kl. 14:31.
Citera
2015-10-14, 22:28
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Jag vet 2 st svenskar förutom mig som ska till Dragsvik 4:e januari och vi chattar om att boka gemensam resa mm. Om du är svensk och ska dit så PM:a mig! Mvh

Dägadägadäga
Citera
2015-10-15, 02:29
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Dägadägadäga

Dägädägädägä Hajoooo
Citera
2015-10-21, 14:32
Medlem
REALINs avatar
Hittade den här artikeln igår när jag höll på och surfa runt. http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...igad-renoveras

Väldigt intressant tyckte jag. Först och främst handlar det ju om kasernerna på brigaden och tydligen så blir den andra klar vid årsskiftet, precis innan jag rycker in.

Men den andra nyheten var att efter 2017 kommer det "endast" utbildas 22 000 beväringar. Det måste vara det lägsta på jävligt lång tid? Men det verkar ju framförallt bero på att årskullarna minskar och inte pga. neddragningar även om det också säkert spelar viss roll.
Citera
2015-10-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hittade den här artikeln igår när jag höll på och surfa runt. http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...igad-renoveras

Väldigt intressant tyckte jag. Först och främst handlar det ju om kasernerna på brigaden och tydligen så blir den andra klar vid årsskiftet, precis innan jag rycker in.

Men den andra nyheten var att efter 2017 kommer det "endast" utbildas 22 000 beväringar. Det måste vara det lägsta på jävligt lång tid? Men det verkar ju framförallt bero på att årskullarna minskar och inte pga. neddragningar även om det också säkert spelar viss roll.

Jag var på brigaden i söndags och det ser ut som att dom har tillräckligt arbete med det som nu renoveras! Ser ut som ett enda stort bygge.

Såklart hoppas vi på att dom får det fixat, det kan vara ett argument i framtida tvister om brigadens fortsatta verksamhet.
Citera
2015-10-28, 16:19
Medlem
Sinkomiess avatar
http://www.abounderrattelser.fi/news...g-i-foten.html

Vet någon mer av vad som föranledde detta?
Citera
2015-10-28, 22:09
Medlem
REALINs avatar
Personen kanske helt enkelt glömt att säkra och höll fingret på avtryckaren.
Citera
2015-10-28, 22:11
Medlem
Sinkomiess avatar
Ja säkert är det slarvfel, men vore intressant att veta hur och från vilken enhet de var. Var ju några år sedan det var en annan skadeskjutning då en KvKK brann av och gick genom överkroppen på en beväring, detta som jag förstod som kombination med slapp säkring, ingen varbygel och taskig vapenhantering.
Citera
2015-10-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Ja säkert är det slarvfel, men vore intressant att veta hur och från vilken enhet de var. Var ju några år sedan det var en annan skadeskjutning då en KvKK brann av och gick genom överkroppen på en beväring, detta som jag förstod som kombination med slapp säkring, ingen varbygel och taskig vapenhantering.

Det stämmer.

Rörande vådaskottet igår så är det ju troligen slarvfel. Stormgeväret kan dock få ett fel som gör att det avfyras vid repetitionsrörelsen, detta är dock ingen ursäkt till att ha geväret siktat mot foten.

Detta är blir ett bra exempel i framtida vapenhanteringsutbildningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in